Vanwege een blijvende blessure is hij eerder met pensioen gegaan. Hij wordt in beweging gehouden met lange teugelen, wandeltochten, duo-longeren met zijn Friese vriend en twee-/wekelijks een stapritje.
Vorig jaar is hij volledig onderzocht, op de foto's is te zien dat het hoefbeen van rechts voor licht gekanteld is wat wijst op een mogelijke bevanging in het verleden. In mijn periode dat ik hem verzorgde en hij van mij is dit niet geweest, wellicht daar voor. ACTH waarde is op 127 getest door de dierenarts. Het advies is om te starten met Prascend.
Huidige situatie:
Staat van 8-17 uur op een zand paddock met een maatje. In de zomer op de wei voor 4-5 uur per dag.
Paard is vrolijk, boevig en blij. Heeft vorig jaar een zeer lange verharing gekend, toen hij het gras op ging kwam de vacht er pas goed door heen( mei/juni). 2019 was een jaar voor hem met een zeer slechte weerstand door een plek waar hij niet op zijn plek stond. Daar heb ik de enorm dikke vacht en het lange verharen toen aan geweten.Dit jaar een beduidend minder dikke vacht, glimt veel meer en zijn weerstand lijkt weer op het oude niveau.
Kent periodes van enorm veel plassen, dit lijkt nu beter te gaan. Was voor mij een aanleiding, samen met de mogelijke eerdere bevanging in het verleden, om te testen met alle signalen die ik kreeg.
Voer:
Staat op 100 gram Vitalbix per dag samen met ongeveer 100 gram Pure Feed Veteran
https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... envoeding/
Eiwitarm hooi 7-8 kilo per dag uit een hooinet. Het beetje voordroog wat ik nu nog voer wordt gemengd met hooi. Met het voordroog ga ik stoppen na deze baal.
Een handje geweekte Speedibeet van Pavo samen met een schepje Duivelsklauw.
Heeft nu een iets te rijke conditie, was met het weide seizoen eigenlijk net mooi qua conditie.

Omdat ik geen eerdere ervaringen heb met PPID ben ik benieuwd of ik dingen anders kan doen in het voerbeleid? Mijn vrees is dat ik het gras helemaal van hem moet gaan afpakken, ik heb ook gedacht aan een graasmasker.
Zijn er ook mensen die er bewust niet voor hebben gekozen om direct te starten met Prascend? Ik heb wel moeite nu hij zo goed is om er iets in te stoppen wat niet niks is qua medicatie. Aan de andere kant denk ik, liever nu starten dan pas tegen het weide seizoen starten en dan nog een spiegel op moeten bouwen. Dierenarts gaf tevens aan dat het een lange termijn visie dient te zijn zijn. Paard is nu goed, maar kan langere termijn problemen voorkomen zoals bevangenheid.
Ook mensen die ervaringen hebben met fout positieve testen?
Ik hoor het heel graag, alvast bedankt