Tips gevraagd: Slobber voor wat extra vulling.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Scarlett89

Tips gevraagd: Slobber voor wat extra vulling.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 10:41

Hallo mede bokkers,

Ik ben op zoek naar een redelijk gezonde slobber (dus zo min mogelijk suiker, zetmeel en granen. En geen melasse of haver) die een beetje helpt met aanzetten.

Helaas zijn de senioren slobbers zoals de priores, speedibeet en fibrebeet geen optie want dat eet ze niet. Dingen als de pavo slobber vind ze wel lekker maar die vind ik te ongezond...

Hebben jullie ervaringen met de Hartog Care Promise (kruidenslobber), de Vitalbix Nutrimash, de Cavalor Mash & Mix of de Equifirst Recover Mash? Die lijken me wel wat... evt andere aanraders ook welkom!

DreamGuide

Re: Tips gevraagd: Slobber voor wat extra vulling.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 10:57

De cavalor mash & mix gaat er bij mijn paard met veel smaak in. :)

Ik zat laatst ook op de website van Kramer te kijken naar hun slobbers, die vond ik er ook wel interessant uitzien.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:41

Ik voer sinds een week Vitalbix Nutrimash aan mijn moeilijke eter. Tot nu toe eet hij dit met smaak, of het aanzet kan ik na zo'n korte periode nog slecht beoordelen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:44

Sinds de tanden van mijn paard getrokken zijn, krijgt ie slobberbrok van Masters. Geen idee of dat qua samenstelling voldoet aan wat jij zoekt want ik heb me er niet echt in verdiept. Ging mij meer om dat hij in ieder geval voldoende binnenkrijgt.

Niet dat ik me daar druk om hoefde te maken want binnen twee dagen stond ie doodleuk alles gewoon weg te werken, ook harde biks, granen, appels, alles.....maar de slobber biks vindt ie wel lekker!

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:50

Ik voer hippalgo kruidenslobber van mijten. Hij eet het erg graag, gaan ook nog 2 schepjes foenegriek door.

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 12:54

daffodil schreef:
Sinds de tanden van mijn paard getrokken zijn, krijgt ie slobberbrok van Masters. Geen idee of dat qua samenstelling voldoet aan wat jij zoekt want ik heb me er niet echt in verdiept. Ging mij meer om dat hij in ieder geval voldoende binnenkrijgt.

Niet dat ik me daar druk om hoefde te maken want binnen twee dagen stond ie doodleuk alles gewoon weg te werken, ook harde biks, granen, appels, alles.....maar de slobber biks vindt ie wel lekker!

Hahaha sorry niet grappig maar ergens toch ook weer wel

Mijn paard kan gelukkig nog prima kauwen alleen is wel wat kieskeurig.. Echte merrie wat dat betreft

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 13:35

Voor mijn (kieskeurige) merrie heb ik nu de 18plus muesli van Pavo. Ik ben geen fan van Pavo, maar dit eet ze tenminste. Je kan het droog voeren, maar ook slobber van maken. En ze krijgt 16plus brokken van Dodson & Horrell. Dat werkt hetzelfde: kan droog als brok of als slobber. Ik heb de Nutrimash geprobeerd maar dat vond ze niet lekker. Net zo als de slobber van Cavalor. Ze krijgt elke dag een beetje slobber om zo haar vitaminen poeder binnen te krijgen.
Wat bij mijn oude paard wel hielp waren grasbrokken. Een bakje brokken in een bak water en je hebt een bak vol grasslobber. Zij at ook geen Speedibeet , maar dit wel. Hier hield ik redelijk mee op gewicht. Wat zij ook lekker vond was de Equifirst seniorenslobber of van Dodson & Horrell de warm winter mash.

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 13:48

Misty12 schreef:
Voor mijn (kieskeurige) merrie heb ik nu de 18plus muesli van Pavo. Ik ben geen fan van Pavo, maar dit eet ze tenminste. Je kan het droog voeren, maar ook slobber van maken. En ze krijgt 16plus brokken van Dodson & Horrell. Dat werkt hetzelfde: kan droog als brok of als slobber. Ik heb de Nutrimash geprobeerd maar dat vond ze niet lekker. Net zo als de slobber van Cavalor. Ze krijgt elke dag een beetje slobber om zo haar vitaminen poeder binnen te krijgen.
Wat bij mijn oude paard wel hielp waren grasbrokken. Een bakje brokken in een bak water en je hebt een bak vol grasslobber. Zij at ook geen Speedibeet , maar dit wel. Hier hield ik redelijk mee op gewicht. Wat zij ook lekker vond was de Equifirst seniorenslobber of van Dodson & Horrell de warm winter mash.

Thanx. Maar mijn merrie krijgt qua muesli de cavalor structomix senior. Die was volgens de internist beter dan de 18+ muesli van pavo. Grasbrok heb ik geprobeerd maar dat laat ze liggen. Zowel droog als nat helaas. (zelfde probleem met esparcette of tinothee brok, droog of nat maakt niet uit, ze vind het niks. zucht). De equifirst senioren slobber is vooral voor de vezels en mijn merrie kan nog prima kauwen dus qua vezels krijgt ze al genoeg binnen aan hooi gras en luzerne. Dodson & Horrell ken ik niet, dus dat vind ik wel interessant!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 13:51

Oh ja de 18 plus muesli van pavo. Ik dacht doe eens iets anders want Alf is inmiddels 22 en vreet al jaren pavo energy en pavo sportsfit. Dacht hij is een daagje ouder, doe iets naar zijn leeftijd. Maar dat is toch geen muesli????? Ik zie alleen maar brok erin zitten en een paar sprietjes. Viel mij vies tegen maar goed Alf is niet zo moeilijk dus die vreet gewoon door :D :D :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 13:52

Ik zie in je profiel dat je in Zeist zit, ik kan evt wel een schep Nutrimash en Marstall Bergwiesen Mash langsbrengen?

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 13:52

Speedibeet mengen met slobber? Of eet ze dit dan ook niet?
Speedibeet gaf destijds het beste resultaat met een oude kwpn-er van 33. Icm 18 plusmuesli waar ik dus ook slobber van maakte.

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 13:52

daffodil schreef:
Oh ja de 18 plus muesli van pavo. Ik dacht doe eens iets anders want Alf is inmiddels 22 en vreet al jaren pavo energy en pavo sportsfit. Dacht hij is een daagje ouder, doe iets naar zijn leeftijd. Maar dat is toch geen muesli????? Ik zie alleen maar brok erin zitten en een paar sprietjes. Viel mij vies tegen maar goed Alf is niet zo moeilijk dus die vreet gewoon door :D :D :D

De mijne at het wel met smaak hoor. Maar vind persoonlijk de cavalor senior muesli wel beter. Volgens de internist ook. Maar vind het er zelf ook wat gezonder uit zien.

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 13:53

Hilary schreef:
Ik zie in je profiel dat je in Zeist zit, ik kan evt wel een schep Nutrimash en Marstall Bergwiesen Mash langsbrengen?

De nutrimash heb ik wel interesse in! Als ze het lekker vind en eet moet ik alleen nog even kijken of ze er ook daadwerkelijk een beetje van aanzet. Wat zijn jou ervaringen?!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 13:54

Die slobber van Dodson en Horrell lijkt wel een beetje op die seniorenslobber van Equifirst. Ook zemelen als basis en wat kruiden en gedroogde stukjes fruit en groente erdoor. Het ruikt wel erg lekker.

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 13:54

Rongyos schreef:
Speedibeet mengen met slobber? Of eet ze dit dan ook niet?
Speedibeet gaf destijds het beste resultaat met een oude kwpn-er van 33. Icm 18 plusmuesli waar ik dus ook slobber van maakte.

Speedibeet schijnt vooral voor goede darmwerking te zijn en niet eens zo zeer om echt aan te zetten. Daarvoor hebben ze de fibrebeet. Die heb ik een hele tijd gegeven want die at ze wel met smaak. Maar helaas is ze er nu klaar mee...

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 13:55

Misty12 schreef:
Die slobber van Dodson en Horrell lijkt wel een beetje op die seniorenslobber van Equifirst. Ook zemelen als basis en wat kruiden en gedroogde stukjes fruit en groente erdoor. Het ruikt wel erg lekker.

