Stijfheid bij hengstigheid

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Stijfheid bij hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-20 12:11

Dag Bokkers, mijn 7-jarige merrie heeft telkens wanneer ze hengstig is / moet worden last van stijfheid in haar achterhand. Dit uit zich in in de stal tegen de muur 'leunen', moeite met het hoeven uitkrabben van de achterbenen (zich op je laten vallen, moeite met optillen of extreem hoog optillen) en moeite met achteruit gaan. Dit gedrag vertoont ze alleen maar bij hengstigheid, anders niet.

Nu heeft ze hier al zo'n twee jaar fluctuerend last van, de baarmoeder is reeds nagekeken en daar is niets op te zien. Mijn DA maakt zich niet al te veel zorgen omdat de baarmoeder gezond is, hij raadde me aan om haar zoveel mogelijk weidegang te geven en wat rustiger aan te doen met rijden (wat ik ook doe!). Omdat ik het gevoel heb dat de symptomen in de zomermaanden verergeren zou ik haar nu toch graag supplementen willen geven om haar klachten te verlichten.

Wie heeft hier een soortgelijke ervaring met zijn of haar merrie? En wat zou ik haar als supplement kunnen geven?

Mungbean

Re: Stijfheid bij hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 12:21

Er zijn best wel wat merries met rugpijn tijdens de hengstigheid. Of iets helpt is een kwestie van uitproberen. Mijn eerste paard leek wel aardig op monnikspeper te reageren maar een paard van een vriendin reageerde daar juist omgekeerd op en sloeg bijna de achterwand uit haar stal van ellende.
Misschien helpt een fijne rugmassage of spierverwarmende lotion.

Tessebes

Re: Stijfheid bij hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:10

Ik geef mijn merrie monnikspeper, maar over de druppels van puur hoor ik betere berichten. Dat wil ik eigenlijk ook nog proberen, om te kijken of het meer effect heeft. Die monnikspeper eet die van mij uitsluitend door de slobber, en dan nog met lange tanden.