Voedingswaarde gras icm hooi voeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Duran123

Voedingswaarde gras icm hooi voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 23:50

Bij ons op stal krijgen de paarden buiten het weideseizoen 3x daags een ruime hoeveelheid hooi en/of voordroog.
Nu ze sinds een maand of twee op de wei staan vervalt 1 hooi-beurt. Ze krijgen nu ‘s morgens vroeg hooi, tegen de tijd dat dat op is gaan ze de wei op tot einde van de middag/begin van de avond en dan krijgen ze rond 21.00u nogmaals hooi.
Nu willen een aantal stalgenoten extra hooi inkopen om extra te geven omdat er weinig voedingswaarde meer in het gras zou zitten. Het lijkt mij overbodig, ze kunnen immers genoeg gras eten, het land is groot genoeg, maar echt beargumenteren met feiten kan ik dit niet. Er zijn zat paarden die het alleen van het gras moeten hebben, toch?!

Vergeet nog te melden dat ze naast bovengenoemde ook nog 2x krachtvoer krijgen.

Graag jullie deskundig advies!

DreamGuide

Re: Voedingswaarde gras icm hooi voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 23:52

Beetje afhankelijk van hoe laat ze van het land af worden gehaald? Mij is geleerd dat een paard niet langer dan 4 uur zonder ruwvoer hoort te staan.

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 23:56

DreamGuide schreef:
Beetje afhankelijk van hoe laat ze van het land af worden gehaald? Mij is geleerd dat een paard niet langer dan 4 uur zonder ruwvoer hoort te staan.

Rond etenstijd, tussen 17.15/18.15u staan ze weer binnen.

Allen op stro overigens

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 06:58

Tenzij het heel arm of kort gegrazen grasland is zou er in gras meer dan voldoende voeding moeten zitten. Ik zou verontruster zijn dat ze in de avond niks hebben eigenlijk

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 07:09

Tenzij ze mager worden zou ik niets extra's geven, of nou vitamine-brok dan nog. Hooi voer je ook om aan de ruwvoerbehoefte te voldoen, dus ik zou kijken naar het aantal uur wat ze "zonder" eten staan, dit is dus "max" 4 uur. afhankelijk van hoe snel ze het hooi weer op zouden hebben savonds. Maar ook Stro is ruwvoer, zeker als er voldoende ligt.
De voerbeurten zijn "mooi" verdeeld. Zou ik zelf ook op die manier doen.

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 07:15

troi schreef:
Tenzij het heel arm of kort gegrazen grasland is zou er in gras meer dan voldoende voeding moeten zitten. Ik zou verontruster zijn dat ze in de avond niks hebben eigenlijk

Jawel hoor. Zodra ze binnen komen hebben ze krachtvoer en rond 21.00u krijgen ze wederom hooi.
Alleen de middag hooibeurt vervalt. Dan staan ze immers op het land.

Duran123

Re: Voedingswaarde gras icm hooi voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 16:51

Kan iemand mij meer vertellen over voedingswaarden en waar op te letten.

Een link naar een artikel is ook prima uiteraard

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 17:10

troi schreef:

Maar arm gras kan je aanvullen met een brok. En arm of kort is nog steeds voeding.
Tekorten qua vitamine en mineralen zou ik men niet druk om maken als je ook een brok voert.
Als ze afvallen zou ik wel hooi bijvoeren

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 18:57

Ik zou me niet druk maken om een tekort aan voedingswaarde in het gras en of hooi want dat vul je aan met de brok/meusli als het goed is. Belangrijker is om naar de droge stof te gaan kijken als je gaat kijken of ze meer hooi nodig gaan hebben als dat er nu gevoerd wordt.
Hooi en gras in Nederland heeft eigenlijk zoiezo geen voldoende voedingswaarde.

In tegenstellig tot hooi, is gras een veel hoger vochtgehalte het bestaat voor maar liefst 85% uit water. Daarom rekenen ze vaak de droge stof, oftewel het gras dat overblijft als je al het vocht eruit zou halen. De droge stof die een paard binnen moet krijgen per dag is afhankelijk van het gewicht van je paard.
De minimale droge stof-opname per dag is 1,5% van het lichaamsgewicht van je paard. Voor een volwassen paard van 600 kg komt dat dus neer op 9 kg.

Gemiddeld op een weiland eet een paard van 600 kg ongeveer 5.1 kg gras per uur. Als je daar de 85% aan water afhaalt, blijft er ongeveer 760 gram droge stof over die per uur wordt opgenomen.

Dus als je gaat kijken hoeveel hooi ze ongeveer voeren in die 2 beurten en hoelang ze op de wei staan kun je ongeveer uitrekenen hoeveel droge stof ze binnen krijgen. Maar zoals ik lees krijgen jullie paarden voldoende droge stof binnen.

Wil je echt de voedingswaarde weten zal je je gras en hooi moeten laten testen op mineralen, vitamines ed. dan kun je daarna gaan kijken wat ze voor brok of meusli of evt. supplementen.

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 20:25

CoRiNa1983 schreef:
Ik zou me niet druk maken om een tekort aan voedingswaarde in het gras en of hooi want dat vul je aan met de brok/meusli als het goed is. Belangrijker is om naar de droge stof te gaan kijken als je gaat kijken of ze meer hooi nodig gaan hebben als dat er nu gevoerd wordt.
Hooi en gras in Nederland heeft eigenlijk zoiezo geen voldoende voedingswaarde.

In tegenstellig tot hooi, is gras een veel hoger vochtgehalte het bestaat voor maar liefst 85% uit water. Daarom rekenen ze vaak de droge stof, oftewel het gras dat overblijft als je al het vocht eruit zou halen. De droge stof die een paard binnen moet krijgen per dag is afhankelijk van het gewicht van je paard.
De minimale droge stof-opname per dag is 1,5% van het lichaamsgewicht van je paard. Voor een volwassen paard van 600 kg komt dat dus neer op 9 kg.

Gemiddeld op een weiland eet een paard van 600 kg ongeveer 5.1 kg gras per uur. Als je daar de 85% aan water afhaalt, blijft er ongeveer 760 gram droge stof over die per uur wordt opgenomen.

Dus als je gaat kijken hoeveel hooi ze ongeveer voeren in die 2 beurten en hoelang ze op de wei staan kun je ongeveer uitrekenen hoeveel droge stof ze binnen krijgen. Maar zoals ik lees krijgen jullie paarden voldoende droge stof binnen.

Wil je echt de voedingswaarde weten zal je je gras en hooi moeten laten testen op mineralen, vitamines ed. dan kun je daarna gaan kijken wat ze voor brok of meusli of evt. supplementen.

Wat een duidelijk verhaal. Dankjewel!