Bepaling of hooi suikerrijk is (zonder analyse)?

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Mirjam

Bepaling of hooi suikerrijk is (zonder analyse)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-20 15:53

Weet iemand op bokt of er kenmerken zijn van hooi zodat je vooraf weet dat dit waarschijnlijk niet suikerrijk is? Beetje vreemde vraag misschien :), maar als je hooi koopt is er vaak geen analyse beschikbaar. En wanneer het hooi bij bepaling achteraf te suikerrijk is, dan moet je weer op zoek naar ander hooi...

Misschien is een korte uitleg van de situatie van belang?
We krijgen al jaren hooi van hetzelfde perceel (licht bemest van kleigrond dat medio juni voor het eerst gemaaid wordt). Dat voeren we aan onze paarden en shetjes (ong 1,5% van lichaamsgewicht), wat al jaren goed ging. Dit jaar hadden we te weinig en kochten we ander hooi van 2019. Vlak daarna werd één van de shetjes hoefbevangen (waarschijnlijk combi met andere factoren) en was het advies het hooi te analyseren: meer dan 131 gram suiker per kilo DS. We hebben gelukkig snel ander hooi gevonden dat al geanalyseerd was met weinig suiker (suiker 55-75), maar dat is over een maand ook op.
Het hooi van onze vaste leverancier van 2020 hebben we voor de zekerheid net laten testen en dit is helaas ook te suikerrijk (100-130). We moeten dus voor de shetjes wat anders zoeken en ik vroeg me af of je ook zonder analyse kan weten of hooi suikerrijk is.

Op het internet heb ik gevonden dat de suikerwaarde van hooi kan afhangen van het moment van maaien (bijv. na koude nacht heeft het meer suiker: daarom gras dat in juni gemaaid is) en bemesting (geen bemesting kan leiden tot stress en dus suikers, maar zware bemesting is ook niet goed: daarom licht bemeste weide). Maar zijn er ook andere factoren?

Zoals is hooi van kleigrond suikerrijker dan van zandgrond? Of is biologisch hooi altijd suikerarmer dan niet-biologisch? Of kan je beter 2e snede dan 1e snede kopen (geen idee eigenlijk waarom, bemesting?). Heeft iemand een idee?

FrNo

Re: Bepaling of hooi suikerrijk is (zonder analyse)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 16:26

Volgens mij is een tweede of derde snede beter omdat de eerste snede over het algemeen voorjaarsgras is.
Maar ik ben geen kenner.

Je moet doen wat je niet laten kan en laten wat je niet doen kunt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 16:27

Het heeft met heel veel dingen te maken, ook met droogte, etc..
Dus je moet echt testen om het te weten helaas...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 16:29

FrNo schreef:
Volgens mij is een tweede of derde snede beter omdat de eerste snede over het algemeen voorjaarsgras is.
Maar ik ben geen kenner.

Gaat dit ook op als het pas in juni word gemaaid als eerste snede?
Dan staat het al in bloei en is het niet alleen meer van dat verse groene grasje.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 16:41

_Penotti schreef:
FrNo schreef:
Maar ik ben geen kenner.

Dan staat het al in bloei en is het niet alleen meer van dat verse groene grasje.

Wij hadden vorig jaar eerste snede hooi eind juni en dat was heel arm in alles, heb ik laten testen.
Dit jaar nog niet getest.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 16:55

Laten testen is echt de enige zekerheid :D

Ik heb altijd hooi van ten vroegste eind juni, begin juli. Nooit eerder.
Heb ooit 2 pakken van verschillend land laten testen.
Enige was aanvaardbaar voor paarden wat betreft suikergehalte. Andere was way too high om goed te zijn :+
Graszaadhooi kan je wel iets zekerder van zijn omdat dat normaal gedorst wordt in een periode met wat regen en dus bewolking waardoor het minder fructaan bevat.
Maar ook dit jaar is dat weer geen zekerheid. :7

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 17:15

_Penotti schreef:
FrNo schreef:
Maar ik ben geen kenner.

Dat weet ik niet, maar ik zou verwachten dat het dan wel geschikt is voor paarden.

Je moet doen wat je niet laten kan en laten wat je niet doen kunt.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-20 13:58

Bedankt voor jullie reacties! Ik was er al een beetje bang voor, laten testen dus. Dan moeten we op zoek naar hooi dat al getest is (niet gewoon bij de meeste leveranciers) of een lading kopen en dan zelf laten testen. Jammer ;).

Onze vaste leverancier dacht dat zijn hooi heel voedzaam zou zijn, omdat dit voorjaar het gras door de droogte langzaam gegroeid was. Dit blijkt dus niet het geval te zijn, voedingswaarde is normaal en eiwitgehalte zelfs wat laag.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 13:44

Snede maakt niet uit, heeft met oa met weersinvloeden te maken en met tijdstip van maaien etc.

Ik heb vorig jaar een eerste en een derde snede bij dezelfde boer laten testen. Beide bijna in hoogste categorie suiker. Het beste is om s nachts te maaien ivm fructaangehalte in het gras op dat moment.

Verder als het lang droog is geweest kan het gras ook minder goed groeien en kan het stress krijgen en meer fructaan (suiker)bevatten.

Een test is gewoon het beste.

Hoewel ik weleens op hooi gekauwd heb met heel hoog suikergehalte en dat was echt wat zoeter dan hooi met laag suikergehalte had ik het idee...

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 14:05

Als je een leverancier hebt die een grotere partij heeft liggen, kun je er dan geen optie op nemen en dan zelf voor het te kopen een pluk laten analyseren? Analyse kost maar een paar dagen.
Enige wat ik kan zeggen is dat de paarden hier suikerrijk hooi heerlijk vinden en suikerarm in eerste instantie met lange tanden eten.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-20 14:43

mysa schreef:
Als je een leverancier hebt die een grotere partij heeft liggen, kun je er dan geen optie op nemen en dan zelf voor het te kopen een pluk laten analyseren? Analyse kost maar een paar dagen.
Enige wat ik kan zeggen is dat de paarden hier suikerrijk hooi heerlijk vinden en suikerarm in eerste instantie met lange tanden eten.

Dat kan ik me voorstellen, ik vind zoetigheid ook lekker :9
Het is een goed idee om te vragen of het hooi getest mag worden voordat ik het koop, dank voor het meedenken!

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-20 14:48

judithM schreef:
Verder als het lang droog is geweest kan het gras ook minder goed groeien en kan het stress krijgen en meer fructaan (suiker)bevatten.

Hoewel ik weleens op hooi gekauwd heb met heel hoog suikergehalte en dat was echt wat zoeter dan hooi met laag suikergehalte had ik het idee...

Dat zal dan ook gelden voor het hooi van 2020 dat we hebben gekregen. Dat is in juni na een lange droge periode gemaaid. Volgens de leverancier was het voedingsrijk, maar het bleek redelijk suikerrijk.

Ha, ha, ik heb zelf nooit op hooi gekauwd, lijkt me weinig smakelijk eigenlijk ;)

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 19:25

Whaha nee is niet lekker.. maar een sprietje en spuug het wel uit hoor

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 15:01

ik heb voor het eerst in meer dan 30 jaar paarden mijn shetlander hoefbevangen.
we hebben nu al 2 jaar geweldig mooi hooi in rollen. geen problemen mee. maar door omstandigheden staan 2 van mijn pony's al een jaar stil terwijl ze anders zo'n 50 km per week lopen / mennen.
en blijkbaar is dit hooi voor 1 te goed.
hooi laten testen en het blijkt dat het suikergehalte gemiddeld is, (80 gr/kg DS), maar de energiewaarde en eiwit waarden erg hoog zijn. dus hoefbevangenheid kan ook door een te hoog eiwitgehalte komen in hooi.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie