Maagzweren help

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Femke_Tweety

Berichten: 11988
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 23:07

Horseloverl schreef:
Ik had een shet met maagzweer. Cavalor gastro 8 spuiten kuur ( zit bijna hetzelfde in als omeprazol maar een stuk goedkoper) en nu standaard de fiberforce gastro, die is net nieuw en mag standaard gevoerd worden. Gastro van havens kun je ook voeren maar dat mag Mac 3 weken omdat er een soort rennie in zit die daarna niet meet werkt



Het spul dat in rennies zit is een bicarbonaat, dat blijft gewoon werken. Het doet niets anders dan het maagzuur wat neutraliseren.

Probeer je info alstjeblieft wel correct te houden.

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Maagzweren help

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 23:25

Gastro + van Havens was een van de weinige krachtvoeders die mijn paard hielpen bij de maagproblemen. Hij kreeg dat gewoon elke dag.

Kimnl

Berichten: 99
Geregistreerd: 29-10-13
Woonplaats: noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-20 06:38

Horseloverl schreef:
Ik had een shet met maagzweer. Cavalor gastro 8 spuiten kuur ( zit bijna hetzelfde in als omeprazol maar een stuk goedkoper) en nu standaard de fiberforce gastro, die is net nieuw en mag standaard gevoerd worden. Gastro van havens kun je ook voeren maar dat mag Mac 3 weken omdat er een soort rennie in zit die daarna niet meet werkt


Gastro van havens zit voor mijn paard teveel in. Ze krijgt heel sobber voer anders springt ze door het dak.

Kimnl

Berichten: 99
Geregistreerd: 29-10-13
Woonplaats: noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-20 06:45

Niqui schreef:
Dat maagonderzoek (scopie) levert iedere keer veel stress op. Bovendien mogen ze langere tijd niet eten omdat ze nuchter moeten zijn. Dit alles is niet echt bevorderlijk bij maagzweren. Er zijn dierenartsen die bij bekende klachten direct omeprazol geven om dit te voorkomen. Je merkt dan vanzelf of het effect heeft..


Klopt inderdaad maar ik ben verzekerd en krijg niets vergoed als ik geen scopie doe en met medicijnen a Totaal meer dan 900 in alleen de eerste maand wil toch graag mijn verzekering gebruiken. Vorige x heb ik geen controle scopie laten doen en zelf nog 2 maanden medicatie bijbetaald die dus niet vergoed werden. Nu is advies controlescopie omdat haar problemen ook een andere oorzaak kunnen hebben ( toch iets lichamelijk wat we nog niet gevonden hebben) en het ook maar de vraag is of de medicatie aan gaat slaan. Dus noodzakelijk deze x.

En ik vind ook onnodig met medicatie behandelen die toch ook nooit 100% veilig zijn echt niet nodig. Als je onderzoek laat doen weet je tenminste zeker dat je er geen medicatie in gooit voor niks.

nikia
Berichten: 466
Geregistreerd: 05-10-06
Woonplaats: Echt

Re: Maagzweren help

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 08:34

Ik sukkel ook al ander half jaar met zweren die terug komen. Nu alweer 3 maanden aan het behandelen met Omeprazol en sultrafaat. Verder 2 handjes gastro plus om de Ekygard mee te mengen.
Afgelopen donderdag controle scopie gehad. We zijn weer op de goede weg, waren over de helft. Blijft terug komen en een lastig verhaal.

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 08:52

Horseloverl schreef:
Ik had een shet met maagzweer. Cavalor gastro 8 spuiten kuur ( zit bijna hetzelfde in als omeprazol maar een stuk goedkoper) en nu standaard de fiberforce gastro, die is net nieuw en mag standaard gevoerd worden. Gastro van havens kun je ook voeren maar dat mag Mac 3 weken omdat er een soort rennie in zit die daarna niet meet werkt

Oei wat een hoop onwaarheden in één bericht.... De cavalor spuiten zijn op basis van kruiden en er zit precies 0 van de werkzame stof omeprazol in. Dus het geneest absoluut geen maagzweer maar kan de maag hooguit ondersteunen.

Daarnaast mag je Gastro van Havens op advies van Havens zelf altijd voeren het is niet zo het dan niet werkt. Ze adviseren zelfs het te blijven voeren.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 09:52

Femke_Tweety schreef:
Horseloverl schreef:
Ik had een shet met maagzweer. Cavalor gastro 8 spuiten kuur ( zit bijna hetzelfde in als omeprazol maar een stuk goedkoper) en nu standaard de fiberforce gastro, die is net nieuw en mag standaard gevoerd worden. Gastro van havens kun je ook voeren maar dat mag Mac 3 weken omdat er een soort rennie in zit die daarna niet meet werkt



Het spul dat in rennies zit is een bicarbonaat, dat blijft gewoon werken. Het doet niets anders dan het maagzuur wat neutraliseren.

Probeer je info alstjeblieft wel correct te houden.


Dit word door de vertegenwoordigers van havens gezegd tegen de winkel waar ik werk. Dus denk opzich dan niet dat die info verkeerd is

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 09:54

Hilary schreef:
Er zit wel een flink verschil tussen die Cavalor spuiten (bestaat uit kruiden) en een spuit met omeprazol (medicatie), en niet alleen de prijs :=

Ik zou dat echt niet zomaar één op één vervangen.


Ik heb dat dus wel gedaan en het werkte gewoon net zo goed als de omeprazol. Daarbij vraag ik mij af of kruiden minder goed werken dan medicatie. Alle medicatie due te vinden is heeft uiteindelijk in de basis kruiden zitten vanuit vroeger.

Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Maagzweren help

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:05

Als je je paarden wil blijven onderhouden met Omeprazole zonder steeds vervelende onderzoeken te moeten laten ondergaan dan moet je eens op Abler.com kijken.
Daar kopen veel mensen voordeliger hun omeprazole in pasta of korrels

Femke_Tweety

Berichten: 11988
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:13

Horseloverl schreef:
Hilary schreef:
Er zit wel een flink verschil tussen die Cavalor spuiten (bestaat uit kruiden) en een spuit met omeprazol (medicatie), en niet alleen de prijs :=

Ik zou dat echt niet zomaar één op één vervangen.


Ik heb dat dus wel gedaan en het werkte gewoon net zo goed als de omeprazol. Daarbij vraag ik mij af of kruiden minder goed werken dan medicatie. Alle medicatie due te vinden is heeft uiteindelijk in de basis kruiden zitten vanuit vroeger.



Ik vind dat heel fijn voor je, en mooi dat het bij jou hielp.


Maar dat is dan echt een uitzondering, en de info die je hier geeft klopt echt niet helaas.

En aangezien dat de dood van een paard zou kunnen opleveren, hamer ik daar wel even op nu.

Femke_Tweety

Berichten: 11988
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:14

Popstra schreef:
Als je je paarden wil blijven onderhouden met Omeprazole zonder steeds vervelende onderzoeken te moeten laten ondergaan dan moet je eens op Abler.com kijken.
Daar kopen veel mensen voordeliger hun omeprazole in pasta of korrels



Is idd prima.
Formeel niet legaal, wel in de gaten houden.

En ga nooit zonder overleg omeprazol gebruiken alsof het een supplement is.
Níét doen.

Na overleg veearts prima.

Annemarievzr

Berichten: 265
Geregistreerd: 01-05-11
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:38

Ik heb goede ervaringen met Mastic Horse. Dit werd me deze zomer aangeraden door een voedingsdeskundige. Ik heb eerst flink gezocht naar ervaringen op bokt en elders en ben het gaan proberen. Ik zie 2 veel blijere paarden die rustiger eten, en geen indicatie van singelnijd meer geven. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik geen maagonderzoek heb laten doen en dus geen bewezen maagzweren had. Wel hebben mijn paarden erg veel stress gehad het laatste jaar en 1 was enorm afgevallen en niet blij.

zie: https://mastichorse.nl/
zie: https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... treatment/ (ik vind hun uitleg beter)
zie https://www.tandfonline.com/doi/full/10 ... ossref.org (studie naar mastic bij kanker en maagonderzoek bij mensen; conclusies met name op basis van in vitro onderzoek, dus meer specifiek onderzoek is nodig)

Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 16:39

Horseloverl schreef:
Hilary schreef:
Er zit wel een flink verschil tussen die Cavalor spuiten (bestaat uit kruiden) en een spuit met omeprazol (medicatie), en niet alleen de prijs :=

Ik zou dat echt niet zomaar één op één vervangen.


Ik heb dat dus wel gedaan en het werkte gewoon net zo goed als de omeprazol. Daarbij vraag ik mij af of kruiden minder goed werken dan medicatie. Alle medicatie due te vinden is heeft uiteindelijk in de basis kruiden zitten vanuit vroeger.
omeprazole zorgt voor een beschermlaag tegen het zuur van de maagsappen aan de maagwand. Kruiden doen dat niet. Waarom denk je dat omeprazole zo duur is!?

Femke_Tweety

Berichten: 11988
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 16:54

Popstra schreef:
Horseloverl schreef:

Ik heb dat dus wel gedaan en het werkte gewoon net zo goed als de omeprazol. Daarbij vraag ik mij af of kruiden minder goed werken dan medicatie. Alle medicatie due te vinden is heeft uiteindelijk in de basis kruiden zitten vanuit vroeger.
omeprazole zorgt voor een beschermlaag tegen het zuur van de maagsappen aan de maagwand. Kruiden doen dat niet. Waarom denk je dat omeprazole zo duur is!?


Nee, niet helemaal dat is sucralfaat.


Omeprazol werk biochemisch veel ingewikkelder.
Het wordt opgenomen (in de darmen dus, niet maag) en zorgt via een complex biochemisch systeem (google protonenpompremmer / protonpump inhibitor) dat de kliercellen in de maag minder maagsap afgeven.


Daar zit ook het risico van de rebound. Kort en simpel:
Het lichaam zelf is gewend aan meer zuur in de maag.
Als dat minder wordt, komt er vanuit de hersenen het signaal dat die kliercellen meer moeten doen.

Dat is geen probleem, want de omeprazol remt dat immers.

Stop je nu te snel met omeprazol, zonder rustig afbouwen dus, dan krijg je het volgende:

De kliercellen worden niet meer geremd (geen omeprazol meer) maar de hersenen geven nog wél het signaal voor meer aanmaak.

Netto krijg je dan dus méér maagzuur dan voordat je überhaupt met de omeprazol begon.
Het afbouwen moet extreem langzaam om heel rustig naar die nieuwe balans toe te werken.



Omeprazol rémt de áánmaak van maagzuur
Sucralfaat levert een beschermlaag in de maag
Rennies/bicarbonaat/baking soda neutraliseert het aanwezige maagzuur


Omeprazol werkt langzaam (geef je normaal ook maar 1 keer per dag)
Sucralfaat wat vlotter maar is ook sneller uitgewerkt, meerdere keren per dag geven
Rennies/bicarbonaat/bakingsoda werkt heel snel, bijna direct, maar ook maar heel kort, max een uur of twee.



Met alleen kruiden was mijn paard er niet meer geweest Horselover.
Het is leuk dat jij 1 positieve ervaring hebt, maar doe alstjeblieft niet alsof dat de standaard is.

Ik heb me er enorm in verdiept, tot en met de echte internationale wetenschappeljke artikelen aan toe.

Ik ben blij dat jouw pony het goed deed, oprecht.
Maar je bent echt veel en veel te zwart-wit en stellig in wat je beweert.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Maagzweren help

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 17:54

Jullie interpeteren dat op die manier, mijn uitleg zal wel te bekropt zijn geweest. Ik zeg wat mij geholpen heeft. Niet meer niet minder. Omeprazol zal best helpen maar ik probeer liever eerst iets op kruidenbasis voordat ik 100en euro’s uitgeeft aan omeprazol. Ligt er natuurlijk ook enorm aan of je paard er echt ziek van is, dat was die van mij niet dus dan heb je de kans om iets te proberen. Ik ontstip.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Maagzweren help

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 20:14

Ik ben ook wel van de kruiden en poedertjes, maar niet bij aangetoonde maagzweren. Die wil je gewoon weg hebben. Mijn merrie heeft dus netjes de omeprazol + sucralan-kuur gehad (en inderdaad heeeeel traag de omeprazol afgebouwd) en daarná ondersteuning met Gastri comp (via Den Hoek, dus wel daar ter plekke aangemeten en niet zelf gekozen op basis van een leuke tekst op een etiketje).
Pony had trouwens maar één heel lüllig zweertje in de buurt van de maaguitgang, vermoedelijk met een mechanische oorzaak.

Kimnl

Berichten: 99
Geregistreerd: 29-10-13
Woonplaats: noordwijkerhout

Re: Maagzweren help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 13:53

Bedankt voor alle tips.

Gaat helaas steeds slechter met haar. Ze weigert hooi, en voelt zich flink beroerd. En ze poept door het weinige eten maar 1 a 2 mini hoopjes in 14 uur. Wat ze op het land doet weet ik niet maar ik vermoed dat ze ook daar niet eet gezien het weinig mesten.
Zijn nu bezig met bietenpulp dit eet ze wel. En we geven kuil. Hier neemt ze afentoe een hapje van. Dus hopelijk gaat ze medicijnen snel zijn werk doen.

Femke_Tweety

Berichten: 11988
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagzweren help

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 13:58

Oef, kuil en maagzweren is een erg gevaarlijke combi.

Als ze verder echt niets eet kán ik het me ergens voorstellen.

Maar 1 portie kuil en mijn paard staat gegarandeerd een paar uur later met koliek.


Ik hoop van harte dat je er met je dierenartsen uitkomt.
Het is heel naar om je paard met pijn te zien staan.
Sterkte!

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Maagzweren help

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:28

Wat naar. Seniores priores of masters senioren slobber (allebei in feite nat ruwvoer) wil er soms ook nog wel ingaan. Wellicht een optie en iets minder eenzijdig dan bietenpulp. Heel veel sterkte.

Femke_Tweety

Berichten: 11988
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagzweren help

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:59

Omeprazol vaak een dag of 3 voor je de eerste verschillen echt ziet.

Je kunt eventueel wel -als je zeker weet dat het om maagproblemen gaat- even een poos ieder paar uur calciumbicarbonaat geven, of baking soda (natriumbicarbonaat).

Dat houdt de maag nu acuut even wat minder zuur, waardoor je wat sneller verlichting kunt krijgen, in ieder geval tot de omeprazol (en evt sucralfaat) aanslaan.

Ik heb dat in een noodsituatie een paar keer gedaan bij mijn paard, baking soda aanlengen met water, in een ingeefspuit en rechtstreeks in de mond.
Het werkt dus alleen maar een paar uur, maar wellicht dat je het paard er net wel even het ergste moment mee door kunt halen.

Overleg wel even met je eigen veearts voordat je dit soort dingen doet. Dat deed ik ook met de mijne, die op een gegeven moment zoiets had van 'slim, en kwaad kan het sowieso niet meer bij hem want als we niets doen wordt het hem niet meer, dus probeer maar'

In principe is dit nu net iets dat echt heel weinig kwaad kan, en dat wel -als je geluk hebt- vrij veel verschil kan maken.
(Het is in feite exact hetzelfde als wat rennies doen, het neutraliseert heel snel het zuur)




Voor iedereen die verder meeleest: Echt altijd even overleggen met je veearts voordat je dit soort dingen doet.
Ik weet vanuit mijn achtergrond wat ik doe en waarom, en zelfs ik overleg nog even met mijn veearts voordat ik daadwerkelijk handel.

Kimnl

Berichten: 99
Geregistreerd: 29-10-13
Woonplaats: noordwijkerhout

Re: Maagzweren help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 15:19

Update: ze staat nu meer dan 2 weken op medicatie. Gaat nog niet lekker. Ze eet nogsteeds alleen zachte dingen, zoals kuil en bietenpulp, begint steeds magerder te worden. Ze is een beetje een dood vogeltje in haar gedrag ipv het drukke paard wat ik ken. Rijden doen we niet en een beetje aan de dubbele lijnen afentoe een klein half uurtje met alleen stappen lukt nog net.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:58

Welke medicatie krijgt ze nu en wat zegt de DA van de ‘voortgang’ (of het gebrek daaraan, eigenlijk)?

MyChoice

Berichten: 2194
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 16:22

Kimnl schreef:
Mijn paard heeft vorig jaar erge maagzweren gehad bij haar slijmvlies. 4 maanden medicatie en alles veranderd kwa stalling enz.

Ik heb haar vandaag vanwege vele klachten laten nakijken en nu blijkt dat alle oude zweren weg zijn en zijn nu een ander soort maagzweren namelijk niet in slijmvlies maar op het onderste deel van maag. Hier is vrij weinig over bekent, er is geen oorzaak voor bekent en ook kan ze me niet vertellen of de klachten hier vandaag komen. Vrij lastige diagnose dus. Nu een maand 2 soorten medicatie, en dan opnieuw kijken en kijken hoe het met de klachten staat.

