De gelijke basisvoorwaarden:
De paarden staan in een gemengde kudde van nu in totaal 6 paarden (4 merries, 1 ruin en een hengstveulen). Zij staan 24/7 buiten op een paddock paradise in ontwikkeling; dat wil zeggen dat ze onbeperkt ruwvoer tot hun beschikking hebben inclusief een mineralenbar (op dit moment met emmers met veendrenk, MSM en zeezout) en een "likstation" met Himalayazout en een normaal wit zoutblok. Uiteraard hebben ze ook onbeperkt vers water en krijgen ze weidegang. De weidegang is op dit moment iets beperkt i.v.m. het uitgeputte gras maar er is dus altijd ruwvoer voorhanden. Het ruwvoer is verpakt hooi van 2e snede, relatief droog en niet getest op voedingswaarde. Het wordt graag gegeten in tegenstelling tot stengelig biologisch hooi wat we tussendoor gehad hebben. Paarden staan op zandgrond welke van het voorjaar geinjecteerd en doorgezaaid is. Eten geen van allen happen zand.
Mijn paarden en hun individuele extra's:
Merrie van 21 jaar: 1.75m hoog en is zo fit als een hoentje maar wel te rond

Krijgt naast bovenstaande basisvoorwaarden:
- 1x daags een klein handje Masters Kern-fok
- Onderhoudsdosering Pharmahorse Glucosamine i.v.m. leeftijd
- Onderhoudsdosering Pharmahorse Biotine
- scheut lijnzaadolie
Heeft een poosje met een graasmasker gestaan maar was geen succes i.v.m. schuurplekken.
Ruin van 1,5 jaar: verwachtte eindmaat 1.55m en formaat tractor. Gaat regelmatig mee op wandelingen en wat basis grondwerk. Doet verder niks behalve naarling zijn.
Krijgt naast bovenstaande basisvoorwaarden:
- 1x daags 1kg Masters Kern-fok, voorheen 1x daags 1kg Pavo Podo Grow 3
- Onderhoudsdosering Pharmahorse Glucosamine op aanraden van de DA i.v.m. artrose door trauma

- Onderhoudsdosering Pharmahorse Biotine
- Scheut lijnzaadolie
Heeft een zeer slechte start gehad na het afspenen; wormbesmetting en longontsteking. Is hier voor behandeld door de DA. Is vooral heel erg op zoek naar zouten? Drinkt met gemak bijna de hele emmer "zout" van de mineralenbar leeg, maakt graag gebruik van de Himalaya liksteen en eet soms mest.
Wat is er veranderd de laatste tijd?
Ruin is omgezet van Pavo Podo Start met daarnaast Marstall Force naar Masters Kern-fok, had ook op de Podo Start problemen met zijn mest. Beide paarden zijn van de Marstall Force af omdat ik het weinig meerwaarde vond hebben voor hun uiterlijke conditie en mest.
Wat hebben we tot nu toe geprobeerd?
- Wormeitelling door de DA: ruin moest ontwormd, merrie niet. Dit is ongeveer een 1.5 maand geleden. Ruin was toen al aan de diarree en is ontwormd met Equest (moxidectine) op advies DA.
- Beide paarden een kuur zandweg gegeven
- Ruin ondersteunend nog Phytonics Darm Compositum gegeven
- Beide paarden krijgen nu sinds 2 weken ook 1x daags een halve schep lucerne op hun "extra's" voor meer structuur
- Beide paarden hebben 2 weken geleden een vitamine injectie (intramusculair) gehad
Bij de ruin is de mest inmiddels wisselend maar slap en vaak loopt er gewoon vocht langs zijn benen naar beneden. Merrie laat natte scheten en heeft nu weer zwarte benen van de diarree.
En nu?
Komende week moeten beide paarden geent worden en laat ik in ieder geval bij de ruin bloedonderzoek doen. Ik heb met mijn stalgenoten afgesproken dat beide paarden per vandaag geen supplementen of krachtvoer krijgen, alleen ruwvoer en lucerne om te kijken of het in de loop van deze week verbetert.
Ik heb goede dingen gelezen over EcoStyle Oerbalans en Darmbalans i.c.m. de Detox voorafgaand en deze staan eventueel op de lijst om bij te gaan voeren i.c.m. lucerne. De Kern-fok ga ik waarschijnlijk weg laten, glucosamine en lijnzaadolie wil ik ze het liefste wel blijven geven.
Hebben jullie nog ideeen omtrent het opstellen van het rantsoen? Het lijkt mij haast logisch dat iets in de individuele factoren zitten waardoor mijn paarden wel last hebben van diarree en de rest niet? De andere paarden krijgen alleen een balancer van jepaardgezondenfit, zou dit dan toch "het gouden ei" zijn?
Alvast heel erg bedankt voor jullie input!