Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Sclimpre schreef:Misschien denk ik er te simpel over, maar wanneer je je weide niet overbemest en geen pesticiden gebruikt dan komt er vanzelf een variatie aan kruiden bij.
Elfie schreef:Het is in de praktijk niet zo simpel om kruidenrijk grasland te realiseren. Kruiden houden van arme grond, dus bemesten is niet aan te raden. Wel de grond jaar na jaar verarmen. De beste/snelste methode om kruidenrijk grasland te realiseren is het land enkel te hooien (gras maaien én afvoeren) 1x per jaar (beste periode, mei) of 2 x per jaar (mei en augustus) en niet te laten begrazen. De kruiden komen dan vanzelf. Op deze manier heb je na een jaar of vier/vijf kruidenrijk grasland. Maar dan nog hangt het af van de bemestingsgraad en het type bodem. Kruiden aarden niet op zwaar bemest grasland en kruidenrijk grasland is makkelijker te realiseren op een arme zandbodem dan bijvoorbeeld op klei.
Eventueel is het ook mogelijk om na de de eerste keer hooien vanaf de tweede helft van juli het land te laten nabegrazen, maar reken erop dat het in dat geval langer duurt om kruidenrijk grasland te krijgen.
Eventueel eens kalken in het najaar geeft geen negatieve invloed.
Kristy1998x schreef:Is het dan idealer om na het bemesten het land in te zaaien met enkel het kruidemmengsel en niet geheel om te ploegen en een geheel nieuwe weide te realiseren? Echter spreekt mij het graszaad wel erg aan ivm de gerichtheid op de samenstelling en zou ik toch graag een geheel "nieuwe" weide willen realiseren welke het graszaad en de kruiden bevatten en volgend voorjaar of begin zomer in gebruik genomen kan worden. Er ligt hier ook wel wat braak dus het land 1 jaar laten rusten is ook een mogelijkheid. Dan word het pas voorjaar 2022 in gebruik genomen.
Solleke_Noah schreef:Kristy1998x schreef:Is het dan idealer om na het bemesten het land in te zaaien met enkel het kruidemmengsel en niet geheel om te ploegen en een geheel nieuwe weide te realiseren? Echter spreekt mij het graszaad wel erg aan ivm de gerichtheid op de samenstelling en zou ik toch graag een geheel "nieuwe" weide willen realiseren welke het graszaad en de kruiden bevatten en volgend voorjaar of begin zomer in gebruik genomen kan worden. Er ligt hier ook wel wat braak dus het land 1 jaar laten rusten is ook een mogelijkheid. Dan word het pas voorjaar 2022 in gebruik genomen.
Is je weide nu dan in zo'n slechte staat? Op de foto ziet het er goed uit. Vaak is er al veel winst te behalen met gericht maaien. Ik zou zo veel mogelijk wegblijven van het land 'kapot' maken en vervolgens moeten inzaaien. Je krijgt dan eerder het omgekeerde van een kruidenrijk grasland, een vrij monotoon grasland waar maar enkele grassoorten in staan.
Kristy1998x schreef:Nee het is zeker niet in slechte staat, verre van. Het is een goede vruchtbare weide waar al het e.a op groeit maar ik zou graag wat gerichtere kruiden op de weide willen zien en een wat fijner grasje met een net wat betere samenstelling en laag fructaangehalte.Solleke_Noah schreef:
Is je weide nu dan in zo'n slechte staat? Op de foto ziet het er goed uit. Vaak is er al veel winst te behalen met gericht maaien. Ik zou zo veel mogelijk wegblijven van het land 'kapot' maken en vervolgens moeten inzaaien. Je krijgt dan eerder het omgekeerde van een kruidenrijk grasland, een vrij monotoon grasland waar maar enkele grassoorten in staan.
Solleke_Noah schreef:Ik heb zowel het graszaadmengsel als het kruidenmengsel eens bekeken.