De klachten zijn: erge singel nijd, sagorijnig, geen werklust, staken, knarsen, gappen, gestrest, box in elkaar slaan.

Ze is ook algeheel onderzocht en niets te vinden.

Heeft iemand hier ervaring mee?


Een van mijn paarden heeft dezelfde klachten. In dit geval door te zuur voordroog. Osteo geweest, gaf al verlichting. Nu een kuur Drainage van de groene os en paraffine met psyllium bijvoeren. En over op hooi. Nooit meer voordroog.

valine

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 16:57

Kimnl schreef:
Update: ze staat nu meer dan 2 weken op medicatie. Gaat nog niet lekker. Ze eet nogsteeds alleen zachte dingen, zoals kuil en bietenpulp, begint steeds magerder te worden. Ze is een beetje een dood vogeltje in haar gedrag ipv het drukke paard wat ik ken. Rijden doen we niet en een beetje aan de dubbele lijnen afentoe een klein half uurtje met alleen stappen lukt nog net.

Dit klinkt als mijn paard, mager, slechte eetlust, down in het gedrag enz.
Ik ben ruim 1,5 jaar bezig geweest om er achter te komen wat mijn paard mankeert (behalve maagzweren). Mijn eigen veearts zei in augustus dat ik hem maar moest laten inslapen want mijn paard was diep ongelukkig en het was een aflopende zaak. Hier was ik het niet mee eens en ben naar een andere veearts gegaan.
Paard heeft uiteindelijk 24 uur in de kliniek gestaan en ik binnenstebuiten gekeerd. De diagnose die ik kreeg was IBD. Hele dikke Prednisolonkuur voor 8 weken gekregen en ik had een compleet ander paard. Hij kwam aan in gewicht en was weer blij.
Helaas kan mijn paard niet zonder een onderhoudsdosis Prednisolon, maar hij is nu na 1,5 jaar stabiel en heb ik er eergisteren voor het eerst sinds een jaar weer eens 10 minuutjes opgezeten.

Wat ik wil zeggen is eigenlijk, laat de veearts verder kijken dan alleen maagzweren. Als ik niet had aangedrongen waren we nooit achter de IBD gekomen en had ik geen paard meer gehad.

Sterkte met je beessie :(:)

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 17:45

valine schreef:
Kimnl schreef:
Update: ze staat nu meer dan 2 weken op medicatie. Gaat nog niet lekker. Ze eet nogsteeds alleen zachte dingen, zoals kuil en bietenpulp, begint steeds magerder te worden. Ze is een beetje een dood vogeltje in haar gedrag ipv het drukke paard wat ik ken. Rijden doen we niet en een beetje aan de dubbele lijnen afentoe een klein half uurtje met alleen stappen lukt nog net.

Dit klinkt als mijn paard, mager, slechte eetlust, down in het gedrag enz.
Ik ben ruim 1,5 jaar bezig geweest om er achter te komen wat mijn paard mankeert (behalve maagzweren). Mijn eigen veearts zei in augustus dat ik hem maar moest laten inslapen want mijn paard was diep ongelukkig en het was een aflopende zaak. Hier was ik het niet mee eens en ben naar een andere veearts gegaan.
Paard heeft uiteindelijk 24 uur in de kliniek gestaan en ik binnenstebuiten gekeerd. De diagnose die ik kreeg was IBD. Hele dikke Prednisolonkuur voor 8 weken gekregen en ik had een compleet ander paard. Hij kwam aan in gewicht en was weer blij.
Helaas kan mijn paard niet st sinds een jazonder een onderhoudsdosis Prednisolon, maar hij is nu na 1,5 jaar stabiel en heb ik er eergisteren voor het eerar weer eens 10 minuutjes opgezeten.

Wat ik wil zeggen is eigenlijk, laat de veearts verder kijken dan alleen maagzweren. Als ik niet had aangedrongen waren we nooit achter de IBD gekomen en had ik geen paard meer gehad.

Sterkte met je beessie :(:)


Mag ik vragen hoe jouw onderhoudsdosis eruit ziet? Mag per PB.

Hier ook paard met IBD namelijk. Ben benieuwd hoe jij dit hebt aangepakt en of jij ook met afbouwen weer slechtere mest hebt ervaren? Of weerstand dingen?
Laatst bijgewerkt door biancaaaa op 24-11-20 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt