Misschien is een korte uitleg van de situatie van belang?
We krijgen al jaren hooi van hetzelfde perceel (licht bemest van kleigrond dat medio juni voor het eerst gemaaid wordt). Dat voeren we aan onze paarden en shetjes (ong 1,5% van lichaamsgewicht), wat al jaren goed ging. Dit jaar hadden we te weinig en kochten we ander hooi van 2019. Vlak daarna werd één van de shetjes hoefbevangen (waarschijnlijk combi met andere factoren) en was het advies het hooi te analyseren: meer dan 131 gram suiker per kilo DS. We hebben gelukkig snel ander hooi gevonden dat al geanalyseerd was met weinig suiker (suiker 55-75), maar dat is over een maand ook op.
Het hooi van onze vaste leverancier van 2020 hebben we voor de zekerheid net laten testen en dit is helaas ook te suikerrijk (100-130). We moeten dus voor de shetjes wat anders zoeken en ik vroeg me af of je ook zonder analyse kan weten of hooi suikerrijk is.
Op het internet heb ik gevonden dat de suikerwaarde van hooi kan afhangen van het moment van maaien (bijv. na koude nacht heeft het meer suiker: daarom gras dat in juni gemaaid is) en bemesting (geen bemesting kan leiden tot stress en dus suikers, maar zware bemesting is ook niet goed: daarom licht bemeste weide). Maar zijn er ook andere factoren?
Zoals is hooi van kleigrond suikerrijker dan van zandgrond? Of is biologisch hooi altijd suikerarmer dan niet-biologisch? Of kan je beter 2e snede dan 1e snede kopen (geen idee eigenlijk waarom, bemesting?). Heeft iemand een idee?