Wat voeren aan jonge Fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kaylee

Wat voeren aan jonge Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-20 20:37

Ik ben mij aan het verdiepen in de voeding voor een jong paard en was nieuwsgierig wat jullie voeren.
Naar alle waarschijnlijkheid mag ik volgende week mijn nieuwe paard op stal verwelkomen en graag wil ik hem ondersteunen met de juiste voeding.
Het gaat om een jonge Fries van 3 jaar, die op dit moment 1,68 m groot is, maar nog erg smal, zowel in gewicht als in bespiering.
Graag wil ik hem helpen met de juiste voeding hem wat breder te krijgen.
Ik lees veel over suiker en eiwit arm willen voeren bij Friezen ivm mok, rasp etc.

Graag hoor of jullie ervaring mee hebben en eventueel tips hebben :) .

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 22:42

Ik voer zelf graan/melasse vrij en zo laag mogelijk in suikers. Dit in verband met het mok/rasp/cpl probleem waar koudbloeden snel mee te maken hebben

Ik geef:
- hartog digest ruwvoermix (extra vulling, langer kauwen)
- horsefood graanvrij mix (muesli voor extra energie)
- marstall force (vitaminekorrel)
+ flinke scheut lijnzaad

Edit: als je hem echt voller wil krijgen kun je ook nog bietenpulp bijvoeren.

Duncan1978

Re: Wat voeren aan jonge Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 03:42

xJen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 08:43

Ik gaf mijn 4 (nu 5 jarige) een tijdje Fibrebeet van Pavo, maar na een tijdje vond hij dit niet meer lekker haha, ik ben toen overgestapt naar de slobber mash van Pavo, dit is nog steeds een succes, maar het kost tijd :o

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 08:54

kaylee schreef:
Ik ben mij aan het verdiepen in de voeding voor een jong paard en was nieuwsgierig wat jullie voeren.
Naar alle waarschijnlijkheid mag ik volgende week mijn nieuwe paard op stal verwelkomen en graag wil ik hem ondersteunen met de juiste voeding.
Het gaat om een jonge Fries van 3 jaar, die op dit moment 1,68 m groot is, maar nog erg smal, zowel in gewicht als in bespiering.
Graag wil ik hem helpen met de juiste voeding hem wat breder te krijgen.
Ik lees veel over suiker en eiwit arm willen voeren bij Friezen ivm mok, rasp etc.

Graag hoor of jullie ervaring mee hebben en eventueel tips hebben :) .

Suikerarm kan ik alleen maar toejuichen. Maar eiwitten zijn de bouwstenen van het lichaam. De tijd dat mensen allerlei ellende aan eiwitten toeschreven, was toch wel voorbij dacht ik... Zonder eiwitten krijg je er echt geen spieren op!
Overigens mag een driejarige best een beetje iel zijn nog he, dat zijn nog grote baby's ;)

In principe is je beste basis onbeperkt of ruim hooi (2% van het lichaamsgewicht aan droge stof, goed droog hooi zit op ongeveer 85% droge stof, een fries van dat formaat zit zo rond de 600/650, nu misschien nog rond de 550, dan wil je (bij 550kg) 11kg droge stof, ongeveer 12/13kg hooi even grofweg, geven per dag. (Tenzij er ook nog weidegang is, gras zit laag in droge stof, maar telt natuurlijk wel mee)).
Dat vul je aan met een vitaminekorrel (daar zijn er veel van, soms is het een kwestie van proberen).
Blijft hij dan achter in gewicht, ga je kijken of een bietenpulpproduct en luzerne je kunnen helpen.

Dat is zo'n beetje de basis. Een gezonde driejarige die je zadelmak maakt/ basisbeginselen van het rijden bijbrengt, moet het daarop makkelijk redden, uitzonderingen daargelaten.
Laatst bijgewerkt door Skippy01 op 11-11-20 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 08:55

Ik voer alles van mij equimagic

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:32

Skippy01 schreef:
Suikerarm kan ik alleen maar toejuichen. Maar eiwitten zijn de bouwstenen van het lichaam. De tijd dat mensen allerlei ellende aan eiwitten toeschreven, was toch wel voorbij dacht ik... Zonder eiwitten krijg je er echt geen spieren op!
Overigens mag een driejarige best een beetje iel zijn nog he, dat zijn nog grote baby's ;)

In principe is je beste basis onbeperkt of ruim hooi (2% van het lichaamsgewicht aan droge stof, goed droog hooi zit op ongeveer 85% droge stof, een fries van dat formaat zit zo rond de 600/650, nu misschien nog rond de 550, dan wil je (bij 550kg) 11kg droge stof, ongeveer 12/13kg hooi even grofweg, geven per dag. (Tenzij er ook nog weidegang is, gras zit laag in droge stof, maar telt natuurlijk wel mee)).
Dat vul je aan met een vitaminekorrel (daar zijn er veel van, soms is het een kwestie van proberen).
Blijft hij dan achter in gewicht, ga je kijken of een bietenpulpproduct en luzerne je kunnen helpen.

Dat is zo'n beetje de basis. Een gezonde driejarige die je zadelmak maakt/ basisbeginselen van het rijden bijbrengt, moet het daarop makkelijk redden, uitzonderingen daargelaten.

Hier sluit ik me bij aan, met als enige kanttekening dat bij mijn paarden het bijvoeren van geweekte sojaschroot meer zoden aan de dijk zet voor bespiering dan bietenpulp/

Gerinck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 17:32

Je kunt onbeperkt ruwvoer geven zoals kuil/hooi/weidegras in combinatie met een speciaal hoogwaardig krachtvoer of supplement. Let erop dat je jonge paarden genoeg tijd geeft met regelmatige krachttraining.