Getest hooi hoog in eiwit: welke problemen kan dit geve

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nado
Berichten: 3356
Geregistreerd: 23-11-04

Getest hooi hoog in eiwit: welke problemen kan dit geve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 08:49

Tegen mijn gewoonte in heb ik een partij hooi gehaald dat ik niet van tevoren getest had. Het betreft de 3e snee waarbij ik de 1e en 2e snee wel getest heb. Ik voer het nu sinds zondag.

Omdat ik toch wil weten wat ik voer heb ik het maandag weggebracht om te testen. Suiker was gelukkig goed, voedingswaarde wat hoog maar te doen in dit jaargetijde. Maar de eiwit waarde zat in de hoogste categorie, wat ik nog nooit mee heb gemaakt.

Wat voor mogelijke problemen kan dit geven?

Wat ik nu zie in mijn sobere pony’s: eentje heeft dunne mest (krijgt hij ook snel van gras) en de ander vond ik gisteren wat mat/sloom/niet zichzelf.

Zou dit gerelateerd kunnen zijn aan het hoge eiwitgehalte? Of is het eerder wennen aan ‘vers’ hooi (hiervoor was nog van 2019)?

Ik kan de partij omruilen voor 2e snee als het moet. Wel gedoe met hooi slepen maar als het nodig is doe ik dat natuurlijk.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Getest hooi hoog in eiwit: welke problemen kan dit geve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 09:15

Hey! Ik voer zelf extra eiwit bij omdat dit juist vaak zo laag is in het hooi. Dat doet ze beiden wel goed. Ik denk dat ik dit wel zou aandurven, maar je kunt altijd (tegen een kleine vergoeding) even advies vragen aan Djilan Boelen. Zij zit ook op Bokt en kan zinniger dingen zeggen.

Wellicht kun je gewoon deze partij met de 2e snede mengen? Dus gewoon 50/50 gaan voeren? Dan hoeft niet alles terug maar haal je een partijtje erbij en kun je dat mengen met je huidige partij.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 19:14

Ik zou wel wat willen ruilen, is echt lastig te vinden hoog in eiwit en laag in suikers...
Ik geef ook extra eiwitten bij.
Kun je het anders niet mengen met armer hooi?