IMIMA likstenen buffet - paard zelf laten kiezen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

IMIMA likstenen buffet - paard zelf laten kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 08:51

Het is hier in Denemarken opeens helemaal een hype - de IMIMA likstenen. Je hangt er een stuk of 5 op, en het paard kan zelf kiezen tussen magnesium, zink, probiotica, biotine of 1 van de andere varianten. Het idee is dat het paard zelf kan kiezen en aanvullen waar het dier zelf behoefte aan heeft. Dit klonk mij en mijn stalgenoten goed in de oren!

We zijn dus een test gestart in 2 van de groepen paarden. De merries met veulens en de manege ponies (staan in een groepsstal en paddock) hebben ieder een collectie gekregen. Mocht dit een succes zijn, dan kunnen wij met de pensionpaarden ervoor kiezen om gezamenlijk een maandelijks bedrag te betalen voor zo'n likstenen bar voor de weilanden met pensionpaarden.

Maar.... nu heb ik eens kritisch naar de ingrediënten gekeken, en blijkt het toch echt voornamelijk zout te zijn. De stenen wegen maar 3kg per stuk en kosten rond de €10. Dit wordt dan al snel een hele dure hobby en ik begin mij ernstig af te vragen of die 2% magnesiumoxide in een steentje nu werkelijk een verschil maken voor een paard, of dat het eigenlijk vooral leuk is voor de eigenaar.

Nu heb ik zelf te weinig verstand van magnesium oxides/citraten en andere versies zoals biotine en verdeling hiervan om een de nuttigheid van deze stenen te kunnen beoordelen. Wie heeft er ervaring met de stenen, en kan wat zinnigs zeggen over de inhoud hiervan?

Voor wie het niet kent: Hier een linkje naar een website in het Nederlands klik (via Google gevonden, ken het bedrijf totaal niet).
En een foto van hoe het hier in Denemarken gepromoot wordt (horsepartner.dk)

Afbeelding

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: IMIMA likstenen buffet - paard zelf laten kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 09:01

Dat is vooral leuk voor de eigenaar.

Uitgaande van een paard van 500kg.
Als je magnesium wilt bijvoeren, voer je al snel 10g magnesiumoxide, wat neerkomt op 6g magnesium. Daarvoor moet een paard 200-300g van zo'n zoutblok af likken. Bij de multivitamine steen moet het paard 100g zout likken voor 0.9mg selenium, bij de biotinesteen zelfs een volledige kg voor 50mg biotine per dag, de dosering die bij extra biotine voeren echt nut heeft.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: IMIMA likstenen buffet - paard zelf laten kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 09:07

Het klinkt inderdaad wel interessant, maar jammer dat er zo weinig mineralen in zitten.
Zijn er nog andere manieren om je paard zelf te laten kiezen waar ze behoefte aan hebben? Ik ben benieuwd of er mensen zijn die dat doen.
Ik pluk wel in het voorjaar brandnetel en kleefkruid wat ik bij de voerplek neer leg, maar daar houdt het ook mee op.

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 11:40

Bedankt Mizora, zo'n gevoel had ik al. Hier hoeven we dus niet in te investeren.

De magnesium is bij beide groepen favoriet. Die is al bijna op terwijl ze de zink bijna niet aangeraakt hebben.

Ik ben ook wel benieuwd of er andere (betere) systemen zijn waar ze zelf kunnen aanvullen. Het idee vind ik namelijk wel leuk.

Frederik1517
Berichten: 44
Geregistreerd: 06-12-20

Re: IMIMA likstenen buffet - paard zelf laten kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 20:26

Denk dat het een te lage concentratie is om echt iets te merken, maar wel een leuk idee