Cavalor Fiber Force of Hartog Lucerne mix Digest?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Cavalor Fiber Force of Hartog Lucerne mix Digest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 21:49

Mijn paard krijgt op stal horsefood onderhoudsbrok.

Om haar supplementen te voeren geef ik haar een muesli wanneer ze op stal komt.

Waar gaat jullie voorkeur van uit bij deze 2? Ik voer graag laag in suiker en zetmeel.

http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... ix-digest/

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 22:14

Ik voer een hand standaard lucerne naast vitaminebrok om supplementen mee te mengen, en vooral om olie aan te laten plakken. Is een stuk goedkoper (6 mnd met een zak van huismerk boerenbond :') ) en werkt prima. Maar het zal ervanaf hangen hoeveel supplementen je wilt voeren.

Skippy01

Re: Cavalor Fiber Force of Hartog Lucerne mix Digest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 07:28

Het gaat maar om een klein beetje per dag ga ik dan vanuit? Dan zal het elkaar niet zoveel maken hoor! Ik geef zelf de voorkeur aan de Hartog van die twee, maar als je veel voert, zul je dan calcium / fosfor verhouding moeten corrigeren.
Ik heb zelf overigens de ruwvoermixen van Florian (zo heet dat merk) in gebruik momenteel. Dat vind ik ook heel mooie producten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 07:33

Naast de basisbrok maakt een handje muesli niet zoveel uit. Ik zou vooral kiezen wat je paard graag eet, ook omdat supplementen niet altijd erg smakelijk zijn. Beetje zonde als ze het laten staan en je veel moet weggooien.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 08:30

Ze krijgt ongeveer een halve tot hele kilo per dag.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 08:32

@TS dan hoef je nog niet te gaan corrigeren in de Calcium Fosfor verhouding. Vanaf ongeveer 2kg 'scheef' voeren moet je corrigeren. Dan maakt het echt niet zoveel uit welke ruwvoermix/ graanvrije muesli je voert hoor.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 08:33

Skippy01 schreef:
@TS dan hoef je nog niet te gaan corrigeren in de Calcium Fosfor verhouding. Vanaf ongeveer 2kg 'scheef' voeren moet je corrigeren. Dan maakt het echt niet zoveel uit welke ruwvoermix/ graanvrije muesli je voert hoor.

Top, dankjewel. Hier heb ik wat aan. Dat ga ik voor de Fiberforce denk ik. Lees over de Digest hier op bokt dat er vaak harde stukken luzerne in zitten en dat verschillende het daardoor slecht eten.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:02

Cavalor Fiber Force heeft ook harde stengels, maar die van mij eet het wel op :)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:10

MaiNat schreef:
Cavalor Fiber Force heeft ook harde stengels, maar die van mij eet het wel op :)

Harde stengels heb ik bij Mijten Optiform nog niet ontdekt. Die kan soms wél iets meer stoffig zijn.
Bij Florian nog geen stof én geen hele harde stengels ontdekt. Daarom ben ik daar echt tevreden over. Ruikt ook heel fris.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:30

Ik heb wel eens in een onderzoek gelezen dat luzerne erg 'prikt' en daardoor de maagwand kan beschadigen. Mijn paard dat luchtzuigde deed dit ook aanzienlijk meer als hij luzerne kreeg.

Daarom voer ik de grasmix van Hartog. Die is een stuk zachter. Had toevallig vorige keer een zak Pavo Daily Plus, omdat ze de grasmix niet hadden en verbaasde me weer over het verschil qua structuur.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:35

mavantos schreef:
Ik heb wel eens in een onderzoek gelezen dat luzerne erg 'prikt' en daardoor de maagwand kan beschadigen. Mijn paard dat luchtzuigde deed dit ook aanzienlijk meer als hij luzerne kreeg.

Daarom voer ik de grasmix van Hartog. Die is een stuk zachter. Had toevallig vorige keer een zak Pavo Daily Plus, omdat ze de grasmix niet hadden en verbaasde me weer over het verschil qua structuur.

Was dat onderzoek niet specifiek bij veulens?
Dat onderzoek heb ik althans gelezen.
Er zullen allicht meerdere onderzoeken gedaan zijn hoor, dus je kunt heel goed gelijk hebben!

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:50

Skippy01 schreef:
mavantos schreef:

Was dat onderzoek niet specifiek bij veulens?
Dat onderzoek heb ik althans gelezen.
Er zullen allicht meerdere onderzoeken gedaan zijn hoor, dus je kunt heel goed gelijk hebben!

Dat onderzoek was inderdaad bij veulens. Alleen heb bij verschillende paarden die gevoelig op de maag zijn gezien wat ze doen als ze Luzerne eten. Eentje die ik ken eet de eerste paar keer braaf de Luzerne op en daarna word die gevoeliger en wil die het absoluut niet meer eten. Mijn paard (inmiddels verkocht) die er echt meer van ging luchtzuigen. En zo nog een paar paarden gezien die er echt op reageerde. Waren overigens allemaal paarden die gevoeliger op de maag zijn die echt reageerde op luzerne.

Mijn paarden die ik nu heb zijn niet gevoelig op de maag, maar geef toch liever de grasmix. Enige wat bij hun opviel was dat ze de grasmix lekkerder vinden dan de Pavo Daily Plus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:57

Tja zo heb ik meerdere paarden met gevoelige maag gezien die wel goed erop reageerden op de Lucerne Digest en het er beter op deden dan zonder. Kwestie van proberen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:28

Zijn eigenlijk 2 best verschillende producten.

Hartog Lucerne Digest is een lucerne met wel iets van vit en een toevoeging voor maag problemen of gevoelige paarden.

Cavalor Fiber Force is gewoon een basis muesli. Er zit wel wat (harde ) lucerne in, maar dat zit in meer mueli's. Als je niet teveel wil geven, doe je daar nog een ruwvoer mix/lucerne bij.

De Digest is niet zo hard en zit wel veel geur/smaak aan. Het zou compleet zijn, maar hangt er vanaf hoeveel je geeft en wat je paard natuurlijk ook aan ruwvoer/gras krijgt.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 18:22

Ik heb de Hartog luzerne mix digest gehaald. Dit at ze goed.

Heeft iemand hier ervaring met iets nat voeren? Er zit enorm veel 'stof' bij en ik wil er graag een supplement door geven.
Je kunt je voorstellen dat dit samen met het gruis onder in de bak blijft liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 18:30

Ik gaf altijd digest met beetje niks zonder natmaken en magnesium dat ging gewoon goed.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 18:46

Yvank_ schreef:
Ik gaf altijd digest met beetje niks zonder natmaken en magnesium dat ging gewoon goed.

Ik begrijp je zin niet helemaal goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 18:52

Biks bedoel ik :D , je hoeft het niet nat te maken hoor dan wordt het heel plakkerig. Supplementen kunnen gewoon er doorheen. Werd hier netjes opgegeten.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 19:03

Ik heb het vandaag al geprobeerd. Er bleef een hele grote hoop gruis onderin de bak liggen, met daarin het blauwe supplement.

Ik zal eens kijken of ik het minimaal vochtig kan maken, niet nat.