Als je pulp voert moet je dan ook minder brok voeren?

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tippijillz
Berichten: 52
Geregistreerd: 07-12-17

Als je pulp voert moet je dan ook minder brok voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 16:07

Ik heb een dpony, 2.5 jaar oud. En ik ben bekend met pulp en voer het zelf ook. Deze pony voer ik nu 1 kg brok per dag( en nog geen pulp), ze hoeft niet te werken want ze is nog jong en staat verder op het hooi en gras(hoeveelheid op haar aangepast). Ik hoef geen tips over of ik mijn pony genoeg voer. Ik wil alleen weten of als je pulp bij gaat voeren of je dan de brok moet verminderen. Mij lijkt het niet maar hebben jullie daar toevallig kennis over? Alvast bedankt!

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Als je pulp voert moet je dan ook minder brok voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:14

Waarom wil je pulp bij voeren?

Mizora

Berichten: 18240
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Als je pulp voert moet je dan ook minder brok voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:31

Je voert met 1kg basisbrok in principe onvoldoende vitaminen en mineralen, dat wordt niet beter wanneer je pulp voert. Verder is 1kg droog gewogen (maar geweekt gevoerde) bietenpulp qua kcal(/ewpa/vep/MJ/DE) gelijk aan 1kg basisbrok. Als je paard nu niet te mager is, zul je inderdaad de brok moeten verminderen om het paard niet te dik te laten worden. Daarnaast zal je de vitaminen en mineralen moeten aanvullen met een mineralenbrok/vitaminekorrel zoals pavo vital (30g/100kg volwassen gewicht), marstall force (30g/100kg volwassen gewicht), metazoa broxxx (100-120g/100kg volwassen gewicht), vitalbix daily complete (75g/100kg volwassen gewicht) of Je Paard Gezond en Fit Balancer (40g/100kg volwassen gewicht), waarbij de voorkeur gaat naar marstall, vitalbix of JPGEF.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Als je pulp voert moet je dan ook minder brok voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 00:25

Wat wil je bereiken met je voerbeleid? Ik heb een 4-jarige in de groei die aan de dunne kant is. Die geef ik o.a. fibrebeet en een amino-vitaminebrok. Ik geef van de vitaminebrok de aanbevolen hoeveelheid.