Ik zit met een beetje een opgeblazen shetty Mijn paardjes staan sinds dit jaar op voordroog hooi en hebben ook al wat gras te happen gekregen dus staan ze allemaal mooi rond Maar bij deze zie je de ribben wel een beetje en ik vind ze aan de poep ook wat ingevallen. Door haar dikke buik durf ik ook niet echt bij te voederen.
Vorig jaar had ze ook de bolle buik, maar toen stond ze overal wel wat beter in het vlees.
Binnenkort krijgen ze allemaal nog eens de wormenkuur. Maar weet iemand wat ik het best kan doen? Toch wat brokjes geven? Misschien wat aan het werk zetten?
Ik moet er misschien even bijvertellen dat mijn hengstje vorig jaar (1 dag voor zijn castratie ) is uitgebroken. Maar dat was begin november en als ik het goed heb zijn merries dan niet vruchtbaar meer. Daarbij is mijn hengst een grote haf en de merrie een minishet. En mijn grote merrie is hij ooj vanaf gebleven. Mijn klein merrietje heeft ook nog totaal niets uier, je voelt de tepels zelfs amper dus dracht lijkt me HEEEEL sterk.
Maar dat ze zo wat ingevallen blijft, baart me wel wat zorgen. Iemand tips?
Hoezo zijn merries niet vruchtbaar meer in november ? Ze zijn gewoon het hele jaar door vruchtbaar, alleen is het dekseizoen tot september zodatde veulens in de zomer geboren worden, makkelijk voor keuringen etc. En vergis je niet, hoogte verschil maakt niet uit
Mijn lijfspreuk: Als ik iets doe, dan doe ik het goed, anders begin ik er niet aan !
De dierenarts had ze een paar maanden geleden al nagekeken op dracht. Omdat ze zo klein is, was scannen of opvoelen niet mogelijk. Maar aangezien haar uier zelfs niet uitzakt. En voor een of andere reden laat bokt me geen foto's toevoegen. En ja vruchtbaar zijn ze altijd, maar hengstig normaal enkel in het voorjaar/zomer.
En ja vruchtbaar zijn ze altijd, maar hengstig normaal enkel in het voorjaar/zomer.
Een merrie is alleen vruchtbaar als ze hengstig is. In de winter zijn ze vaak minder en/of minder heftig hengstig en daardoor iets minder vruchtbaar. Maar zodra ze zich laten dekken kun je er van uitgaan dat ze hengstig zijn.
Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.