Ninx schreef:Kimmej; ik ben niet goed in analyses lezen.... Maar je kunt alles leren nietwaar? Ik heb het document opgezocht en voor de aardigheid graszaadhooi (wat ze hier graszaadstro noemen) er ook bij gezet.
Voor mij zijn de energiewaarde en het suikergehalte van belang.
Volgens mij moet ik sowieso naar Vrep kijken? Daar zie ik al een aanzienlijk verschil tussen tarwe/gerste & graszaad. De laatstgenoemde bevat, is mijn ervaring, soms ontzettend veel suiker.....
Sowieso dank voor deze tip. Ik heb ook wat waarden van weidehooi doorgekeken, ook soms veel suiker en energie als ik het goed lees....
Interessant dit.
[ [url=m/bNOf4m.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/FxvRMT.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/AElA8D.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dat sowieso natuurlijk! Maar let wel op, er staat ook een hoop onzin op internet. Ik ben er zelf aardig in thuis - zit in de mineralen op maat voor melkvee (en Probarn heeft ook een paardentak) en we bekijken altijd het gehele rantsoen omdat het allemaal natuurlijk samen speelt. En ja, iedereen is gek van hooi want voordroog zou altijd veel rijker zijn, maar dit is echt niet altijd waar. Wel is het in vertering voor het paard anders, maar dat is weer een ander onderwerp.
Wat Mizora zegt klopt, en ook wanneer er bepaalde 'paardengehaltes' missen, kun je veel herleiden uit de rundveegehaltes zoals de VEM. Daarbij is RE - ruw eiwit, SUI - suiker, SW - structuurwaarde (voor paarden natuurlijk ook van belang) en nog zat meer. Gemiddelde mineralen en sporen staan er ook op.
Als je meer info wilt mag je altijd pb'en.