tamary schreef:Lucerne in gehakselde vorm heeft veel scherpe stukjes wat niet prettig is op een gevoelige/maagzweren maag.
Havens heeft een lucernebrok (25kg zak) en er bestaat ook brix, grote brok van 500gram om af te knagen. Zo'n brix kan je bij de brok geven om langer bezig te zijn of als extra ruwvoer beurt.
Voor gevoelige maag zijn er verder een aantal supplementen en medicijnen, maar eerste om naar te kijken is aantal voerbeurten en wat voor krachtvoer gegeven wordt (hoeveelheid en zetmeel/suiker gehalte).
tamary schreef:Als ze het wil eten best, maar het is wel de reden dat veel paarden met maagproblemen het of niet (meer) willen eten of er geirriteerd van raken, zeker als ze daarna aan het werk moeten.
Enig idee waarom ze zo moeilijk doet met eten? Ik ken het probleem niet, maar heb dan ook kliko-pony's op dit punt. Ze hebben zat smaakjes gekregen ook ivm oude pony met problemen, ze kregen voor meer leren eten een handje van wat daar in ging.
superpony schreef:Het ligt er ook aan.
Hoe groot zijn die porties hooi? Als dat te weinig is, en je pony te lang zonder ruwvoer staat, kan de pony erge maagproblemen krijgen.
Subli Lucerne vond ik zelf niet heel geweldig, maar weet niet uit welke merken je allemaal keus hebt in de buurt?
Van Hartog heb je lucerne digest die dus speciaal zijn voor de gevoelige maag.
Gaat het ook om lang bezig zijn? Dan is een lucerne wafer wel ideaal. Daar zijn ze even mee bezig.
Gaat het bijv om eiwitten, dan kan je ook naar andere producten kijken.
Als de lucerne zo geen optie is, heb je ook nog de Havens Gastro+
Pytje schreef:Lucerne is wel een mooie eitwitbron. Ik weet niet hoe het voerbeleid is, maar wat voor de maag en darmen echt goed is, is dat eerst ruwvoer wordt gegeven (minimaal een half uur) en daarna pas het krachtvoer. Krachtvoer op een lege maag is een no go. Net als rijden op een lege maag. Paarden maken constant maagzuur aan en als dr maag leeg is, klotst het tegen het bovenste deel van de maagwand aan waar geen beschermlaag zit.
Saaams schreef:Ik heb de lucerne van hartog, de gewone. Niet de digest. Dit is echt een fijne, zachte lucerne.
Subli is inderdaad stug. Vitalbix is ook fijn. Maar mijn pony kiest hartog boven de rest. Zelfs haar muesli komt op de tweede plaats.
Duran123 schreef:Het is eigenlijk puur om wat te knabbelen te hebben, waarvan onze instructeur dus beweerd dat het tegelijkertijd voor een beschermlaagje in de maag zorgt.
tamary schreef:Duran123 schreef:Het is eigenlijk puur om wat te knabbelen te hebben, waarvan onze instructeur dus beweerd dat het tegelijkertijd voor een beschermlaagje in de maag zorgt.
Beschermlaagje moet goed dekken, dus iets met de consistentie van dikke vla. Dat betekent slobber van bv bietenpulp (veel calcium voor dempen maagzuur), losse stukjes werken daar niet voor, dan was hooi voeren genoeg geweest.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers