Voeding voor mijn haffie

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xwildhorse
Berichten: 113
Geregistreerd: 05-03-15

Voeding voor mijn haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 08:51

Hoii!
Voor mijn 23 jarige haflinger merrie ben ik opzoek naar nieuw voer.

Ze staat 24/7 buiten en daarbij onbeperkt hooi. Kan de hele dag rondrennen met vriendjes. Ze is ook goed gevuld zegmaar. Dus senioren brok/brok voor oude schrale paarden kunnen we denk ik over slaan.

De cranio secraal heeft mij ooit verteld dat luzerne, en suikers/granen voor haar niet goed zijn. Daarom stond ze een tijd op agrobs de aphengrun muslie. En raad ze toen voor haar alles van pavo, havens ect af omdat daar toch stoffen in zitten die voor haar niet goed zijn. Alleen nu ze wat ouder word ben ik meer bezig met haar conditie op te bouwen/spieren behouden zodat ze hopelijk langer fit blijft. En ik denk niet dat dat voer daar genoeg bij helpt.

Ze is ook behoorlijk gassig, hier zijn al meerde voor geweest maar zolang het er uit komt kan het geen kwaad word gezegd. Ik geef daar al een suppliment voor maar wie weet kan ik dat met een andere brok/muslie proberen te verhelpen?

Haar tanden zijn nog prima in orde.

Alles is welkom

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Voeding voor mijn haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 09:25

Staat ze op gras? Daar kunnen ze natuurlijk ook wat gassig van worden.
En krijgt ze ook geregeld een kuurtje tegen zand? (ongeacht of ze op gras of op een zandpaddock staan, krijgen ze eigenlijk altijd wel wat zand binnen, en dat kan ook de darmwand irriteren waardoor ze wat gassig worden. Hier krijgen ze altijd elke 4 tot 6 weken een kuurtje psylliumzaad van een week.)

Qua voeding: simpel. Hooi, vitaminekorrel. Om spieren te houden wil je hoger in eiwitten zitten. Als ze niet tegen luzerne kan, ga je al snel naar sojaschroot of erwteneiwit.
Voor de maag / darmen kun je ook een tijdje de vitaminekorrel vervangen door Havens Gastro+. Dat hielp bij mijn (jonge) merrie goed om te darmen weer tot rust te brengen na veel nat gras in het voorjaar en daardoor hele platte mest, die aanhield ook nadat het gras weer droog was.