Bedankt voor jullie reacties en enkele tips. Nog even wat aanvullende info en beperkingen:
- Zand-weg kuur is gegeven aan beide paarden.
- De grond waar ze staan wordt 2x daags volledig uitgemest.
- Stro is continue beschikbaar om aan te knabbelen maar is ook niet interessant.
- Wij hebben zelf ook liever gewoon onverpakt/normaal hooi (liefste van 2e snede) maar helaas kunnen we deze niet krijgen van de boer en is er geen opslagcapaciteit om normale, onverpakte baaltjes groot in te kopen en droog te bewaren. We hebben een poosje een kleine lading biologisch onverpakt hooi gehad maar dat werd echt niet gegeten door de paarden. Het huidige hooi is relatief droog, lange stengels en ruikt goed. Op hun vorige stal kregen mijn paarden ook verpakt hooi en nooit problemen gehad. De andere paarden op de huidige stal hebben ook 0 problemen op exact het zelfde ruwvoer. Gevoelige darmflora van mijn paarden is inderdaad aannemelijk.
- De verhouding zout in de mineralenbar is ongeveer 2 eetlepels op 10 liter water, geen zout zeewater dus! Sterker nog, wij proeven het nauwelijks als zout. Het is iedereen wel bekend dat te veel zout schadelijk is, dus wat dat betreft hoeven jullie hier geen zorgen over te maken alsjeblieft.
Ik schrijf dat ik het opvallend vind dat alleen de jaarling zo graag zo extreem veel zout op zoekt ten opzichte van de rest. De rest kijkt nauwelijks naar de "zout"bar en de liksteen. Extreem veel zout opzoeken is niet direct zeewater aanbieden noch een electrolyten preparaat toedienen.
- Merrie is niet getest op PPID want buiten diarree heeft ze geen enkele symptomen? Ze valt rustig af als ik meer met haar werk, komt prima in en uit haar vacht en is qua energie net een 3 jarige. Ik zal dit wel mee overleggen bij de DA, maar zie er op dit moment nog weinig relevants in eigenlijk.
- Lijnzaadolie krijgen ze nu ook niet in de hoop dat er iets verbetert.
Ik ga weer eens rustig verder met pluizen in ieder geval.
Popstra schreef:[Knip]
De olie zou ik bij de 1.5 jarige ook weg laten.
Want jemig wat krijgt dat jonge ding veel zeg!! In de opfok krijgen ze alleen hooi, gras en brok.
Veel? Wat zie jij als veel? De olie? De supplementen? Ik ken genoeg stallen waar de opfokpaarden 2* daags 1,5kg basis- of fokkerijbrok krijgen, dus ik snap even niet goed wat voor punt je wil maken?
Ik voer de Kern-fok namelijk al ruim 1kg onder het voeradvies van de fabrikant (want, marketing) en verder krijgt hij niks behalve wat reguliere opfokpaarden uit jouw voorbeeld ook krijgen. Die biotine en glucosamine supplementen zijn in namelijk in overleg met de DA en suikervrij de DA heeft er ook geen baat bij dat ik ze koop, want dat gaat niet via haar.
Laatst bijgewerkt door Dioxide op 15-09-20 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt