Het gaat om mijn 5 jarige kruising Shire. Ik heb hem in Juli 2020 gekocht. Hij is klinisch gekeurd en zijn benen zijn op de foto geweest, toen zijn ook zijn tanden gedaan. Zadel is aangemeten door een goede zadelpasser en in September nog een keer gecontroleerd. In November is er een osteopaat bij geweest, meer omdat ik benieuwd was hoe hij in zijn lijf zat dan dat ik echt een probleem verwachte. Hij zat wat vast bij zijn schoft (vermoedelijk door zadel vorige eigenaar) en was wat gevoelig wat meer achterop zijn rug, maar niks verschrikkelijks.
13 december
Paard komt kreupel van de wei. Het was die dag vrij glad, dus de kans dat hij is uitgegleden en daarbij iets heeft verrekt of zichzelf aangetikt is vrij groot. Aan de hand in eerste instantie niks aan te zien, klaargemaakt voor een training aan de longe en bij aandraven blijkt hij niet rad.
16 december
Paard weer aan de longe gehad om te kijken hoe hij liep. Nu wel echt kreupel rechtsvoor/linksachter (?) zowel linksom als rechtsom. In plaats van de grote paddock gaat hij nu in een kleine paddock (ong 20m2) om te voorkomen dat hij kan rennen.
19 december
Meer voor mijn eigen gemoedsrust de dierenarts erbij gehaald. Die heeft naast iets rechtsvoor het idee dat zijn hak linksachter wat gevoelig is. Geen duidelijke diagnose; 5 dagen Novacam gehad en doorgaan met wat ik al deed; rust en kleine paddock. Dierenarts geeft aan na Kerst een keer te longeren om te kijken hoe hij het doet.
27 december
Aan de longe nog steeds licht onregelmatig rechtsvoor op de rechterhand, maar wel minder dan daarvoor.
31 december
Dierenarts weer laten komen. Deze ziet ook dat hij rechtsvoor rechtsom nog een heel klein hakkeltje heeft, maar is te subtiel om uit te verdoven. Nog steeds geen idee van de oorzaak. Advies nog een week rust, daarna een week longe en daarna rijden weer oppakken en kijken hoe hij het doet. Ik reed sowieso maar 2-3x per week een half uur en deed dan echt basis werk. DA gaf aan dat ik dat gewoon weer kon oppakken.
10 januari
Eerste keer weer onder het zadel, vnl gestapt, klein drafje gedaan op beide kanten. Onregelmatigheid verergerd niet door het rijden, ook daarna niks dik of warm.
Ik rij hem 2x per week een half uurtje waarvan zeker 20 minuten stap. Ik pak inmiddels wel ook galop mee op beide kanten. Maakt geen verschil in onregelmatigheid en nog steeds niks dik of warm.
27 januari
Hij is extreem fris met rijden. Schiet na 1 rondje linksom draven een paar passen weg en loopt daarna wat onregelmatig linksachter. Blijft voor mijn gevoel rechtsom rechtsvoor die lichte onregelmatigheid houden.
Filmpjes van het rijden vind ik te eng op Bokt, maar heb ik wel zo nodig.
Inmiddels zijn we weer 3 weken verder en nu weet ik het niet zo goed

In al die tijd is er niks warm of dik geweest en reageert hij nergens gevoelig als ik er flink op duw, maar 100% rad loopt hij voor mijn gevoel nog steeds niet. Ik zit ook een beetje op het punt dat ik niet weet of dat er echt nog wat zit of dat ik gewoon spoken zie. Ik ben normaal erg rationeel, maar ben op het moment gewoon erg verdrietig en bezorgd. Ik zou hem het liefst van voor tot achter door laten lichten om te vinden waar het probleem zit, maar besef me ook dat sommige dingen gewoon tijd nodig hebben.
Wat zouden jullie doen in mijn geval? Volledig stilzetten, doorgaan zoals ik nu bezig ben en afwachten, of toch nu al naar de kliniek voor kreupelheidsonderzoek?