Izzi is mijn 13 jarige merrie.

Inmiddels heb ik Izzi 5 jaar. Dat ik haar kocht, was er bij haar oor een sarcoid verwijderd en had ze een kleine melanoom boven aan de binnenkant van haar staartwortel.
Jaarlijks kwam de Da langs en bekeek dan ook de melanoom. Antwoord; onhandig ding, wel iets gegroeid maar met een melanoom doen we pas iets als het niet anders kan. Ook heb ik 2 keer contact gehad met Utrecht en die zei hetzelfde, helaas. Melanoom was inmiddels cm of 2 dik en 6x6 in omvang.
3 weken terug is de melanoom geknapt. Hele gebied onder de staart zat onder de zwarte stipjes. Contact opgenomen met Utrecht, kliniek in de buurt en eigen DA. Alle 3 gaven aan, goed schoonmaken en we kunnen hier niets aan doen.

Dag erna,schoongemaakt met betadine.
Rechts naast de staart zit inmiddels ook een bultje.

Ik vond dat dit zo langer niet kon. Ding blijft groeien en het kan niet anders dan dat Izzi er last van heeft of zeker gaat krijgen.
Na wat belletjes kwam ik bij Bodegraven uit, en zij wilde Izzi graag onderzoeken.
5 mei ben ik samen met een vriendin en Izzi die kant op gereden.
Een chirurg heeft de melanoom bekeken en wilde deze toch gaan verwijderen. Hij groeit zo hard, dat r vel het niet meer bij kan houden.
Afspraak voor een week later gemaakt en weer naar huis gegaan.

11 mei zijn we weer naar Bodegraven gereden, zodat ze 12 mei geopereerd kon worden. Na de ingreep moet ze ongeveer een week op de kliniek blijven, tot de wonden "dicht" zijn en droog. Dan gaat ze met een ingepakte staart mee naar huis. Dat mag er na een week af en dan duurt het nog een week of 4 5 tot de huid helemaal dicht gegroeid is. Zodra het verband er af is mag ze weer rustig aan aan het werk.

Rustig op stal gezet en naar huis gegaan.
Door een spoedgeval is Izzi een dag later, 13 mei, geholpen. De melanoom zat een stuk dieper in de staart dan dat ze van te voren gedacht hadden.
Hij is volledig verwijderd en de melanoom naast de staart is ook meteen verwijderd.
Fotos van de operatie, en de verwijderde melanomen.

Behoorlijk groot...de wond zelf heb ik niet gezien en is ingepakt.
14 mei ben ik op ziekenbezoek geweest. Wandelen en even grazen

Vandaag, 16 mei, ben ik weer langsgeweest. Begin deze week mag ze waarschijnlijk naar huis.

Wordt vervolgd.