Ivm het kruidenmengsel: zaken zoals Wilde peen, Smalle weegbree en Duizendblad verschijnt vrij snel in je weide bij goed graslandbeheer (waarbij ik met goed bedoel, juist niet bemesten en de boel fluogroen willen, maar goed als je een divers grasland wilt). Weet niet hoe zinvol het is om daar geld aan te gaan uitgeven dan om het zelf te gaan inzaaien
safina schreef:Ik heb ook ooit kruidenmengsel door een graszaad gehad. Zie je na een paar jaar niks meer van terug.
Qua eetbare bomen: knip een paar takken van een wilg en prik ze op een vochtige plek in de grond. In de herfst gaat het best. Ze slaan vanzelf aan. Ik heb ze ook langs het paddock staan, voor schaduw, windscherm en buffet.
Solleke_Noah schreef:Je kan dat realiseren door goed weidebeheer, dus maaien en afvoeren.
Wat bedoel je juist met 'onkruid'? Want die kruiden in het kruidenmengsel, zoals bv Smalle weegbree, duidt de doorsnee mens ook aan als onkruid he
edit: ik bedoel het niet vervelend maar "een nieuwe start" maken is denk ik iets typisch dat mensen zo zien, maar feitelijk maak je je bodemleven en grasmat zo kapot..
Kristy1998x schreef:Ohh meenje? Enkel wat takken nodig?
Gaan ze dan zelf nieuwe wortels maken of hoe moet ik mij dat voor me zien. Interessant zeg.
Solleke_Noah schreef:Je kan dat realiseren door goed weidebeheer, dus maaien en afvoeren.
Wat bedoel je juist met 'onkruid'? Want die kruiden in het kruidenmengsel, zoals bv Smalle weegbree, duidt de doorsnee mens ook aan als onkruid he
edit: ik bedoel het niet vervelend maar "een nieuwe start" maken is denk ik iets typisch dat mensen zo zien, maar feitelijk maak je je bodemleven en grasmat zo kapot..
Sclimpre schreef:Solleke_Noah schreef:Je kan dat realiseren door goed weidebeheer, dus maaien en afvoeren.
Helemaal eens met de uitspraak over (on)kruid. het hangt er aar van af hoe je het bekijkt.
Die kruidenmengsels zijn geniaal op marketingniveau maar niet nuttig.
Nu ja, jij bedoelt waarschijnlijk met onkruid die planten die jouw paard niet eet. Daar moet je inderdaad op letten dat die niet je hele weide overnemen. Bv. zuring, daar kan een paard niks mee en dat durft nogal erg uit te breiden. Daar ben je dan best mee om die te maaien voordat ze in het zaad komen. Want als het mogelijk is de weide te ploegen, dan moet het toch ook mogelijk zijn te maaien? Als je je weide eens laat maaien (bloten) dan heb je een nieuwe start zonder het bodemleven of de grasmat te storen.
Brandnetels of distels kan je ook maaien met een bosmaaier of met een zeis en gewoon laten liggen. Gemaaid eten paarden die wel op.
Jacobskruiskruid moet je dan weer uitsteken en afvoeren.
Sclimpre schreef:Heb ik gelezen hoor, maar daar ging het over hooien en het feit dat dat niet rendabel is. Ik bedoel niet maaien om te hooien. Wel maaien/blotten om de ongewenste onkruiden te bestrijden en je weide 'een nieuwe start' te geven. Kostprijs hiervan is een fractie van de plannen die je hebt om te ploegen en terug in te zaaien.
Kristy1998x schreef:Ah okay thanks voor de opheldering!
Maar het gemaaide moet toch ook ergens heen? Hoe "ruim ik dit op" zonder er balen van te maken?Sclimpre schreef:Heb ik gelezen hoor, maar daar ging het over hooien en het feit dat dat niet rendabel is. Ik bedoel niet maaien om te hooien. Wel maaien/blotten om de ongewenste onkruiden te bestrijden en je weide 'een nieuwe start' te geven. Kostprijs hiervan is een fractie van de plannen die je hebt om te ploegen en terug in te zaaien.