Mizora schreef:Ik zou haar zo snel mogelijk van het meeste van haar krachtvoer afhalen. Met 38.1% zetmeel+suiker en 3kg (of 3 scheppen? In dat geval 3.5kg) is de kans op te veel zetmeel+suiker voor haar lichaam behoorlijk. 3x 1/3e schep is waarschijnlijk een stuk passender. 90g marstall force vult de vitaminen en mineralen dan voldoende aan. Wil je de weggevallen eiwitten ook aanvullen, kan 200g sojashroot daar prima in voldoen, maar ik zou het in eerste instantie zonder proberen, even terug naar de basis.
De klachten klinken voor mij ook PSSM-achtig in de oren. Dat zou ik zeker gaan testen, eventueel eerst PSSM1, dat is veel goedkoper, maar daarna PSSM2 (via dna-test, een biopt zou voor mij laatste keuze zijn [MD] Hoe pssm testen ).
ellepel schreef:maar met 3 kilo voer en onbeperkt hooi zou die seleniumwaarde juist wel goed moeten zijn toch?
Ayasha schreef:Vind het ook best veel voer voor basis werk. Als ze dan nog niet vooruit te branden zijn en zelfs het ide geven dat ze verzuren dan zou ik ook opnieuw laten onderzoeken. Flegmatiek kan en is veelal op te lossen met een wat haver voor net iets meer "go". Maar als ik het ide zou krijgen dat ze verzuren zou ik eerst willen weten waarom die verzuring snel op komt want een gezond paard verzuurd niet zo snel bij basiswerk. Zelfs niet zonder krachtvoer.
dynara schreef:Alle dank voor jullie advies ten eerste.
Algemene bloed onderzoek is gedaan, maar met name naar bloedarmoedegekeken. Alle waardes was goed gelukkig.
Pssm heb ik zelf nog nooit van gehoort maar hierin kan ik zeker info over vragen en ook laten onderzoeken
Die 3 kilo krijgt ze op een hele dag overigens. Daarnaast met arbeid maakt niet uit waar ze is. Haar energie is gewoon snel op.
DA is regelmatig gebeld voor wat het kan zijn, en DA gooide het eerst op bloedarmoede wat dus niet was. Toen het voer, veranderd ook weinig. Dus zegt de DA dat het gewoon het type paard is.
Maar lijkt me stug en willen we verder zoeken indd
Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, michelle933, Robin_Rikkie, Trendiction en 7 bezoekers