Brok of Muesli

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wilmamarjon
Berichten: 40
Geregistreerd: 27-05-19
Woonplaats: Peize

Brok of Muesli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 09:34

Kan iemand mij uitleggen wanneer je nu brok of muesli kiest (of een combinatie). Is het alleen een andere vorm of toch ook een ander doel?

nessinator
Berichten: 1811
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Brok of Muesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:19

Wat je kiest hangt af van je paard, hoeveel hij werkt, eventuele intoleranties, jouw voorkeur voor wel/geen graan, gluten, GMO's, suiker, eiwitaandeel, vetten, mineralen etc. Ik voer geen van beide omdat mijn paard redelijk makkelijk op gewicht blijft, en aangezien er bij ons stevig ruwvoer gevoerd wordt, ben ik iets met weinig suikers gaan voeren omdat ik echt bang ben voor HB.

Concreet: Voor veel (snelle) energie neigen mensen naar brok (denk aan springpaarden), voor veel eiwitten (spieropbouw) en gerichte voedingsstoffen gaan mensen meer naar muesli (dressuur). Enduranceruiters werken veel met (lijnzaad)olie, omdat die voor langdurige energie zorgt.

Mizora

Berichten: 18204
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Brok of Muesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:45

Het is in principe alleen een andere vorm. Muesli is ongemalen of minder gemalen en brok is tot poeder/meel gemalen en daarna geperst. Muesli is gemakkelijker suikerarm te maken doordat er niets hoeft te plakken, maar werd vroeger juist vaker suikerrijk gemaakt, dat heeft het de naam sweet feed door gekregen in het Engels.

Muesli is volumerijker, dus kostbaarder om te vervoeren en op te slaan en lastiger in een silo op te slaan doordat het kan splitsen. Dan zit er de eerste periode meer van het 1 in en naarmate de silo leger raakt meer van het ander. De zakken zijn vaak 15kg door het volumeverschil. Het grootste voordeel van muesli is dat het paard er flink meer kauwwerk aan heeft, maar speekselproductie en meer tijd gebruikt om een kg voer weg te kauwen. Een voerschep muesli is meestal tussen de 650-950g. Nadeel is dat een paard kan selecteren en dat het duurder is.

Poekkie

Berichten: 7400
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Brok of Muesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:49

Mij hebben ze altijd gezegd dat brok beter verteerbaar zou zijn dan muesli. Verder zou ik vooral naar de voedingsgehaltes kijken ipv naar de vorm.

Qua opslag is brok idd compacter en handiger op veel stallen, zoals hierboven al gezegd. Qua smaak is mijn ervaring dat ze beiden erg graag eten, maar bij voeren in kudde heb ik De beste ervaring met brok. Bij muesli wilden ze dan ‘selecteren’ inclusief de emmers van de buren en dat leidde tot meer rondlopen/wegjagen dan bij brok. ( Nu voer ik zelf sowieso niet graag in kudde.)

Wilmamarjon
Berichten: 40
Geregistreerd: 27-05-19
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 11:18

Dank voor de reacties. Van vroeger had ik inderdaad het idee dat muesli suikermelasse bevat, maar ik heb deze muesli uitgekozen op het lage suikergehalte.

Wilmamarjon
Berichten: 40
Geregistreerd: 27-05-19
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 11:19

Dank voor de reacties. Van vroeger had ik inderdaad het idee dat muesli suikermelasse bevat, maar ik heb deze muesli uitgekozen op het lage suikergehalte.

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 11:28

Ik voer muesli omdat mijn shet allergisch reageert op de brok.