Ik open een topic omdat ik op zoek ben naar ervaringen met hetzelfde "probleem" als waar ik tegenaan loop bij mijn paard.
Even voorstellen:
Ruin, 8j, 1m72, niveau ZZ springen.
Huidig rantsoen per dag: 2kg gastro plus havens, 1kg sport muesli havens, 0.5kg hartog lucerne mix, voordroog afgewisseld met droog hooi, strobedding.
Training: maandag 40min loopband, dinsdag licht dressuurwerk (vrije training), woensdag medium dressuurwerk en licht springen (1u groepsles), donderdag vrij, vrijdag zware dressuur/zwaar springen (1u les), zaterdag ofwel vrij als er zondag wedstrijd is ofwel licht dressuurwerk (vrije training) of wandeling, zondag concours. Indien geen concours vrij. Krijgt heel regelmatig een week of 2 vrij waar hij dan ook echt NIKS moet doen

Buitenstaan: alle dagen aantal uren (in de winter op de paddock) tussen de 4-8u afhankelijk van het weer, zomer weide en paddock afgewisseld (4-8u). Altijd in de mooie maanden na het concours (zaterdag of zondag) mee naar huis en dan 24/7 buiten tot dinsdagmiddag. In deze maanden vervalt de loopbandtraining ook.
Supplementen: 2x daags een schepje Equitop myoplast gedurende 2 maanden, dan 1 maand niet, nu tijdelijk op Muscle XL van Horsevictory (waar ik overigens niet heel tevreden van ben), elke 3 maanden een kuur Redplex van Audevard, om de 6 maanden een pot Equijoint en een flesje Hepatoveto van 250ml. Elke dag een schepje Bix peq door het eten (tijdje niet meer gezien niet meer te krijgen voorlopig)
Paard staat in volpension, 2x daags krachtvoer, 1x daags hooi (genoeg voor de hele dag en nacht), hele dag ook stro te knabbelen en in de zomer dan weidegang.
Veearts: alle 4 maanden afwisselende ontworming, standaard inentingen. Elk half jaar klinisch onderzoek, elk jaar RX onderzoek met echo. 1x per jaar bloedname. (welke tot nu toe altijd perfect in orde was)
Osteopaat: alle 6 maanden.
Hoefsmid: 4-kant op ijzers, achteraan binnendoor gezet, komt alle 4 weken.
Zadel: wordt alle 3 maanden nagekeken door erkend zadelmaker.
Medische voorgeschiedenis: als 2j geopereerd aan een funniculitis na castratie. Hij is altijd groot en slap geweest met gevolg zwakke knieën op jonge leeftijd. Hiervoor achteraan beslag binnendoor. Maagzweren gehad. Voor de rest geen echte problemen buiten de blikschade welk elk paard wel eens voor heeft

Karakter: paard is het liefste dier wat je kan voorstellen, altijd goed humeur, gevoel voor humor, lief naar alle levende wezens, wel erg gevoelig voor je eigen mood. Gevoelig ook voor harde geluiden enz. Beetje een binnenvetter, als hij stress krijgt in het werk gaat hij knarsetanden. Erg kijkerig ook altijd, thuis heel erg en in mindere mate ook op parcours, maar goudeerlijk. Als je zijn aandacht vraagt krijg je die ook. Wel een paard dat je aan de gang moet krijgen. Hij heeft weinig looplust van zichzelf en als je hem niet werkt is die zeker zo gelukkig dan als je hem wel werkt. Type liever lui als moe... maar als je hem wakker hebt dan is ie best pittig. Het is zeker geen dooie diender. Zeker in de winter is ie sneller actief al uit dat zich bij hem vooral in schrikkerig en kijkerig zijn. Niet in sneller willen lopen of bokken of derg. Warmte ligt hem minder, dan is zijn energielevel echt 0.
Nu het "eigenlijke probleem" is voor mij dat hij zo'n gebrek aan looplust heeft. Ook op parcours moet ik hem altijd erg motiveren om te lopen. In het ZZ kan je natuurlijk niet meer met een "sukkeltempo" rondrijden.

Ik wilde hem eventueel eens op ander voer zetten maar ik zie door het bos de bomen niet meer. Ik ben aan het twijfelen tussen de Power plus mix van Havens of de Kentucky Lite E. Hij zou meer energie mogen hebben in het werk, maar zeker niet schrikkeriger worden. Als hij te heftig wordt dan krijg je hem geen parcours meer rond, dan schiet hij ervandoor van elk boompje in de piste

Iemand ervaringen met bovenstaand voer? Of met ook zo'n paard? Ik denk dat ik hierboven alles heb uitgelegd, maar moest ik wat vergeten zijn ofzo vraag maar raak!