Aanvullend voer langzame afgifte extra energie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Aanvullend voer langzame afgifte extra energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 14:20

Er zijn al tal van topics te vinden op Bokt over welk aanvullend voer of supplement geschikt is om paarden wat meer pit te geven. Maar veel extra pit heeft het paard dat ik rij niet nodig, wel extra energie voor langdurige prestaties.

Situatieschets:
[list]
[*]Gelderse merrie, 17 jaar
[*]Paard staat overdag van 7.00 uur tot circa 21.00 uur op de wei.
[*]Krijgt per dag twee keer een behoorlijk grote berg voordroog en
[*]2 x halve kilo basisbrok (in de winter 2x 1 kilo).
[*]Ik rijd met haar in het bos en in de bak

Ze heeft van zichzelf een goede conditie en genoeg pit en zit gewoon heel erg goed in haar vel. Ze is vrolijk, wilt altijd lopen en kan als ze eenmaal warm is lekker sjouwen. Toch merk ik dat ze wel wat extra langdurige energie kan gebruiken. Voor de bak moeten we altijd een half uur heen en een half uur terug stappen. Bosritjes zijn meestal 1,5 uur.

Ik heb Havens gebeld, zij raden mij Natures Best aan als extra aanvulling, een schep na het rijden.
Maar ik lees daar wisselende ervaringen over.

Zelf zat ik te denken aan een vitaminebrok aangevuld met lijnzaadolie of lijnzaadbrok.

Wie heeft de gouden tip?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 14:24

Van Havens bedoel je denk ik de Natural Balance?
Nature's Best is van Pavo.

Langzame energie halen ze uit vetten. Daartoe zijn er diverse endurance mixen beschikbaar: die paarden hebben ook behoefte aan duur-energie, niet aan piek-energie.
Ik ben zelf altijd wel te spreken over Hipro Flexible Move. Maar ook Horsefood Omega 3 Power Mix heb ik fijne ervaringen mee. Je zou ook je huidige rantsoen kunnen aanvullen met een lijnzaadbrok.
Of vitalbix active+ kunnen proberen: veel vezels en vetten, en de vitaminekorrel zit er al in.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 14:26

Energycontrol van Pavo; langzaam vrijkomende energie voor meer uithoudingsvermogen?
Mijn kwpner met toch wel aanleg om wat buikig te zijn, doet het hier eigenlijk heel goed op. Stond eerst op een basisbrok, maar merkte in het werk dat hij na een goed half uur soms wat leeg werd. Met concoursen en les op locatie, merkte ik dat dit hem toch wel goed deed.

Lukasje

Re: Aanvullend voer langzame afgifte extra energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 14:30

En haar rantsoen aanvullen met lijnzaadolie?

Ik zou het ook gaan zoeken in olie, een voer met extra olie, een brok geschikt voor eventing/endurance/samengestelde mensport paarden.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 14:46

Vitaminebrok met lijnzaadolie is niet te doen. Je hebt niet genoeg massa om de olie aan te laten plakken. Wel kan je er een hand lucerne bijgooien naast de vitaminebrok, hoeft niet eens veel te zijn, om de olie aan te laten plakken. Of inderdaad lijnzaadbrok ipv olie. Ik vond de combinatie vitaminebrok, hand lucerne en olie erg fijn. Nu wegens rijker hooi laat ik de olie eruit, paard heeft energie zat.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 15:43

Dit vitalbix active + ziet er erg goed uit :j.

Pavo Energycontrol zet ik ook op mijn lijstje.

Beiden hebben voldoende vitamines en mineralen lees ik.

Vitalbix:
Haverzemelen brokjes, Luzerne, Timothee, Appelpulp (pectine vezels), Erwtenvlokken, Lijnzaadolie, Lijnzaad geplet (met natuurlijke antioxidanten), Chochoreipulp (inuline vezels), Zonnebloemzaadschrootvoer, Lijnzaad, Lijnzaadschilfers, Zoute lupinevlokken, Monocalciumfosfaat, Natriumchloride, Magnesiumoxide, Zonnebloemolie.

Pavo Energycontrol:
Gerst / Tarwe / Tarwegries / Sojahullen* / Rietmelasse / Mais / Haver / Raapzaadschroot / Lijnzaad / Natriumchloride / Sojaolie* / Calciumcarbonaat / Magnesiumoxide *Geproduceerd met
genetisch gemodificeerde sojabonen

Ik neig naar de Vitalbix, die is wel een stuk duurder per kilo maar volgens de voeradviezen heb je daar bijna de helft minder van nodig dan Pavo.