Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
troi schreef:Tenzij het heel arm of kort gegrazen grasland is zou er in gras meer dan voldoende voeding moeten zitten. Ik zou verontruster zijn dat ze in de avond niks hebben eigenlijk
troi schreef:Tenzij het heel arm of kort gegrazen grasland is zou er in gras meer dan voldoende voeding moeten zitten. Ik zou verontruster zijn dat ze in de avond niks hebben eigenlijk
CoRiNa1983 schreef:Ik zou me niet druk maken om een tekort aan voedingswaarde in het gras en of hooi want dat vul je aan met de brok/meusli als het goed is. Belangrijker is om naar de droge stof te gaan kijken als je gaat kijken of ze meer hooi nodig gaan hebben als dat er nu gevoerd wordt.
Hooi en gras in Nederland heeft eigenlijk zoiezo geen voldoende voedingswaarde.
In tegenstellig tot hooi, is gras een veel hoger vochtgehalte het bestaat voor maar liefst 85% uit water. Daarom rekenen ze vaak de droge stof, oftewel het gras dat overblijft als je al het vocht eruit zou halen. De droge stof die een paard binnen moet krijgen per dag is afhankelijk van het gewicht van je paard.
De minimale droge stof-opname per dag is 1,5% van het lichaamsgewicht van je paard. Voor een volwassen paard van 600 kg komt dat dus neer op 9 kg.
Gemiddeld op een weiland eet een paard van 600 kg ongeveer 5.1 kg gras per uur. Als je daar de 85% aan water afhaalt, blijft er ongeveer 760 gram droge stof over die per uur wordt opgenomen.
Dus als je gaat kijken hoeveel hooi ze ongeveer voeren in die 2 beurten en hoelang ze op de wei staan kun je ongeveer uitrekenen hoeveel droge stof ze binnen krijgen. Maar zoals ik lees krijgen jullie paarden voldoende droge stof binnen.
Wil je echt de voedingswaarde weten zal je je gras en hooi moeten laten testen op mineralen, vitamines ed. dan kun je daarna gaan kijken wat ze voor brok of meusli of evt. supplementen.