Hoe overschakelen naar onbeperkt ruwvoer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SunReggae

Hoe overschakelen naar onbeperkt ruwvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 14:30

De titel zegt het al. Ik wil graag overschakelen naar onbeperkt ruwvoer aanbieden, maar hoe pak je dat aan?

Even de situatie:
Ik heb mijn paarden (merrie/1,64m/21 jaar en 2 shetlanders 12 en 16 jaar) aan huis staan. De merrie en de oudste shetlander worden nog volop (recreatief) gereden. Zitten allebei heel goed in hun vel en zijn niet te dik, maar allebei 2 jaar terug hoefbevangen geweest.
Naast mijn eigen paarden staan er nog 3 die een stal bij ons huren. Allemaal grotere paarden, waarvan er 2 volop bereden worden en de 3e met pensioen is, maar te schraal staat.

Nu dus mijn concrete vraag: Hoe hebben jullie het aangepakt? Heb je het opgebouwd? Welk jaargetijde? Wat kan je verwachten in het verloop (schranzen ze zich eerst een ongeluk en stabiliseert dat? Kortom: Ervaringen heel graag!!

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:46

Mijn ervaring is dat ze zich in het begin helemaal volproppen, maar als ze eenmaal door hebben dat dat eten er altijd is en dus niet weggaat komt er veel meer rust in :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:52

Hooi voeren dat geschikt is, dus niet te rijk en niet te lekker. Heb je dat niet, voer dan hooi naar gewicht (uitgaande van 2% lichaamsgewicht) en vul aan met onbeperkt stro in aparte ruif, anders beland je stro enkel op de grond. Als er dan nog een paard is dat meer nodig heeft, voer je die specifiek bij met bv slobber. Uitgangspunt is paard dat minste nodig heeft, even apart zetten om bij te voeren is ook in een groep altijd makkelijker dan het beperken van de inname van 1 of het gaan splitsen van je kudde.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:57

Zoals Tamary zegt inderdaad.

Ik zou het eerlijk gezegd niet aandurven om 2 die hoefbevangen geweest zijn op onbeperkt hooi te zetten.
Ook de shetlanders niet trouwens :D

Je hooi elke keer laten testen op suikers is ook redelijk onbegonnen werk lijkt me als het van verschillende partijen afkomstig is.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:58

Ik denk dat je in je overwegingen moet meenemen dat onbeperkt ruwvoer niet voor ieder paard te doen is.
Voor mijn "easy keepers", ijslanders zou het betekenen dat ze véél te vet worden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:29

Kuggur schreef:
Voor mijn "easy keepers", ijslanders zou het betekenen dat ze véél te vet worden.

Voor mijn easy keepers warmbloeden en PRE ook :D
Been there, done that. Gevolgen meegemaakt helaas :7

Poekkie

Re: Hoe overschakelen naar onbeperkt ruwvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:46

Onbeperkt is hier alleen te doen met grof hooi en heeel strenge slowfeeders (verschillende fijnmazige netten over elkaar).

Mijn ervaring is dat het anders wel stabiliseert, maar op een gewicht dat ver boven het ideale ligt. Seizoen maakt niet veel uit.

SunReggae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 21:38

Dank voor de antwoorden! Jullie bevestigen waar ik eigenlijk al een beetje bang voor was, helaas...

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 21:57

Ik heb er 1 hoefbevangen gehad en zolang ik die op onbeperkt graszaadhooi houd en daarnaast 1x per dag een net normaal hooi (1 grote tuiger 2 shets) geef gaat het goed.

Eerste 2 dagen werd er wel echt gepropt, maar als je het echt goed gevuld houd dan neemt de voerbehoefte af en word er echt alleen gegeten bij honger en niet continu.

Geef ik die van mij meer van het normale hooi staat hij binnen 2 dagen met een dikke kam, het is dus wel even zoeken geweest naar wat passend is.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 22:16

Ik voer áltijd, álle paarden onbeperkt hooi. En aangezien ik een trainingsstal heb met koudbloeden/Tinkers, en afgelopen jaar de revalidatie van een hoefbevangen Tinker heb gedaan, zijn mijn paarden absoluut niet te dik of te schraal. Vaker dan eens komen paarden bij mij moddervet met vetkwabben binnen, en ook de paarden die niet/niet hard hoeven te werken komen mooi op gewicht. Ze vallen juist af van onbeperkt hooi. Ik schrik me geregeld dood van hoe schraal paarden gevoerd worden, met alle lichamelijke mankementen van dien. Van insuline resistentie tot maagzweren, hoefbevangenheid tot stalondeugden.

En ja, je moet er geschikt hooi voor hebben. Maar dat is niet zo ingewikkeld hoor. Of beter gezegd, dat is niet in-gewikkeld. Hooi zonder plastic is meestal best oke. Gewoon die simpele 20kg pakjes.

Juist de pieken in voer aanvoer maken paarden dik. Geleidelijk zonder pieken voeren is voor de balans van het lichaam van groot belang, wat ook weer invloed heeft op het mentale gedeelte.

Als een paard schraal gehouden wordt, dan gaat hij alles wat hij binnen krijgt angstvallig vasthouden, want stel het wordt nog minder? Ze gaan in de overlevingsstand. Terwijl als er altijd voldoende is, de verbranding veel vlotter gaat, waardoor behalve calorieën, ook afvalstoffen etc veel sneller weg zijn. Wederom een winst voor de balans van het lichaam, en geest.

Plus het mentale stukje, net als bij mensen. Stress doet zoveel. Als er voedselschaarste dreigt, gaat men hamsteren en inslaan. Dat is bij een paard niet anders. Er wordt ook minder goed gekauwd, waardoor een opname verslechterd, de darmen slechter werken, maagzweren ontstaan, hoefbevangenheid en insuline resistentie (= stofwisselingsziektes) opspelen.

Een paard is niet gemaakt voor deze pieken, en indien het juiste voedsel wordt aangeboden, prima in staat zijn gewicht zelf te regelen. Mijn eigen paarden eten al jaren onbeperkt, en zijn geen van allen te dik. Mijn merrie is zelfs zomer en winter exact even zwaar, en met of zonder veulen aan de voet ook. Ze eet dus echt perfect naar behoefte. Terwijl ook zij bij de vorige eigenaar gewend was porties te eten.

Zelfs het hoefbevangen paard met gekantelde hoefbenen heeft hier altijd onbeperkt hooi gehad, zonder net oid. Weliswaar heel arm hooi wat al 2 jaar oud was. Dus qua voedingsstoffen erg laag, maar de processen in het lichaam gaan wel door, en je voorkomt een hoop stress. Om eventuele tekorten uit te sluiten voerde ik hem daarnaast nog bij uiteraard.

Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 22:23

NoGo schreef:
Ik heb er 1 hoefbevangen gehad en zolang ik die op onbeperkt graszaadhooi houd en daarnaast 1x per dag een net normaal hooi (1 grote tuiger 2 shets) geef gaat het goed.

Eerste 2 dagen werd er wel echt gepropt, maar als je het echt goed gevuld houd dan neemt de voerbehoefte af en word er echt alleen gegeten bij honger en niet continu.

Geef ik die van mij meer van het normale hooi staat hij binnen 2 dagen met een dikke kam, het is dus wel even zoeken geweest naar wat passend is.

Voer jij dan graszaadhooi wat aantoonbaar vrij is van endofyten? Ik heb dezelfde zoektocht namelijk, maar dan voor een toekomstige fjord en mini aan huis.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 22:28

Vetra schreef:
NoGo schreef:

Voer jij dan graszaadhooi wat aantoonbaar vrij is van endofyten? Ik heb dezelfde zoektocht namelijk, maar dan voor een toekomstige fjord en mini aan huis.

Mijn leverancier adverteert met vrij van...... dus daar ga ik dan ook vanuit.
misschien wel naief >;)

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 23:13

IK ben een aantal jaar geleden over gegaan naar onbeperkt.
Eerst mijn paard 1.60 maar niet meer in het werk, mijn haflinger 28jaar, en de shetlander.
In de winter begonnen met rustig aan meer hooi voeren. Eerst kleine plakjes en dan om de 4 uur.
En dan de tussentijd verkorten tussen het hooi voeren.
En dan merk je dat er opeens hooi blijft liggen in de slowfeeders.
Ik had op de 3 ongeveer 5 of 6 slowfeeders, en allemaal uit elkaar gezet, dus er moest gezocht worden.
Nu staan ze dus onbeperkt op hooi.
En ik merk dat als ik ze 1 of 2 uur per dag op de wei zet, met graasmasker, ze wel heel vrolijk de wei oprennen, maar niet als een gek beginnen te vreten.
Soms staat mijn paard na een half uur al weer uit de wei en is hij daar tevreden mee.
Maar als ik ze kom halen en ze staan nog op de wei, komen ze meteen aangerend.
Ik geef ze nog een handje brokjes, maar ook daar wordt niet als een gek op aangevallen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 23:20

Ik had een slechte lading hooi te pakken helaas tijdens de overgang naar onbeperkt. Hij kreeg voorheen om de paar dagen wat anders. Dan voordroog, dan hooi dan kuil. Wisselde met de week. Ik heb gewoon zijn slowfeeders gevuld en hem lekker losgelaten op zn track. Ik moet eerlijk zeggen dat hij er vorig jaar op gras echt fatsig uitzag qua lichaam. Echt dik. Alle paarden ontploften toen op de vorige stal. Nu ziet hij er echt goed uit. We hebben twee onbemeste weides ter beschikking waarvan 1 nu op is. Die gaan we kalken en kunstmest op doen. Maar hij heeft altijd hooi beschikbaar. Bij ons is dat gewoon in 1x goed gegaan. Ik merk zelfs dat hij stukken minder eet dan voorheen. Voorheen als ik hem wat extra gaf, dan vrat ie bijna mijn vingers erbij op. Hij had nooit tijd voor iets anders als er net gevoerd was (kreeg 3x per dag een bergje hooi)... Nu heeft ie alle tijd voor me als ik op stal ben. Dat is zo fijn idee. Bovendien merk ik dat hij gerust om half 2 lekker gaat staan eten (snachts).. Of om 7 uur sochtends. Voorheen ging hij snachts op stal en kreeg om 10uur zn laatste bergje hooi. Zn hele biologische ritme was verstoord door dat beperkte voeren. Hij zit zo fijn in zijn vel.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 08:50

Vetra schreef:
NoGo schreef:

Laat ook je graszaadhooi evengoed even analyseren. Dit heb ik ook gedaan en het zat loei vol suiker :-(

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 08:58

Ninx schreef:
Laat ook je graszaadhooi evengoed even analyseren. Dit heb ik ook gedaan en het zat loei vol suiker :-(

Dat is inderdaad een probleem waar veel mensen niet bij stilstaan. Hangt af van het tijdstip van maaien. Ze maaien het voor de opbrengst van het zaad het liefst bij ( miezer ) regen en dus bewolkt weer. Dan heb je ook hooi met een laag suikergehalte.
Maar soms willen de weergoden niet echt en aangezien het raaigras is, kan je dan suikerbommetjes hebben :+

SunReggae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 09:06

Hmm, twijfel twijfel...

Een aantal punten die ik er voor mezelf uithaal:
* In de winter beginnen
* Zo arm mogelijk hooi
* opbouwen

Wij voeren op dit moment al gewoon droog hooi, dus niet uit het plastic. We laten wel altijd grote balen komen. Ik zal wel eens aan mijn boer vragen of hij zo arm mogelijk hooi kan leveren.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 09:07

Caily schreef:
Ik voer áltijd, álle paarden onbeperkt hooi. En aangezien ik een trainingsstal heb met koudbloeden/Tinkers, en afgelopen jaar de revalidatie van een hoefbevangen Tinker heb gedaan, zijn mijn paarden absoluut niet te dik of te schraal. Vaker dan eens komen paarden bij mij moddervet met vetkwabben binnen, en ook de paarden die niet/niet hard hoeven te werken komen mooi op gewicht. Ze vallen juist af van onbeperkt hooi. Ik schrik me geregeld dood van hoe schraal paarden gevoerd worden, met alle lichamelijke mankementen van dien. Van insuline resistentie tot maagzweren, hoefbevangenheid tot stalondeugden.

En ja, je moet er geschikt hooi voor hebben. Maar dat is niet zo ingewikkeld hoor. Of beter gezegd, dat is niet in-gewikkeld. Hooi zonder plastic is meestal best oke. Gewoon die simpele 20kg pakjes.

Juist de pieken in voer aanvoer maken paarden dik. Geleidelijk zonder pieken voeren is voor de balans van het lichaam van groot belang, wat ook weer invloed heeft op het mentale gedeelte.

