Wij hebben sinds 2 maanden een 17 jaarse B pony overgenomen van vrienden. Een heel leuk , guitig ding. Enorm vriendelijk en energiek. Echt een familiepony.
Hij had al wat overgewicht toen hij bij ons kwam. Bij de vorige eigenaar stond hij op een bijna-kale wei en kreeg hij enkel s avonds een pakje hooi op stal.
Op onze weide stond aardig wat gras toen hij pas arriveerde dus hebben we de weide in kleine stukjes verdeeld en dagelijks een meter verder open gezet. Zo ging het redelijk goed.
Nu zijn we 2 maanden verder en zit hij net over 1/4 van de wei. Nu merk ik dat ik zijn maagje/darmen regelmatig hoor rammelen. Hij staat dan aan het stukje van de wei te koekeloeren die we telkens om de 2 dagen verder een meter/2meter verder open zetten. Wanneer deze open komt gaat hij natuurlijk meteen grazen.
Nu vraag ik me dus af of hij op deze manier voldoende gegeten heeft... kunnen die rommelende darmen duiden op honger zoals bij ons , mensen?
Hij zou enorm gevoelig zijn aan hoefbevangenheid en koliek dus willen hem echt niet te veel gras laten eten dagelijks.. indien het toch honger zou zijn , is een plakje hooi in een slowfeeder per dag een beter idee? Of de weide sneller open zetten? Zouden het zonde vinden gezien we zoveel wei/gras nog hebben om te moeten overstappen naar hooi..
Iemand hier raad mee ?
Alvast bedankt!