paard geen brok voeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mystery1980

paard geen brok voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 16:44

Goedemiddag,

Steeds vaker hoor ik dat mensen die hun paard in een paddock paradise hebben staan niet meer voeren.
Paarden leven volledig op hooi en grassen, sommige aangevuld met wat bomen, planten en struiken.
Wat denken jullie kan dit hier in nederland of is de bodem niet divers genoeg? Even uitgaande van een gezond paard.
Vooral waarom wel of niet vind ik interessant.
Brand los.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 16:51

Dat hoor ik ook steeds vaker. De reden is dan veelal dat de staleigenaars niet apart voeren in een kudde (op stal is dat immers handiger) en de eigenaars er een beetje te 'lui' voor zijn om regelmatig te komen. Bomen, struiken en kruiden zie ik hier niet vaak op pp, het is veelal hooi en gras en met veel geluk hier en daar een liksteen.

Ik persoonlijk ben daar geen voorstander van. Mijn paard krijgt ook geen brok, maar dan voeren we op zijn minst een vitaminekorrel bij. Zeker als het paard intensief werkt. Voor een paard op rust kan het wel, maar niet ideaal aangezien door te hooien toch altijd veel vitaminen en mineralen verloren gaan. Bvb vitamine E kan een groot tekort worden.

Als je het wcht zeker wil weten, zou je eigelijk de samenstelling van het gras en het hooi moeten testen en uitrekenen.

Meer info hier:
https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... -hooi.html

mystery1980

Re: paard geen brok voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 16:56

oeh, onder brok verstond ik eigenlijk ook vitamine korrel.
Ja het 'lui' zijn zie ik inderdaad ook wel als reden.
Benieuwd of er mensen zijn die het hebben getest en uitgerekend.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 16:58

Klopt. Maar het gaat niet om brok of niets, het gaat om het verminderen van graan, vulmiddels, suikers (molasses), zetmeel en dergelijke. Vaak heb je met hooi, gras en een liksteen genoeg inderdaad. Maar niet altijd!
Er zijn gelukkig steeds meer voerproducten die 'schoner' zijn, bijvoorbeeld een klein beetje gehakseld / gedroogd kruidengras of bietenpulp met een vitamine poedertje. Kijk maar eens naar Agrobs producten.
Ik woon in engeland en daar gebeurd het ook. Steeds meer voeren kale 'chaff' en voegen daar dan een totaal vitamine/minderalen product aan toe, met wat gebroken lijnzaad, soms haver indien nodig, of een poedertje biotine, of extra magnesium, etc etc. Het is heel interessant en ook veel beter voor de maag en darmen, om minder suiker en zetmeel te hoeven verwerken. Je kan bij velen verschil in de hoeven merken bijvoorbeeld

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 16:58

Gezond begint bij genoeg en juiste voedingsstoffen. Dat onze bodem en dus gras/hooi vrijwel altijd zat calorien produceerd/bevat voor een paard dat amper werkt kan je inderdaad gerust van uit gaan, echter de aanwezigheid van genoeg (en juiste balans) van vitamines, mineralen, sporenelementen en essentiele aminozuren is een ander verhaal. Groot deel hangt af van weidebeheer voor zowel gras als hooi en daarvoor moet je testen. Dat testen geldt dan voor de grond, het voer wat er af komt en bloedtest paard (ivm opname ervan). Al die testen doen is voor lang niet alle eigenaren mogelijk, ivm pensionstalling, etc. dan is het verstandiger om bij een basis vit./min. korrel als bijvoer te blijven (al dan niet samen met iets als lucernebrok voor de aminozuren) en niet aankijken hoe lang het goed gaat, want dat kan op het oog aardig lang zijn.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 17:01

Op PP Buitenkans werd (wordt?) een uitgebreide hooianalyse gedaan, zodat pensionklanten daar hun bijvoer op konden afstemmen. Sommigen kochten een gewoon vitaminebrokje, anderen kochten losse mineralen, anderen combineerden dat. En een aantal voerden gewone brok / muesli of niets.
Ik weet niet of ze dat analyseren nog steeds doen en of ze ook bodemanalyse doen of deden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 17:03

Als helemaal in niets bijvoeren, dus ook geen vitamine korrel/ balancer vind ik het niet goed.

Geen kilo's, brok en muesli is in het meeste gevallen prima.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 17:05

Hilary schreef:
Op PP Buitenkans werd (wordt?) een uitgebreide hooianalyse gedaan, zodat pensionklanten daar hun bijvoer op konden afstemmen. Sommigen kochten een gewoon vitaminebrokje, anderen kochten losse mineralen, anderen combineerden dat. En een aantal voerden gewone brok / muesli of niets.
Ik weet niet of ze dat analyseren nog steeds doen en of ze ook bodemanalyse doen of deden.

Interessant, losse mineralen zegt me niet zoveel, wat koop je dan?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 17:16

Ligt er ook aan wat je verder doet met je paard. Als je veel werkt ermee dan vind ik het not done als ze alleen maar van wat gras en takken moeten leven.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 17:19

Zelfs bij mijn tinkers die amper wat doen vind ik dat niet voldoende
Ons gras is te eenzijdig, en ja ik heb wel speciaal paardengras, maar dan nog.
Kruiden staan er niet zoals in de natuur.
Dus ik vind wat vitamine brokjes geven wel nodig.

En bijvoorbeeld de masrtal force is een flinke hand per dag voldoende, dat moet als eigenaar toch wel lukken?
Popstra schreef:
Ligt er ook aan wat je verder doet met je paard. Als je veel werkt ermee dan vind ik het not done als ze alleen maar van wat gras en takken moeten leven.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 17:27

Ik hoor het ook steeds vaker.

Aan de ene kant vind ik dat veel mensen teveel brok voeren en te weinig hooi/gras
Aan de andere kant heeft het hooi/gras lang niet altijd alle vitamine en mineralen die een paard nodig heeft.

Mijn paard krijgt een extra vitamine korrel en als ze heeft gewerkt wat extra. Ze staat op onbeperkt hooi.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 20:03

Ik kan er niks mee.. leuk “ paardnatuurlijk “. Maar een paard binnen hekken is simpelweg niet meer natuurlijk.
En zeker alleen hooi ( en evt gras) is gewoon te beperkt aan voedings stoffen.
Je ziet meestal wel in een kudde welke paarden dit betreft

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 20:09

2 van de 4 zouden daar redelijk mee uit de voeten kunnen, mits ze een goede kwaliteit hooi krijgen en gras. De andere twee hebben toch meer nodig om in vorm te blijven. En dan niet perse brok of muesli hoor, maar wel grasmixen, bietenpulp, lijnzaad en daarbij voer ik graag een vitamine brokje.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 20:11

Toen ik vroeger nog 24/7 weidegang deed in de zomer (nu niet meer verantwoord met mijn dikkerdjes), voerde ik ook niks bij, had toen wel allemaal sobere paarden (arabiertjes). Hooi vind ik toch te weinig voedingsstoffen/vitamines hebben, dan zou er een deel moeten vervangen worden door voordroog, maar onbeperkt voordroog loopt ook vaak fout.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 08:19

Pfoe, ik ben er geen voorstander van op de meeste plaatsen om alleen gras en hooi aan te bieden. Als je écht grote weides hebt, en dan ook écht veel soorten kruiden, grassen en struiken: prima. In de zomer dan toch. Maar op veel plaatsen waar dit gebeurt, leven paarden toch primair op hooi en eventueel grasland. En dan ga je toch wat tekorten krijgen op bepaalde vitamines en mineralen (omdat ze teruglopen in hooi of omdat de bodem niet in balans is).
Je kunt wel 'zo schoon mogelijk' voeren door naast hooi en gras alleen vitaminekorrel en ruwvoerproducten bij te voeren. Maar dan voer je alsnog wel bij.
Bij ons zijn de weides ruim, zéker voor Nederlandse begrippen, en er groeien best veel kruiden in (brandnetel, kleefkruid, weegbree, kamille en zo nog wel een aantal), maar dan nog krijgen ze eigenlijk allemaal wel een brok, muesli, vitaminekorrel of gevitamineerde ruwvoermix bijgevoerd. Er staan geen eetbare bomen in de weides, geen eetbare struiken. Dan is het nog best eenzijdig.
Daarnaast zit er nog een verschil tussen 'natuurlijk' en 'optimaal voor het leven dat ze leiden', want laten we wel wezen: in het wild worden ze meestal toch nét even iets minder oud en hoeven ze ook niet met een ruiter op hun rug rond te lopen. Het kan hartstikke natuurlijk zijn om ze 'het zelf maar uit te laten zoeken' (en dan nog: er staat een hek rond...), maar of dat optimaal is voor de gezondheid... Als je echt divers land hebt qua beplanting en begroeiing, zou je in de zomer toe kunnen komen zonder toevoegingen, maar in de winter? Ik waag het er niet op ;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 08:27

Nee. Hoewel er volsstammen zijn die er helemaal overtuigd van zijn dat paarden alleen op hooi goed doen, werkt dat niet zo.
Niet alleen wegens de eenzijdige structuur, maar ook de nodige stoffen.

Hooi, gras, wordt bestempeld als ruwvoer bij verschillende opleidingen en voerleveranciers. Terwijl ruwvoer eigenlijk alles is wat n paard onbewerkt eten kan.

Ruw... Dat zegt het al.
Uiteraard met gras of gedroogde gras als hoofdvulling. Maar we missen veelzijdigheid in het land.

Want we willen groen zien.
Kruiden en onkruiden worden vergeten. En rietsoorten langs de sloten kunnen paarden vaak niet komen. Aan enkel een paar takken heeft een paard ook niet genoeg. Verschillende bomen zorgen voor verschillende belangrijke stoffen, waar ook vitamines in zitten.
Schorsen, bladeren, ook eigenlijk onmisbaar.

