Jeuk en diverse disciplines wedstrijdsport, welk voer?

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LuffB

Berichten: 1311
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Jeuk en diverse disciplines wedstrijdsport, welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 19:53

Hallo allemaal,

Ten eerste alvast bedankt voor het lezen van dit (lange) bericht. Ik ben op zoek naar advies, tips en meningen over het voeren van een paard die in veel disciplines wedstrijd loopt, maar ook verschrikkelijke jeuk heeft. Ik zal de situatie hieronder beschrijven.

Tuck is 7 jaar oud, loopt tussen de paarden zijn wedstrijden. We rijden Z1 dressuur, L eventing en B springen. Van nature is hij heel koel, ik voer hem dus express meer energie om hem wat heter te krijgen/ houden. Verder eet hij zijn krachtvoer behoorlijk traag en wordt hij van het gras wat vettig in zijn buik en hals :')
Zijn voer schema ziet er nu als volgt uit;
06.30; 1 kilo hooi, 1 kilo Pavo control + 0,2 Pavo triple P
09.30; gras in het weiland
19.00; terug op stal, hooinet 1,5 kilo hooi
21.30; 2 kilo hooi, 1 kilo Pavo control + 0,2 Pavo triple P
(Het hooinet dat hij heeft als hij van het land af komt gebruikt hij ook voor na de avonddienst. Soms is er s’ ochtends nog hooi in het net over)
1 of 2x in de week krijgt hij 0,35 kilo voermeester elektrolyten slobber na een galop training of eventing wedstrijd.

Qua beweging;
Elke 4de dag galop training (de ene keer duurtraining de andere keer interval). Dit vervalt de week voor en na een Eventing wedstrijd.
Verder 1x in de week longeren ong 30 tot 45 min, 3x dressuur (soms 25 min, soms 60), dag enkel weidegang (dus vrij van werk). 7de dag is dan afhankelijk van het wedstrijdschema, soms is dat springen, soms dressuur of een extra dag vrij.

Hoewel ik tevreden ben met dit voer en hoe hij hierop presteert, eet hij sinds 2 maanden soms de Pavo triple niet helemaal op (gaat om een paar happen, vooral het graan blijft liggen) en zit ik met zijn jeuk...

Hoewel Tuck zijn staartwortel kaal schuurt laat hij zijn manen met rust. De jeuk uit hij het ergst als zijn exceemdeken af gaat voor poetsen/ rijden. Hij krabt met zijn achterbenen in zijn hals, bijt in zijn eigen billen en trilt op aanraking. Vliegenspray helpt voor zon 45 minuten. Maar dus alleen haarverlies op zijn staart, daarom durf ik het (nog) niet zo goed op staart en manenexceem te gooien. Oh en deze symptomen worden eigenlijk elk seizoen wat erger. Eerste jaar dat we hem hadden (toen was hij vier) hebben we nergens last van gehad, hij stond toen op ander voer (sportbrok van subli en granenmix+ van subli en op lifeforce elite als supplement. Toen liep hij wel een heel ander schema qua werk en wedstrijden (zowel niveau als disciplines) en was hij wat mat.

Mijn vragen;
Wat voor (soort/ merk) voer wordt aangeraden voor paarden met jeuk?
Wat voor (soort/ merk) voer wordt aangeraden voor paarden met jeuk die hoge energie waardes heeft?
In hoeverre is het nodig voor Tuck ook explosieve energie bronnen te voeren (zoals nu de triple P?)
Gaat het toevoegen van een supplement zoals lifeforce elite (die helpt met pro biotica en weerstand) helpen met het verminderen van jeuk?
Wat voor ander supplement wordt aangeraden voor paarden met jeuk?
Is het toevoegen van olie voldoende om een voer met weinig energie gehaltes van genoeg energie voor Tuck te voldoen?
Hoe weet je hoeveel olie je moet voeren om een bepaalde waarde aan energie aan het paard te geven?

Ik reken zelf tucks behoeftes en wat ik hem geef graag uit dmv ewpa en vrep, dus het liefst voer ik merken die deze gegevens bekend hebben gemaakt. Vandaar ook mijn vraag wat de paardenwaardes voor vloeibare olie zijn... :+

Linkjes naar het voer dat hij nu krijgt
Energycontrol
https://www.pavo.nl/sport/producten/pavo-energycontrol
Triple P
https://www.pavo.nl/sport/producten/pavo-triple-p
Electrolyten slobber
https://www.voermeesters.nl/onze-produc ... obber.aspx
Lifeforce elite
https://www.paardensupplementen.nl/lifeforce-elite.html


Alle tips, hulp, vragen, suggesties, opmerkingen en ideeën zijn zeer hulpvol!!

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Jeuk en diverse disciplines wedstrijdsport, welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 20:03

Ik snap dat je een druk schema met je paard hebt en dat respecteer ik. Aan de andere kant kan jeuk veroorzaakt worden door een verstoorde darmbalans en ik vind 1kg hooi op meer dan 1kg krachtvoer een goede reden voor een verstoorde balans. Wat heb je al geprobeerd en wat gebeurd er als je hem weinig hoog kwaliteit krachtvoer voert plus meer hooi? Zodat je de balans tussen krachtvoer en ruwvoer wat anders trekt? Een goede balancer plus een sporttopping met veel eiwit en evt olie zodat je aan max een halve kg krachtvoer per voerbeurt zit tov wat meer hooi?

En de vraag is of hij dit rijke voer echt nodig heeft. Je geeft aan dat ie wat vlak was op minder energiek voer maar dat is ook al langer geleden. Ook een paard raakt verslaafd aan snel verteerbare voedingsbronnen dus de overgang kan wat lastig zijn maar ik zou voor meer ruwvoer, evt hoogwaardig ruwvoer als lucerne zijn en de hoeveelheid granen drastisch afbouwen en kijken hoe de jeuk daarop reageert.

callass

Berichten: 234
Geregistreerd: 03-10-13

Re: Jeuk en diverse disciplines wedstrijdsport, welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 20:33

Kijk eens naar de suiker en zetmeel in je voer. Mijn paard reageert enorm op de suikers en zetmeel. Hij word gek van de jeuk, ik voer nu een graanvrije brok die laag in suiker en zetmeel is hij kreeg 3 dagen een sportmuslie bij met enorm veel zetmeel en werd dol van de jeuk die eraf gehaald nu gaat het weer goed. Zoek nog wel een vervangende sportbrok/muslie wat laag in suiker en zetmeel is omdat hij toch op subtop niveau moet presteren en zijn spieren goed moet houden.

Muze
Berichten: 5512
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 20:35

Ik ga mee met bovenstaand.
Ik denk dat je goed wegkomt met meer hooi.
Maak een basis van een nette vitamine brok en vul dat gericht aan.
Je kan denken aan bijvoorbeeld pavo topsport of subli atleet die beiden hoog in goed opneembaar eiwit zijn.
Of als je “ gewoon” brok wilt geven, een goede schep sportbrok.
Mocht je openstaan voor wat anders zou je ook kunnen kijken naar een pavo fibrebeet ( mengsel van bietenpulp en luzerne, als slobber te voeren).
Eventueel voor na die pittige training, gemengd met wat graan?
Puur graan is ook best ok: wel erg hoog in zetmeel maar wel relatief “ schoon”.

Verder kan je nog wat olie bijgeven voor langdurige energie.

LuffB

Berichten: 1311
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 20:48

@ sas MON
Wat voor balancer zou jij aanraden? Ik ben (nog) niet zo thuis in de niet standaard sportbrokken. Qua topper zat ik naar Pavo topsport te kijken, maar wegens het feit dat hij wat vettig kan worden (van eiwit neem ik dan aan toch?) durf ik dat niet zo goed nu hij ook op het land staat.

Hij krijgt in de ochtend 1 kilo hooi omdat hij meer hooi niet opeet/ door zijn stal heen loopt. Ik weet niet of dat komt omdat hij daarna naar buiten gaat en dus niet meer tijd heeft om het op te eten. Maar hij heeft dus ook nog zijn hooinet die hij gedurende de momenten op stal kan eten.
In de winter geef ik hem idd lucerne bij voor de eiwitten.

Hoe bedoel je het qua verslaving? Hij is bij ons als net beleerde 4 jarige gekomen en is door de jaren heen meer getraind en de klasses gaan doorlopen. Daardoor heeft hij natuurlijk ook meer behoeftes gekregen in zijn algehele voer. Ik probeer halfjaarlijks een schema voor hem te maken qua benodigdheden in energie behoefte en eiwit en wat voor voer daar het beste bij past. Als ik hem van snel verteerbare voedingsbronnen afhaal, gaat hij dan genoeg energie houden voor de prestaties die ik van hem vraag?

@ Callas; ja daar ben ik dus naar op zoek. Wat voer jij dan nu? Suiker/ zetmeel laag en energie hoog is zo moeilijk te vinden

@ muze; vitamine brok zoals vitalbix of marstall?
Fibrebeet zie ik zelf meer als iets om een paard op gewicht te houden, vind hem niet hoog genoeg qua energie waardes... en het lijkt nu juist de graan in de triple P te zijn die hij niet altijd goed eet..
hoeveel olie is wat olie?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Jeuk en diverse disciplines wedstrijdsport, welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 20:52

Ik heb niet goed gekeken naar je schema, maar zie diverse keren pavo staan.
Veel paarden schuren op pavo.
Probeer eens een ander merk.

Muze
Berichten: 5512
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 20:55

Ja, pavo vital, vitalbix, marstall... er zijn aardig wat merken. Ligt ook aan je portemonnee en wensen uiteraard.

Olie kan je aardig opvoeren maar is natuurlijk wel vet. Als je paard snel dik wordt, zou ik Zelf eens beginnen met Bv 30 ml lijnzaadolie. Meer kan altijd nog.

Wbt de fibrebeet, biedt het ( net als bietenpulp) wel een mooie basis voor een slobber( vocht, vezels en bij fibrebeet ook eiwit).
Uiteraard kan je hier ook allerlei andere dingen doorheen mengen. Wellicht electrolyten na pittige eventing. Dat is sowieso niet verkeerd. En geef je toch nuttige voeding zonder ballast.

Eventueel kan je wellicht ook nog wat ruwvoer op de weide geven? Maar das misschien afhankelijk van de plek.
Ook als je paard smorgens niet veel hooi wil, kan een grasbrok wellicht nog wat doen.
Of een mooie luzerne( mix).

Wildgirl

Berichten: 11734
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 21:03

_Penotti schreef:
Ik heb niet goed gekeken naar je schema, maar zie diverse keren pavo staan.
Veel paarden schuren op pavo.
Probeer eens een ander merk.

eens, hier komt er geen pavo meer in.
In het verleden havens draversbrok gevoerd met goede resultaten.

Daarnaast, je zult je energie meer uit vet dan uit suikers moeten gaan halen.
Vet geeft minder piekenergie maar ook minder bijwerkingen en juist met je galoptraining pak je de lange adem.

Wat hier een heel verschil maakt is mijn trainingsduur verkorten van 50 naar 30 min(bakwerk).
Leverde een veel prettiger paard op.
Je voert hooi? Je zou nog kunnen kijken naar een goede kwaliteit voordroog, zit ook wat meer in en ze eten het vaak vlotter.

LuffB

Berichten: 1311
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: Jeuk en diverse disciplines wedstrijdsport, welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 21:16

Ik ben bereid van de Pavo af te gaan, zeker als dat beter is voor de jeuk! Op dit moment wordt er op stal hooi gevoerd, in de winter gaat dit naar voordroog. Dit komt/ wordt geregeld van/ door de boer waar we staan, gewoon paardenkuil/ hooi. Ik zou hem evt op het land kunnen geven, maar er staat nog genoeg gras op het land, dus wat zou hier de meerwaarde van zijn?

@ muze; ik geef zijn elektrolyten momenteel in elektrolyten slobber versie van voermeesters na zware training (zodat hij ook gelijk extra water binnenkrijgt, hij wil soms slecht drinken uit de cross). na een zware dressuur training krijgt hij NAF elektrolyten over zijn biks en dat eet hij goed.


Ik ga dan denk ik sowieso zijn hooinet verder vullen, dat hij sowieso geen lege heeft op het moment dat hij meer nodig heeft/ wilt.

Muze
Berichten: 5512
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Jeuk en diverse disciplines wedstrijdsport, welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 21:17

Als er genoeg gras staat is er inderdaad geen meerwaarde hoor. Dan eten ze toch gras.

Wildgirl

Berichten: 11734
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 21:24

geen meerwaarde want ze zullen gras verkiezen boven ruwvoer in 99% van de tijd.
Ik zou inderdaad de pavo gaan uitfaseren en naar een 'simpeler' voerschema gaan.

Dagelijks onbeperkt ruwvoer, 2 maal daags onderhoudsdosering brok met evt olie en een goede (!!) liksteen.
Elektrolyten na zware training is weggegooid geld, een bak slobber met snuf zout doet hetzelfde(vochtbalans herstellen).
Daarnaast zou ik een paard met jouw arbeidsschema preventief magnesium bijvoeren. 3x per week pittige dressuurtraining,iedere 4 dagen galoptraining en langer dan 20 min longeren (automatisch hoger in belasting want op cirkel werken) vergt redelijk wat qua spierkracht en opbouw.

suffie
Berichten: 5743
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 21:25

_Penotti schreef:
Ik heb niet goed gekeken naar je schema, maar zie diverse keren pavo staan.
Veel paarden schuren op pavo.
Probeer eens een ander merk.


Hier sluit ik mij bij aan. Mijn Haflinger heeft geen eczeem, toch schuurt ze wanneer ze Pavo krijgt of telang in het gras loopt. Ik haal haar nu rond 15.00u van het land en geef haar op stal een ronde extra hooi. Er wordt nu niet meer geschuurd.

Punz

Berichten: 8698
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 21:29

Mijn ZZ licht startgerechtigde pony krijgt ook echt jeuk van te rijk voer. Hij krijgt ( net als mijn uberhete merrie van het zelfde ras) simpelweg hooi in drie soorten: schraal graszaadhooi, normaal paardenweide hooi en als krachtvoer mn in de winter ook nog hooi van engels raai ( eiwit en fructaan rijker)
Daarnaast krijgt hij een halve kilo Pavo Care4life per dag ( dus niet per keer)

En daar doen ze het beiden super op. Voer ik rijker dan krijg ik gegarandeerd pony's met jeuk. Verder nooit gemerkt dat ze te weinig energie hebben voor het werk wat ze doen.

Wildgirl

Berichten: 11734
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 21:34

Punz schreef:
Mijn ZZ licht startgerechtigde pony krijgt ook echt jeuk van te rijk voer. Hij krijgt ( net als mijn uberhete merrie van het zelfde ras) simpelweg hooi in drie soorten: schraal graszaadhooi, normaal paardenweide hooi en als krachtvoer mn in de winter ook nog hooi van engels raai ( eiwit en fructaan rijker)
Daarnaast krijgt hij een halve kilo Pavo Care4life per dag ( dus niet per keer)

En daar doen ze het beiden super op. Voer ik rijker dan krijg ik gegarandeerd pony's met jeuk. Verder nooit gemerkt dat ze te weinig energie hebben voor het werk wat ze doen.


Maar, loopt jouw pony 4 a 5 zware trainingen per week?
We trainen als ruiter vaak te intens, ik moet dan altijd terugdenken aan een dravertrainer hier uit de buurt die koers na koers won en zijn koerspaarden 2x per week voor de wagen had waarvan 1x conditie en 1x snelheidstraining. In het weekend dan om de week een koers.
Deze paarden leverden topsport op 2 of 3 trainingen per week en uisluitend krachtvoer op trainingsdagen.
Prachtig voorbeeld, mijn merrie loopt ook 3x per week en krijgt na het werk haar brokken.
Voor mij niets anders meer.

LuffB

Berichten: 1311
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 21:52

Thx voor de feedback wildgirl. Wat versta jij onder een goede liksteen. Welk merk? Zijn huidige liksteen doet hij niks mee, ondanks dat stalgenootjes wel van die van hun genieten. Verder gaat mijn voorkeur dus naar de electrolyten slobber, daar zit ook al extra magnesium in en helpt dus idd met vochtherstel.
Niet alle dressuurtrainingen zijn even intensief hoor. De meeste zijn meer om hem even scherp te maken aan de hulpen of een bepaalde oefening door te lopen. Ik hou het principe aan van dag 1 galop training, dan 3 dagen wat rustig aan (maar wel gewoon wat dresuurwerk, kortere longeertraining en dan weer galoptraining. Langere longeertraining vervangt eigenlijk een zwaardere dressuurtraining. Dus ik probeer wel op te letten dat er geen overbelasting ontstaat. Ik probeer niet te intens te trainen, het galop schema gaat dus ook maar langzaam omhoog of hetzelfde. Het principe wat jij hanteert van voeren na arbeid vindt ik ook een fijne en doe ik ook met paarden die een ander sport schema hebben.

Punz; bedankt voor je ervaring. Ik heb qua hooi alleen niet zoveel keuze...


Hoe wordt er tegen vitalbix active plus gekeken? Zou dit voldoende zijn als er evt extra olie wordt gegeven?
https://vitalbix.com/vitalbix-active-ve ... 5b056-3127

simongek

Berichten: 5386
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 21:59

Ik voer pavo ease and excel. Zit niet veel suiker en zetmeel in. Mijn eczemer doet het hier erg goed op.

Toen hij nog volop in het werk stond kreeg hij ook nog veel ander krachtvoer.

Mijn paard was ook erg flegmatiek en met alleen hooi en vitamine korrel kwam je er niet.

Ik zou gaan kijken naar voer met een laag suiker en zetmeel gehalte maar niet zomaar er van uitgaan dat je zonder knap krachtvoer kan.

Punz

Berichten: 8698
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 22:21

@ Wildgirl:
Wat bedoel je precies met de vraag of hij 4 a 5 zware trainingen in de week heeft, in combinatie met je bericht dat we vaak te veel trainen?
Vrees dat ik dat niet begrijp icm de schrale krachtvoer variant die ik noem.

Pony wordt overigens 3 a 4 keer per week getraind, overige dagen zijn voor herstel. Ik geloof niet in 6 keer per week werken. Hij staat overigens wel 24/7 buiten. Overdag met graasmasker op in de wei, snacht op een zeer royale paddock met genoemd hooi.

Roulette_
Berichten: 1092
Geregistreerd: 15-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 22:45

Zou ook kunnen dat hij inderdaad niet schuurt van de beestjes, maar van zijn voer.
Mijn suiker-gevoelige merrie was op gras, 3 porties kuil, 1,5 kilo basissportbrok en een schep muesli niet vooruit te branden. Achteraf gezien was dat voor haar veel te veel suiker en werd ze daar juist sloom van.
Nu doet ze het op gras, 3 grote porties hooi en een portie vitaminebrok super, precies genoeg energie en ze heeft er nog nooit zo goed uit gezien.

Zo te horen heeft hij toch wel aardig last van jeuk, als hij zodra zijn deken af gaat direct gaat kriebelen. Je zou eens kunnen proberen wat er gebeurd als je zijn voerschema om gooit naar laag in suiker en zetmeel, best kans dus dat hij dan op 'minder' voer toch energieker wordt.

Over Pavo, mijn merrie kreeg eerst pavo Vital en pavo muesli, daarop had ze weinig last van jeuk (maar werd ze wel schrikachtiger). Ze krijgt nu vitalbix en tot nu toe lijkt dat goed te gaan.

Muze
Berichten: 5512
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Jeuk en diverse disciplines wedstrijdsport, welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 22:48

En soms is het niet het krachtvoer... maar het gras.

LuffB

Berichten: 1311
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: Jeuk en diverse disciplines wedstrijdsport, welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 23:02

Omgooien naar laag in suikers en zetmeel lijkt me fijn om een paar maanden te proberen en te kijken wat dat doet met de jeuk. Evt kan ik nog aan een graasmasker gaan proberen, dan ga ik wel extra lucerne bijgeven voor eiwitten denk ik zo..

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 08:26

Als jeuk niet van insecten komt, is het vaak suiker. Suiker zit net zo goed in gestresst gras als in brok en muesli. Dus dat kan zeker ook de jeuk veroorzaken.
De vraag is dan of je hem van gras af wil halen, of dat daar genoeg meerwaarde in zit om de jeuk te riskeren. Mijn merrie staat op gras, krijgt daar wat jeuk van langs haar navel, maar is super happy met haar weide en haar maatjes. Afwegen van twee kwaden. Vooralsnog wint weidegang het hier nog.

Qua voeding zie ik best veel krachtvoer in relatie tot ruwvoer in jouw schema. Er zijn bijv ook rijkere ruwvoerproducten op de markt. Zo voer ik nu florian basic growth als ruwvoerproduct om mijn krachtvoer door te mengen. Dat bestaat uit Hooi, Luzerne, Zemelen, Sojaschroot, Bolkaf, Spelt, Gerstestro, Lijnzaadolie. Dan geef je dus wel iets meer dan alleen ruwvoer (soja en luzerne zijn eiwitbronnen, lijnzaadolie geeft energie), en vul je dat aan met wat je aan krachtvoer écht nodig hebt. Mijn merrie krijgt in de zomer niet veel krachtvoer (ongeveer driekwart kg per dag), in de winter iets meer.

Overigens kan jeuk ook nog komen door de gluten uit bepaalde granen, dan zou je eens kunnen proberen met subli sportmuesli doet, daar zit geen gerst en tarwe in (= gluten), maar wel haver en mais (= glutenvrij) en hoog vetgehalte.

pol013

Berichten: 9270
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 08:57

Punz schreef:
Mijn ZZ licht startgerechtigde pony krijgt ook echt jeuk van te rijk voer. Hij krijgt ( net als mijn uberhete merrie van het zelfde ras) simpelweg hooi in drie soorten: schraal graszaadhooi, normaal paardenweide hooi en als krachtvoer mn in de winter ook nog hooi van engels raai ( eiwit en fructaan rijker)
Daarnaast krijgt hij een halve kilo Pavo Care4life per dag ( dus niet per keer)

En daar doen ze het beiden super op. Voer ik rijker dan krijg ik gegarandeerd pony's met jeuk. Verder nooit gemerkt dat ze te weinig energie hebben voor het werk wat ze doen.


No offence. Maar zeer waarschijnlijk mag het paard van ts een heel stuk pittiger aan de bak als deze ook eventing + de bijbehorende galoptrainingen loopt. ZZ-L is heus hard werken maar nog steeds echt iets heel anders. Daarbij is ruwvoer qua energie waarde een heel breed begrip. Daar waar een paard op de ene partij misschien voldoende uit het ruwvoer kan halen, kan op een andere partij een shetlander amper in goede gezondheid worden gehouden.

ts: inmiddels verschuift de kijker qua voeding een beetje van suiker en zetmeel om energie te leveren naar eiwit voor spieropbouw om daar een energiekere instelling uit te halen.
Dat is mogelijk ook een goede verschuiving voor een paard wat schuurt.
Stel je vraag anders maar eens bij Pavo.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:04

pol013 schreef:
No offence. Maar zeer waarschijnlijk mag het paard van ts een heel stuk pittiger aan de bak als deze ook eventing + de bijbehorende galoptrainingen loopt. ZZ-L is heus hard werken maar nog steeds echt iets heel anders. Daarbij is ruwvoer qua energie waarde een heel breed begrip. Daar waar een paard op de ene partij misschien voldoende uit het ruwvoer kan halen, kan op een andere partij een shetlander amper in goede gezondheid worden gehouden.

ts: inmiddels verschuift de kijker qua voeding een beetje van suiker en zetmeel om energie te leveren naar eiwit voor spieropbouw om daar een energiekere instelling uit te halen.
Dat is mogelijk ook een goede verschuiving voor een paard wat schuurt.
Stel je vraag anders maar eens bij Pavo.


Zéker waar! Als ik mijn merrie een uur dressuurmatig train (veel galopwerk, verzameling, zijgangen) is ze nog niet bijna moe. Ga ik 1,5 uur buiten stappen en draven over gevarieerde ondergrond, is ze bekaf. (Geen eventing ruiter hier dus, duidelijk ;) Wij trainen klassiek dressuurmatig, springen een klein beetje en doen WE trail trainingen) En dat redt ze echt niet op alleen hooi. Echt niet. En dan heb ik heus een sober paard, maar daar gaat mooi wat krachtvoer in hoor :j (voorheen een vitaminekorrel en ruwvoer alleen, maar ze kwam écht te kort, nog buiten dat haar darmen blijkbaar niet uit de voeten konden met zulk geconcentreerd voer - nu dus op een combi van havens gastro+ en een granenmix)

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:26

LuffB schreef:
Omgooien naar laag in suikers en zetmeel lijkt me fijn om een paar maanden te proberen en te kijken wat dat doet met de jeuk. Evt kan ik nog aan een graasmasker gaan proberen, dan ga ik wel extra lucerne bijgeven voor eiwitten denk ik zo..

hier een dergelijk paard. Zz niveau, allergie en daardoor snel jeuk.
Hij krijgt na veel zoeken nu de pavo ease en excell. Hoog in energie en laag in suiker en zetmeel. Omdat hij niet heel veel krijgt geef ik pavo vital als balancer erbij en hij krijgt luzerne (zonder melasse!) Erbij voor extra eiwitten ivm spieropbouw. Dit is voor hem het beste schema ben ik nu achter. Voldoende power en zo min mogelijk suiker en zetmeel

Punz

Berichten: 8698
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Jeuk en diverse disciplines wedstrijdsport, welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:55

Pol013:
Geen offence hoor :D
Ik snap het verschil tussen kracht en duursport etc

Maar jeuk is bij de wat sobere paarden vaak toch een teken van overconditie. Dus echt de moeite waard om te kijken hoe hij het op andere verdeling ( meer ruw/ minder kracht) doet/ desnoods aangevuld met haver idd

Verder is er vrij recent een onderzoek gedaan bij racepaarden ( zal eens kijken of ik de link nog kan vinden). De ruwvoer ( m’n hooi etc) deed het daar qua prestatie vermogen net zo goed als de krachtvoer groep