Als een paard schraal gehouden wordt, dan gaat hij alles wat hij binnen krijgt angstvallig vasthouden, want stel het wordt nog minder? Ze gaan in de overlevingsstand. Terwijl als er altijd voldoende is, de verbranding veel vlotter gaat, waardoor behalve calorieën, ook afvalstoffen etc veel sneller weg zijn. Wederom een winst voor de balans van het lichaam, en geest.

Plus het mentale stukje, net als bij mensen. Stress doet zoveel. Als er voedselschaarste dreigt, gaat men hamsteren en inslaan. Dat is bij een paard niet anders. Er wordt ook minder goed gekauwd, waardoor een opname verslechterd, de darmen slechter werken, maagzweren ontstaan, hoefbevangenheid en insuline resistentie (= stofwisselingsziektes) opspelen.

Een paard is niet gemaakt voor deze pieken, en indien het juiste voedsel wordt aangeboden, prima in staat zijn gewicht zelf te regelen. Mijn eigen paarden eten al jaren onbeperkt, en zijn geen van allen te dik. Mijn merrie is zelfs zomer en winter exact even zwaar, en met of zonder veulen aan de voet ook. Ze eet dus echt perfect naar behoefte. Terwijl ook zij bij de vorige eigenaar gewend was porties te eten.

Zelfs het hoefbevangen paard met gekantelde hoefbenen heeft hier altijd onbeperkt hooi gehad, zonder net oid. Weliswaar heel arm hooi wat al 2 jaar oud was. Dus qua voedingsstoffen erg laag, maar de processen in het lichaam gaan wel door, en je voorkomt een hoop stress. Om eventuele tekorten uit te sluiten voerde ik hem daarnaast nog bij uiteraard.

Exact dit.. ik heb mijn merrie ook op onbeperkt hooi gezet met een slowfeeder. Gaat perfect. Tuurlijk eerste paar dagen eten ze van ellende alles leeg. Maar als ze merken dat het niet op raakt. Gaan ze eten hoeveel ze nodig hebben.
Zoals hierboven aangehaald is de kwaliteit heel belangrijk. Geen verpakt en kuil achtige dingen. Dan komen ze wel aan. Maar gewoon goed hooi. Is prima!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:12

Het is inderdaad lastig omdat de meeste partijen hooi gewoon verschillen van kwaliteit/voedingsstoffen. Mooiste is voor een heel jaar getest hooi in 1 keer kunnen opkopen. Als ik merk dat de lading hooi te rijk is dan voer ik stro bij. Merk ik dat de lading hooi te arm is voer ik slobber bij voor de eiwitten.
Het is een beetje uitproberen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 15:46

Ligt aan veel meer dingen dan alleen de hoeveelheid.

Wij voeren al vrij lang onbeperkt, maar wel wisselende soorten en kwaliteiten.

Op onze vorige plek hooi zover mogelijk uit elkaar en in netten. Mijn ene ruin is hb geweest en snel te dik en ook de enige die de neiging heeft door te eten.
Nu aan huis en hebben zo goed als af een paddock paradise. Meerdere plekken met hooi, een heuvel, poel en dus de paden.
Ik zie ze ontzettend veel andere dingen doen zoals; suf staan kijken, kroelen, slapen, gekke rondje.

Hij is nog wel iets te dik, maar stabiel en al tijden niet meer slecht geweest.

Het gaat dus ook echt om het bewegen. Ik zie bijv mensen die paarden op een piep kleine paddock hebben met een hooibak. Daarna is het leeg en staan ze te staan. Op stal weer hooi.
Of mensen met hb pony's die een biljart laken aan gras hebben en daar de paardjes alleen met mooi weer op hebben staan. En dan verder op onbeperkt hooi. Dan ligt het doorgaans niet aan het hooi.

Wij hebben de weides nieuw ingezaaid met paardengras en de heuvel met kruiden. Ze gaan alleen op de wei om te snacken. Nu een strook lang uitgegroeid naast ons huis en staan ze half uurtje op. Behoud van het gras en even voor de lekker. Daarna staan ze suf te staan, dus voldaan.

