Vraag over himalaya liksteen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MissyNr1

Vraag over himalaya liksteen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 19:11

Ik had altijd zo'n himalayaliksteen voor m'n paard, zo eentje die je met een touwtje aan de tralies vast kunt maken. Ze maakte er toen regelmatig gebruik van. Nu wil de staleigenaar dit niet meer en heeft zo'n liksteenhouder opgehangen. Echter.. het gat van de Himalayaliksteen is hier te klein voor.. En een gewone liksteen doet ze niks mee.

Weet iemand waar je zo'n steen kunt krijgen met een groot gat? :)

Brainless

Re: Vraag over himalaya liksteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 19:18

Je kan hem ook (los) in de voerbak leggen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 19:30

Los in de voerbak vind ik niet zo goed omdat bij nat worden er dan te veel zout af kan komen. Je paard moet wel kunnen kiezen,met of zonder zout eten.Waarom mag je het blok niet meer ophangen? De mijne heeft er ook een en is er dol op.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 19:35

Dank voor t idee. Maar ze heeft een kleine voerbak, zo eentje van kunststof die je aan de stalwand kunt ophangen. En dan kan ze er niet omheen eten.

De eigenaar vindt dat het zout dan het metaal en het hout van de stalwand aantast..

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 19:42

Het is op zich niet erg hoor als ze de gewone liksteen niet veel gebruikt. Ze pakken eigenlijk alleen als het nodig is. In de Himalaya lijst een zitten juist bijna geen mineralen en deze is eigenlijk vooral lekker voor het paard. Dit is wel een handig stuk:

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... stenen.htm

Zie bijvoorbeeld over de Himalaya steen:

Citaat:
Himalaya

Overal waar deze steen wordt aangeprezen wordt genoemd dat deze steen talrijke sporenelementen bevat, maar volgens de ingrediëntenlijst zijn de hoeveelheden dermate minimaal dat ze geen praktische bijdrage leveren in het voorzien van de mineralenbehoefte van het paard. Praktisch gezien bestaat de steen dus eigenlijk alleen maar uit NaCl, oftewel gewoon keukenzout.

Rijk aan sporenelementen? Een paard van 500 kilo heeft voor het voorzien in zijn mineralenbehoefte met behulp van een Himalaya-liksteen het volgende nodig:

Dagelijks 65 kilo Himalaya-steen om voldoende koper binnen te krijgen (de steen bevat 1 mg koper per kilo, en een paard heeft ongveer 65 mg per dag nodig)Dagelijks 24 kilo Himalaya-steen om voldoende ijzer binnen te krijgen (de steen bevat 19 mg ijzer per kilo, en een paard heeft ongeveer 460 mg per dag nodig)Dagelijks 20 kilo Himalaya-steen om voldoende mangaan binnen te krijgen (de steen bevat 15 mg mangaan per kilo, en een paard heeft ongeveer 300 mg per dag nodig)Dagelijks 29 kilo Himalaya-steen om voldoende magnesium binnen te krijgen (de steen bevat 450 mg magnesium per kilo, en een paard heeft ongeveer 13000 mg per dag nodig)Voor wat betreft Zink, Jodium, Cobalt en nog een aantal andere mineralen kan het paard de hele Himalaya zoutmijn leegeten, maar zal hij nooit genoeg binnen krijgen. Het zit zo weinig in de steen dat zelfs de reclamemakers wijselijk hun mond houden.

Ik zou dus persoonlijk een gewone liksteen kopen :j

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 19:59

kan je niet nog zo'n plastic voerbak kopen voor een liksteen?
dan heb je er 1 voor je steen en 1 voor het voer

KLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 21:35

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 21:39

Wij hebben deze steen aan een touw hangen Aan een balk vanaf boven, en hangt ‘ los ‘ van de wanden

Shiraie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 21:47

Hele stomme vraag misschien: Maar kan een paard zichzelf niet overdoseren en schade aan de nieren aanrichten met een zoutsteen als deze maar door blijft likken omdat hij/zij het zo lekker vind? Komt dit wel eens voor? En is bij paarden met nierproblemen het advies geen zoutsteen te gebruiken ? (oké een paar stomme vragen haha :o )

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 23:16

Ik denk ook dat ze m gewoon lekkerder vindt smaken en dat de Himalaya steen niet beter is dan een gewone. Al wordt zo soms wel gebracht. Of ze er uiteindelijk ook schade van kunnen oplopen weet ik eigenlijk niet.. wel iets om in mn achterhoofd te houden denk ik. De stalhouder is erg precies in wat hij wel en niet wil aan "extra dingen" in en om de stal dus een extra voerbak of de steen ophangen los van de wand zal al een dingetje worden.. Ik ga kijken naar de lick it steen, bedankt voor de tip

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 23:25

zelf het gat groter uitboren

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 23:34

[quote="speurneusc"]zelf het gat groter uitboren[/quote
Haha ja wilde ik ook net typen. Ik zou gewoon met de boormachine aan de slag gaan. De Himalaya liksteen die ik heb heeft trouwens wel een heel groot gat en is rond. Heb alleen geen idee meer waar ik die gekocht heb.,..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 23:55

MissyNr1 schreef:
Ik denk ook dat ze m gewoon lekkerder vindt smaken en dat de Himalaya steen niet beter is dan een gewone. Al wordt zo soms wel gebracht. Of ze er uiteindelijk ook schade van kunnen oplopen weet ik eigenlijk niet.. wel iets om in mn achterhoofd te houden denk ik. De stalhouder is erg precies in wat hij wel en niet wil aan "extra dingen" in en om de stal dus een extra voerbak of de steen ophangen los van de wand zal al een dingetje worden.. Ik ga kijken naar de lick it steen, bedankt voor de tip

Himalaya steen lost slecht op in water(regen) en dus ook door speeksel. Dat maakt dat ze er langer aan moeten likken om genoeg zout binnen te krijgen, dat kan er toe leiden waarbij ze niet meer stoppen met likken en dus teveel zout binnen krijgen.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 00:24

speurneusc schreef:

Precies haha, deden wij hier ook voor de houders!

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 06:48

MissyNr1 schreef:
..

De eigenaar vindt dat het zout dan het metaal en het hout van de stalwand aantast..

Dat is ook gewoon zo!
In mijn stal kan je precies op de betonstenen muur zien waar altijd een zoutblok hangt. Daar is heel het bovenste laagje afgesleten.

Dus als je pension eigenaar zuinig is op zijn (nieuwe/nette?) boxen, snap ik heel goed dat zo’n zoutblok in een houder moet

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 10:42

speurneusc schreef:

Ik ga het proberen :)

En ik vind 't ook wel prima dat hij liever het zoutblok in een houder wil hebben. Ik zie niks aan de stalwand maar het is inderdaad niet mijn stal.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:20

Ik heb ook ooit zo'n pensionhouder gehad die dat om die reden niet wou. Het is wel zo maar de box is er toch voor het paard en zal wel op meer manieren slijten.Misschien kun je dan een beschermend achterwandje aanbrengen waar de steen tegen kan hangen? die stenen zijn heel lekker,ik lik er zelf ook wel eens van.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:27

Of gewoon in een emmer op de wei ?!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:48

Maar de pensioneigenaar heeft toch voor een goede houder gezocht? Ik zou persoonlijk de Himalaya steen achterwege laten en een gewone kunst een kopen. Als ze hem bijna niet gebruikt heeft ze het blijkbaar niet nodig.

Die Himalaya stenen gaan er altijd snel door heen omdat paarden het vooral lekker vinden. Verder zit er alleen niets in. Als je verder zeker wil zijn dat ze genoeg mineralen binnen krijgt zou ik het eerder in een vitaminebrok zoeken dan in een Himalaya steen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:57

Maris schreef:
Of gewoon in een emmer op de wei ?!

Die regent dan nat en valt eruit en zal modderig worden.Overigens,ik had vroeger ook andere soorten likstenen maar de Himalaya is veruit favoriet.

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:48

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 21:13

Ik ga maar een keer proberen het gat groter te boren :)