Conclusie. Nee. Een paard heeft niet voldoende aan alleen maar hooi, takken en bladeren.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 08:28

Wel jammer dat een groep als paardnatuurlijk dit maar als stokpaardje blijft houden...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 08:29

Bij ons worden de paarden in de zomer niet bijgevoerd. Ze verhuizen dan ook regelmatig van weide om nieuw gras te krijgen. In de winter krijgen ze onbeperkt hooi en brok omdat er dan enkel heel kort gras is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 08:36

bij ons staan dus ook wel weidepaarden waarvan de eigenaar zelf krachtvoer of vitamine bij moet geven als ze dat willen.
de een geeft dan echt brok of muesli, de ander een vitaminesupplement.
is ook wat bij die niks krijgen.
eigenaren komen wel dagelijks langs :j

ik geef wel een vitaminekorrel.
heb 2 oude paarden en vroeger had de een seleniumtekort dus geef een supplement bij waar dat voldoende in zit

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 08:40

ellepel schreef:
bij ons staan dus ook wel weidepaarden waarvan de eigenaar zelf krachtvoer of vitamine bij moet geven als ze dat willen.
de een geeft dan echt brok of muesli, de ander een vitaminesupplement.
is ook wat bij die niks krijgen.

ik geef wel een vitaminekorrel.
heb 2 oude paarden en vroeger had de een seleniumtekort dus geef een supplement bij waar dat voldoende in zit

Joh, het kan zelfs écht simpel toch: marstall heeft die weide- en stalriegel repen, en zo hebben meer merken dat, toch? Als de eigenaar dat zelf moet doen, lijkt me dát echt ontzettend handig en simpel. En als je zelf een dag niet kan, is dat ook wel iets dat je echt simpel aan een ander over kan laten, lijkt me. Je neemt best een risico op tekorten weg door zoiets heel erg simpels...
(Niet op jou gericht he, maar omdat je zegt dat de eigenaren zelf moeten bijvoeren indien gewenst, even een 'praktische oplossing' voor meelezers die dat ook moeten doen ;) Ik voer dus ook gewoon. Tekorten zijn écht niet leuk, zéker seleniumtekort niet, dat heb ik al meermaals gezien bij andermans paarden :n )

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 08:54

Persoonlijk vraag ik me dan heel erg af hoe de paarden het doen op alleen hooi/gras/andere ruwvoer opties, is het ook een probleem als ze goed in de bespiering zitten, mooi glanzen en goede mest hebben?
Een kennis van mij woont in Frankrijk en heeft haar eigen land met hooi van hun eigen stuk, heel mooi paarden gras met eindeloze kruiden. Zij geeft haar paarden met uitzondering iets bij en al haar paarden zien er echt fantastisch uit. Maar of dit ook haalbaar is in Nederland?

Mijn paard krijgt wel een vitamine brok + de kruiden/supplementen die hij op dat moment nodig heeft, wij kunnen helaas niet aan divers genoeg ruwvoer komen. Ik geef ook zo nu en dan een paar weken niks of alleen de brok om zo nu en dan te 'resetten' en hij doet het er die periodes ook goed op.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 08:56

Muze schreef:
Wel jammer dat een groep als paardnatuurlijk dit maar als stokpaardje blijft houden...

Omdat het lekker simpel zwart-wit is. Dat kun je simpel uitleggen en simpel de rest van de wereld mee in de pan hakken.
En als je er anders over blijft denken, hoor je niet bij hen, dat is te moeilijk.

Punt is dat ze in de basis wel gelijk hebben maar vervolgens vergeten ze categorisch dat verschillende paarden en verschillende omgevingen een andere aanpak op het vervolg nodig hebben.
Ze denken namelijk helemaal niet na over dat vervolg.

Dat doen ze namelijk met geen enkel standpunt dat ze aanhangen. Ze beginnen wel bij een goed begin maar stoppen daar ook meteen. Daarna wordt het te moeilijk.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 08:58

Ja vreselijk, dat bekrompen dogmatische denken.
Een paard in een enorm veld in Frankrijk is echt wat anders dan een koeienweide in Nederland.
Maar dat mag je niet zeggen want “ bloed onderzoek wijst uit dat er geen tekorten zijn en ze zien er goed uit”.

Meestal doen ze er dan weinig mee, en toch zie ik vaak wel paarden die dof zijn, slecht verharen, futloos zijn en onbespierd.
En Ze blijven vaak door vreten van ruwvoer, ook.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:04

@Cera_D
Daar zeg je het zelf toch al?
Citaat:
heel mooi paarden gras met eindeloze kruiden.

Waarin Nederland vind je dit?
Nergens, ook niet in de PP's. Daar is zelfs amper gras alleen hooi.

Dan ontkom je niet aan een vitaminekorrel bij te geven.
En ze zullen er echt niets van lijden als het een dagje over geslagen word, maar het hoort toch bij een paard gezond houden vind ik.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:05

Maar dat paard natuurlijk die doen ook geen reet met die dieren want alles is zielig voor het paard dus zetten we het alleen maar op de wei en kijken er naar.