Key words zijn echt; variatie, ruimte en veel bewegen.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 16:06

Ik heb een haflinger en shetlander op onbeperkt staan, haflinger staat in licht werk, shet doet niks.
Bij mij krijgen ze onbeperkt arm graszaadhooi. Weidehooi 1x daags een afgewogen hoeveelheid (vinden ze lekkerder, meer afwisseling in e.d. maar van enkel weidehooi worden ze gewoon te dik helaas). In de zomer krijgen ze minder weidehooi bij omdat ze dan ook in de wei staan, in de winter meer omdat ze dan enkel de paddock hebben.

Mijne krijgen het ook sowieso in slowfeeders, dit beperkt het verlies van hooi dat op de grond valt, vertrappelt word en niet meer gegeten. Plus ze eten er langzamer mee, dit was vooral in het begin belangrijk. Mijne hebben er toch zeker een anderhalve maand over gedaan voor ze minder begonnen te eten. Zijn in het begin ook echt behoorlijk aangekomen, maar daarna stabiliseerde het zich en zijn ze weer afgevallen. Ze zijn niet superslank, maar echt te zwaar ook niet, dus dit is oke voor mij.
Ik geef daarnaast sowieso beiden nog wel wat brok bij om eventuele tekorten op te vangen.

Wat ik ook het voordeel vind aan onbeperkt geven is dat ik me nooit zo druk moet maken om iemand te zoeken om voor me te voeren als ik eens een dag weg ga ofzo. Ik zorg gewoon dat de slowfeeders vol zijn en dat ze genoeg water hebben en ik zou desnoods twee dagen weg kunnen blijven. Dat doe ik niet omdat ik graag toezicht op mn paarden heb, maargoed het zou kunnen :P Brok maakt niet zoveel uit als ze dat eens een dagje zouden missen. Het geeft mij in ieder geval meer vrijheid met de paarden aan huis.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 16:15

Onbeperkt ruwvoer is niet per definitie onbeperkt hooi.

Bij gewone paarden zonder onderliggende problemen ga ik gewoon direct over naar onbeperkt (grofstengelig) hooi, wel in slowfeeders. Dan eten ze een weekje of 2 goed door en dan normaliseert zich dat prima.

Paarden met problemen (hb, ir, pssm) zou ik eerder onbeperkt voederstro geven, al dan niet in een slowfeeder, en beperkter hooi (ofwel in een portie of meerdere kleine porties per dag.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 16:56

Overigens zijn die van ons heel erg kieskeurig. Laatst noodgedewongen verpakte rollen moeten kopen, omdat overal hooi op was. Dat heb je als je in het najaar verhuisd en niet een heel jaar hebt kunnen reserveren of inslaan.
Ik ben tegen verpakt, maar alle 5 de paarden dus ook. Ze aten wel wat soms, maar veel te weinig.

Hooi kunnen vinden, dus dat was mooi. Maar alsnog laten ze een plukje links of recht liggen. Tegenwoordig geef ik dan niet bij en laat ze wel even alles opeten. Op de nieuwe zakken hooi vallen ze wel aan, maar juist bij die restjes gaan ze doen wat ze moeten doen, rondscharrelen, alle hooi plekken af en uitzoeken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 18:14

superpony schreef:
Ik ben tegen verpakt, maar alle 5 de paarden dus ook. Ze aten wel wat soms, maar veel te weinig.

Als 1 van de 5 het hooi laat liggen, ligt het aan het paard.
Als ze alle 5 er niet van moeten weten, heb je gewoon slecht spul gekocht.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 01:47

Pandora2 schreef:
superpony schreef:

Als 1 van de 5 het hooi laat liggen, ligt het aan het paard.
Als ze alle 5 er niet van moeten weten, heb je gewoon slecht spul gekocht.

Het is echt geen slecht spul. Het is exact hetzelfde als het hooi dat we normaal kochten en ze al een half jaar goed eten. Hij doet deels verpakken en deels niet. Is heel droog in gepakt.

Nu hebben we heel mooi (duur ) weidehooi en laten ze de restjes ook liggen. Beteje het nadeel van onbeperkt hooi aanbieden soms.
En.......ik zie duidelijk dat ze als kudde bepalen en regelen. Ik weet bijna zeker dat als de 13jr merrie er niet zou zijn, de rest het gewoon had opgegeten.

Maar goed, maakt niet uit., Ik voer al jaren niet verpakt, dit was nood en gooi het gewoon weg. Ik vind verpakt altijd rotzooi.