Thanx voor de info

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 13:56

Ik maak al twee jaar mijn eigen slobber, een mix van lucerne, sojaschroot en tarwezemelen.
De sojaschroot en luzerne zijn een goede bron van eiwitten (zetten aan) en het is zeer vezelrijk. Zonder toegevoegde suikers. Mijn dressuurpaard blijft er prachtig gespierd door, ik heb er ook bij moeilijk dik te krijgen endurance paarden mooie resultaten van gezien.

Daarnaast hoeft het niet te trekken, voldoende water erbij en je kan het zo voeren. Het is daarnaast ook vriendelijk voor je portemonee :j

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:02

De Nutrimash heeft mijn stalgenoot een tijdje gevoerd, dat deed wel wat qua aanzetten :j Ik weet niet meer hoeveel zij voerde, ik meen één afgestreken voerschep (zo’n gele) per dag.

Ik durf het in ieder geval veilig aan mijn PPID’er met hoefbevangenheidsverleden (recent) te voeren, de Bergwiesen Mash ook (die krijgt mijn pony dagelijks). Bij mij is het doel met name eiwitten aanvullen, pony is op leeftijd en heeft een minder goed gebit.

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 14:54

Hilary schreef:
De Nutrimash heeft mijn stalgenoot een tijdje gevoerd, dat deed wel wat qua aanzetten :j Ik weet niet meer hoeveel zij voerde, ik meen één afgestreken voerschep (zo’n gele) per dag.

Ik durf het in ieder geval veilig aan mijn PPID’er met hoefbevangenheidsverleden (recent) te voeren, de Bergwiesen Mash ook (die krijgt mijn pony dagelijks). Bij mij is het doel met name eiwitten aanvullen, pony is op leeftijd en heeft een minder goed gebit.

Thanx eiwitten krijgt ze voldoende maar het zet toch niet voldoende aan. Ik vind het wel een voordeel dat er ook elektrolyten in die slobber zitten!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 15:18

Als ze de fibrebeet voorheen wel at Jan je er mss wat doorheen mengen? BV de nutrimash mss dat dat dan wel weer smakelijk is. Ik voer speedybeet maar na een tijdje wilde mijn paardje dat ook niet meer eten en toen de nutrimash er door gemengd en at het weer smakelijk op. De fibrebeet word hier nog smakelijk gegeten maar dat krijgt hij nog maar 4 weken. Je kan ook je eigen voer er eventueel doorheen mengen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 16:02

Equifyt Zupa is ook een echte aanrader. Ruikt heerlijk, zou er zelf nog aan beginnen. Wordt ook per seizoen aangepast qua samenstelling en geen rare toevoegingen.

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 16:32

monsera schreef:
Als ze de fibrebeet voorheen wel at Jan je er mss wat doorheen mengen? BV de nutrimash mss dat dat dan wel weer smakelijk is. Ik voer speedybeet maar na een tijdje wilde mijn paardje dat ook niet meer eten en toen de nutrimash er door gemengd en at het weer smakelijk op. De fibrebeet word hier nog smakelijk gegeten maar dat krijgt hij nog maar 4 weken. Je kan ook je eigen voer er eventueel doorheen mengen.

Dat heb ik al geprobeerd maar ook met haar muesli erdoor heen laat ze het staan. Ik heb dit voorheen ook met de priores gehad. Die heeft ze heel lang gehad en ineens trok ze haar neus ervoor op en wilde ze het niet meer.

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 16:32

Tieneke schreef:
Equifyt Zupa is ook een echte aanrader. Ruikt heerlijk, zou er zelf nog aan beginnen. Wordt ook per seizoen aangepast qua samenstelling en geen rare toevoegingen.

Maar is dat puur als traktatie of ook echt voor vulling?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 16:38

Alpengrun mash van Agrobs.
Daar zitten geen toegevoegde granen en suikers in, ook geen melasse.
Is enkel op basis van vezels van kruiden en gedroogde groenten.
Enige nadeel is, het is niet goedkoop.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 16:39

Fibre nuggets heb je ook nog. Dat is grasbrok wat je een uur moet laten weken. Sinds kort geef ik dat aan die van mij gemengd met Fibre force van Cavalor en een beetje 18 plus muesli. Nu doe ik de ene keer Fibre Beet en dan weer Fibre nuggets. In Fibre nuggets zit niet zoveel in als in de Fibre beet.