Welk voer om paard rustiger te krijgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Petrichor

Welk voer om paard rustiger te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-20 22:14

Hoi,

Welk voer raden jullie aan om de rust in je paard wat terug te laten keren?

Edit: paard krijgt nu Havens sportbrok maar word hier te heet van. Gaat om een paard die word gebruikt voor buitenritten/tochten. :)
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 09-08-20 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

The smell of earth after rain!

Sas_Mon

Re: Welk voer om paard rustiger te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 22:17

Wat eet je paard nu?

Ik maak mijn eigen leren items en repareer ook en geef les aan mensen met problemen met hun paard rond Amersfoort.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 22:17

Heb je wat meer informatie over het paard? Is het gestresst, is het "gewoon" een heet paard, hoe is de stallingsvorm?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-20 22:23

Mona81 schreef:
Heb je wat meer informatie over het paard? Is het gestresst, is het "gewoon" een heet paard, hoe is de stallingsvorm?

Ze kan soms spoken zien, mij valt het op dat ze dat alleen heeft als ze net voer heeft gehad. Als ik smiddags ga rijden en het voer moment even geleden is heeft ze er minder/geen last van.

Paard staat inmiddels 5 uur perdag op de wei en krijgt daarnaast 2 keer perdag hooi en 2 keer per dag een halve schep Havens sportbrok.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 22:26

Ik voer Pavo Nerv control ernaast. Haalt net de scherpe randjes eraf en daardoor minder "kijkerig"

Als een ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dus overal!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 22:28

Hoeveel hooi krijgt je paard? En als t niet op de wei staat, hoe staat je paard dan?

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-20 22:30

knollentuin schreef:
Hoeveel hooi krijgt je paard? En als t niet op de wei staat, hoe staat je paard dan?

Op dit moment ivm hitte op stal, normaal gesproken op de paddock. Paard krijgt ruim hooi, hoeveel kilo dit is durf ik geen uitspraak over te doen. Maar ze heeft altijd wel wat te kauwen.
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 09-08-20 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 22:31

En hoeveel hooi krijgt ie dan per keer en hoe groot is je paddock? Staat hij alleen of in een groep

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-20 22:32

knollentuin schreef:
En hoeveel hooi krijgt ie dan per keer en hoe groot is je paddock?

Ik had mijn bericht even aangepast. De paddock zal 15 bij 30 zijn ongeveer. De wei is zeker een hectare.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 22:44

Wat voor paard heb je, hoe lang al, hoeveel ervaring heb je zelf en wat zegt je instructeur?

Ik maak mijn eigen leren items en repareer ook en geef les aan mensen met problemen met hun paard rond Amersfoort.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 22:57

Wel vreemd dat je paard direct na het voeren reageert, en niet op lange termijn. Ik kan hiervoor 2 mogelijke verklaringen bedenken: ofwel heeft het paard ongemakken kort na het eten, ofwel bevat het voer veel snelle suikers. Ik zou es zien voor een voer dat laag is in suikers en zetmeel (net even gespiekt op de site van Havens, maar zo'n voer vind ik bij hen niet terug). Ik denk dan aan Aveve Sport Mix Zero of Light Mix Zero, of Cavalor Fiberforce, maar dat zijn Belgische merken, de Nederlandse varianten ken ik niet.

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 23:24

Misschien eens basisbrok proberen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 23:24

Persoonlijk zou ik dit paard helemaal geen sportbrok oid geven als ze niet vrijwel dagelijks een hele flinke tocht moet maken. Helemaal niet als je al aangeeft ruim voldoende ruwvoer te voeren.

Zou zelf gaan voor een vitaminebrokje (bijvoorbeeld Pavo Vital). Als je de aanbevolen hoeveelheid voert krijgen ze in principe alles binnen wat nodig is zonder veel onnodige energie. Ik zou dat als basis een tijdje proberen en dan kijken of je aanpassingen moet doen, omdat ze toch te sloom worden of zichtbaar nog iets te kort komen.

Een magnesium supplement bijvoeren wil ook nog wel eens goed helpen om het scherpe randje eraf te halen.

Als je paard snel wat mager is kan je naast de vitaminebrok aanvullend bijvoorbeeld Subli Seniores Priores of Pavo Speedibeet geven om aan te komen/op gewicht te blijven. Beide producten die je goed moet laten weken en waar je vrij veel van mag voeren.

Limoncello
@puppy_freek

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 23:55

Pavo vital, vitalbix Daily complete, marstall force; dat soort vitaminebrokken, en een schepje magnesium. Alle brok met melasse en meer dan 7% suiker en zetmeel vermijden.

Over de IJssel

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 00:46

Probeer eens een brok zonder snelle energie uit granen. Dus graanvrij.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 08:45

Ik zou ook kiezen voor alleen een vitaminebrok, bij voorkeur graanvrij. Hierboven zijn al een aantal opties genoemd

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-20 08:51

Heb alles bekeken en ik kwam zelf uit op de Subli zonder of gewoon de Pavo basisbrok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 09:51

Ik zou ook graanvrij voeren

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 10:48

Wat voor paard heb je? Ik stel al deze vragen omdat er zo ontzettend veel meetelt in een juist advies,heb je een sober ras kan je met hooi, gras en een vitamine brokje goed uit, heb je een volbloed zal je misschien meer moeten voeren, maar alles is per paard verschillend. Voor een goed advies heb je dus alle info nodig.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-20 11:44

knollentuin schreef:
Wat voor paard heb je? Ik stel al deze vragen omdat er zo ontzettend veel meetelt in een juist advies,heb je een sober ras kan je met hooi, gras en een vitamine brokje goed uit, heb je een volbloed zal je misschien meer moeten voeren, maar alles is per paard verschillend. Voor een goed advies heb je dus alle info nodig.

Sorry heb hier even overheen gelezen, het gaat om een Fries.

Vandaag heb ik een zak van Voermeesters Sereen gekocht. Ik ben benieuwd hoe het daar op gaat. :)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 12:46

Petrichor schreef:
Heb alles bekeken en ik kwam zelf uit op de Subli zonder of gewoon de Pavo basisbrok.

Subli zonder: Zetmeel (%)31
Suiker (%)2,2

Pavo basisbrok: Suiker 7 %
Zetmeel 23

koolhydraten zijn ook suikers.
Dikke nono als je dus laag in suiker wilt voeren om een energiepiek te voorkomen.

Over de IJssel

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 12:52

M'n zus dr paard werd ook onrustig van sportbrok. Op een gewone onderhoudsbrok (of 18plus) niets aan de hand. Misschien over op een andere brok en dan wat meer geven?

[o]
Winchester Z1* 14/03/2003-28/06/2012
Als ik Winchester heet, waarom noem je me dan altijd Chesniedoen??

[RIJ-ITP] Winchester@Fotoshoot meeting Zuid-Holland [RT-HAW] Winchester @ debuut L2
Evanity (Uphill x Farrington)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 19:30

Friezen zijn soberder dan de gemiddelde paarden, je zou idd met alleen een goede vitamine brok af kunnen, van m'n vriendin die fokte met Friezen heb ik meegekregen dat Friezen eerder een tekort aan vit e en seleen hebben dan andere paarden. Zaak is dan wel dat je ruwvoer goede kwaliteit heeft.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:13

Relax mix (kruidenmix) van de paardendrogist heb ik ook goede ervaring mee.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:17

Mijn paard had dat ook. Ik voer nu cavalor fiberforce en er is niks meer aan de hand

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship