Sclimpre schreef:Ik denk dat het een trend is die ontstaat doordat mensen andere mensen napraten en hun paard gaan voeren naar de mode ipv naar de behoefte van het paard.
Er zullen ongetwijfeld paarden zijn die niet goed reageren op granen, voor hen is graanvrij voer gemaakt. Maar de meerderheid van de paarden doet het wel goed op granen, en dan is het wel raar om graanvrij te gaan voeren en vervolgens heel ingewikkelde dingen gaan te doen met vitaminebrok en een heleboel supplementen. Wat de paarden dan weer niet graag eten, dus moet er iets bijgevoerd worden.
Ik heb altijd geleerd dat de volgorde is : veel ruwvoer -> een beetje krachtvoer -> indien er echt een specifiek tekort is supplementen. De laatste tijd lijkt het wel alsof elk paard een medisch probleem heeft en dan een heel speciaal dieet moet volgen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat het met de gezondheid van de paarden zo snel achteruit gegaan is, ik denk dat het eerder is dat de mens het te ingewikkeld maakt.
Sclimpre schreef:Dan is het toch eenvoudiger (en prettiger voor het paard) om wel krachtvoer te geven en het paard vit/min te laten halen uit basisproducten? Als er dan nog een tekort is (op basis van bloedonderzoek) kan je gericht een supplement bijvoeren. Nu heb ik de indruk dat mensen heel veel supplementen bijvoeren op basis van algemeenheden, niet op basis van de behoefte van het paard.
edit : uiteraard in geval van gezonde paarden
Minoes schreef:Ik denk zeker niet dat het een hype is. Graan zorgt bij veel paarden (met name sobere rassen) voor een stofwisselingsprobleem wat leidt tot mok, rasp, dunne mest etc.
Mijn tinker doet het véél beter op graanvrij. Ook suiker (melasse) geeft bij haar sneller problemen.
plutolover schreef:ik ben ook heel blij met de bewustwording. heb zelf 2 paarden van sober ras. Daarom kies ik bewust voor niet meer dan halve kilo krachtvoer met aanvullend vitamine/korrel.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers