NienkeV1994 schreef:Als het paard flink aan moet komen zou ik beginnen met het hooi opvoeren. Ik weet niet hoe groot het paard is maar 5 kg per dag is niet veel. Richtlijn is ongeveer 1 a 1,5 kg droge stof per 100kg lichaamsgewicht geloof ik. In onze groep krijgen ze 10kg per paard per dag. Ik zou de basisbrok weglaten want hoge suiker en zetmeel percentages kunnen er ook voor zorgen dat voedingsstoffen niet goed opgenomen worden en een paard dus niet aan komt. In plaats daarvan kijken naar een dikmakers, indien nodig aanvullen met een vitaminebrok. Zelf goede ervaringen met Equifyt Zupa. Seniores Priores of 18+ zou ook kunnen maar ben ik zelf minder fan van. Ik zou kijken naar een senior product, die zijn er genoeg op de markt die veel voedingsstoffen bevatten omdat oudere paarden een minder efficiënte spijsvertering hebben en dus meer binnen moeten krijgen om dezelfde hoeveelheid voedingsstoffen op te nemen. Ik kan het voedingsadvies even niet op m'n telefoon opzoeken (weet ook niet om welk merk het gaat) maar volgens mij is 1 kg basisbrok meestal niet genoeg om in de vitamine en mineralen behoefte te voorzien.
Hij krijgt idd ook vitamine brok bij!
Wat het hooi betreft. Ze staan overdag op de wei met momenteel nog ruim voldoende gras. Dit mag naar mijn weten bij het ruwvowr opgeteld worden toch? Dan gaat hij er namelijk dik over heen. Als ik bij pavo de voedingswjzer in vul stelt hij zelfs mijn ruwvowr naar beneden omdat ze het icm hooi en wei te veel vinden.... bij hun is het natuurlijk computer gestuurd