Bijvoer/ knabbel naast hooi (alternatief voor tarwestro)?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Bijvoer/ knabbel naast hooi (alternatief voor tarwestro)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 22:59

Ik voer naast mijn hooi onbeperkt tarwestro.
Sobere paardjes, dus anders snel te rond... maar wil geen lege magen.

Maar van het tarwestro blijven veel lange stengels liggen en het wordt een bende.... ze eten vooral de lekkere fijne stukjes eruit.

Ik zit dus te zoeken naar alternatieven; gehakseld stro? Ook tarwe of koolzaad? Of een ander type stro waar ze ook iets meer de halm van eten?
Iemand ideetjes?

MelanieB

Re: Bijvoer/ knabbel naast hooi (alternatief voor tarwestro)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 00:31

Gerstestro zou je eens kunnen proberen.
Ik geef hier ook wat tarwestro als knabbel materiaal. Had pas een baaltje gerstestro om te proberen en dat vonden ze toch wel lekkerder nog dan tarwestro, ging schoon op.
En is ook zachter.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 08:14

Goede tip! Vroeg me dat al af, wat het onderscheid zou zijn....
Het is voornamelijk minder algemeen verkrijgbaar zie ik.... Maar fourages hebben het wel zie ik.

Gehakseld stro geeft weer veel plastic afval....

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:23

Ik geef ook gerstesto erbij. Maar ik voer ook onbeperkt hooi, en ik heb ook paarden die snel dik worden. Na een tijdje gaan ze eraan wennen dat ze onbeperkt hooi hebben en eten ze alleen nog wanneer ze honger hebben. Ik voer wel uit hooinetten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 08:31

yarkayunda schreef:
Ik geef ook gerstesto erbij. Maar ik voer ook onbeperkt hooi, en ik heb ook paarden die snel dik worden. Na een tijdje gaan ze eraan wennen dat ze onbeperkt hooi hebben en eten ze alleen nog wanneer ze honger hebben. Ik voer wel uit hooinetten.

Ook een jaar gedaan....... toen waren ze vierkant -O-

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:40

Gerst- of haverstro. Gaat er hier net zo goed in als hooi :D

Tarwestro laten ze inderdaad die harde pijlen van liggen. Alleen nu heb ik nog wat balen tarwestro van 2 jaar geleden gekregen van mijn buurboer en dat vreten ze tot het laatste sprietje op.
Is net als wijn geloof ik, wordt beter met de jaren :+

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 08:57

Maar het gerstestro, wordt daar niet van gezegd dat het koliek kan veroorzaken door de haren aan de halm? Dat daar kleine weerhaakjes aan zitten?

Wel mooi dat ze het zo goed eten..... hoop dat dat niet betekent dat de voedingswaarde stiekem toch best hoog is, hihihi!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:20

Hoi Ninx, ik voer ook tarwestro, naast 4x daags (porties) hooi (en vitaminen/kruiden/takken). Mijn paarden wilden het eerst echt niet eten. Inmiddels (doe dit voerbeleid nu al zo'n 3 à 4 jaar, na dat ellendige onbeperkte hooi destijds) eten ze het ook graag.

Voer het in een kleinmazig hooinet en de troep valt tegenwoordig zo waar mee. Voorheen gooide ik de voerbak vol, maar mijn ruin zijn passie is veel rotzooi maken. Dan maar in een net, die smijt hij ook graag heen en weer. Blijft een speelse ruin. Overigens eten mijn paarden ook de grote, lange stengels. Ik ben verbaasd hoe vaak ik moet aan vullen, want in het eerste jaar wilden ze er nauwelijks aan.

Over onbeperkt hooi (word soms zo moe van deze eeuwige discussie): mijn ruin met IR/EMS wordt doodziek én te dik van gras, van kuil/voordroog én van onbeperkt hooi. Jarenlang al deze strijd gevoerd met stalgenoten, vandaar maar een eigen paddock gerealiseerd. Want zij betalen mijn dierenarts niet en zíen niet hoe een paard lijdt. Ik heb nu twee happy, goed op gewicht, glanzende, energieke paarden staan, die nooit hongerig zijn. Kost ons veel tijd, de voerbeurten. We plannen ons leven thuis om al deze voerbeurten. Met liefde, maar ook omdat de paarden er het hier het beste op doen. We willen nooit meer onbeperkt. Er zijn tegenwoordig te veel dikke paarden, zie ze overal. Bij een paard met IR/EMS blijft het altijd puzzelen, dat weet ik na 14 jaar wel.....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 09:25

Ik voer het stro ook uit netten.... en ze eten het goed, ook al jaren.... maar troep maken ze nog steeds! Haha!
Vertrappen, erop piesen en kakken.... hoe ze het doen?!

Dus een alternatief wil ik best eens testen!

Ik, en ook wat andere mensen, bouwen extra voerbeurten in dmv een kippenhokopener.
Als je wil weten hoe dan geef je maar een gil!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:45

Ik voer naast hooi gerste stro en triticale stro. Triticale is een kruising van tarwe en rogge. Het is harder dan gerste, en neemt minder vocht op. Kwa eten hier lusten ze beide heel goed, de gerste heeft wel voorkeur.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:53

Ik zou geen gehakseld stro voeren, dat is bodembedekking en kan voor verstoppingen zorgen als ze te gulzig zijn. Koeien schijnen het wel te eten, maar die hebben 3 extra magen.

Het is wel een beetje dat hoe groffer het spul is, hoe armer. Voer je uit netten? Met een kleine maaswijdte blijft het groffe spul er redelijk in.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:54

Ninx schreef:
Maar het gerstestro, wordt daar niet van gezegd dat het koliek kan veroorzaken door de haren aan de halm? Dat daar kleine weerhaakjes aan zitten?

Wel mooi dat ze het zo goed eten..... hoop dat dat niet betekent dat de voedingswaarde stiekem toch best hoog is, hihihi!

:? Ik heb het nog nooit gehoord. En nog nooit ondervonden gelukkig en ik geef al 30 jaar stro bij :P
Die weerhaakjes zullen wel mee fijngemalen worden denk ik zo.

Ik weet het niet...vorig jaar aten ze het maar met lange tanden en nu is het in ene wel smakelijk. Zelfde land, zelfde oogst :')

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:23

Ninx schreef:
Ik voer het stro ook uit netten.... en ze eten het goed, ook al jaren.... maar troep maken ze nog steeds! Haha!

Ik, en ook wat andere mensen, bouwen extra voerbeurten in dmv een kippenhokopener.

Wil ik zeker eens van je horen, interessant. Maar persoonlijk is het ook best fijn om er regelmatig op de dag te zijn. We mesten meteen uit, houden zo de paddock en zand netjes.... en bij afwezigheid kunnen we altijd onze stalgenoten vragen een keer een netje op te hangen.

Overigens heb ik netten met vrij kleine mazen (2,5 cm) en ik kan 'm hangen boven een lage voerbak. Die vangt restantjes goed op, dat scheelt ook.

Mijn paarden pissen en kakken ook op losliggend stro, hoor, daarom heb ik geen bodembedekking meer in mijn schuilstallen. Smeerpoetsen zijn het. Ze liggen toch altijd buiten op het zand....

Ben verder blij dat ik alles lekker zelf kan doen en bepalen. Wat een vrijheid. Geen gezeik meer over wat voor ruwvoer, hoeveel, hoe vaak, geen mest of troep van anderen meer ruimen... Wel veel eigen werk, maar je weet dan waar je het voor doet en op zo'n mooie plek, is toch heerlijk?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 21:51

Twiggy2008 schreef:
Ninx schreef:

Wil ik zeker eens van je horen, interessant. Maar persoonlijk is het ook best fijn om er regelmatig op de dag te zijn. We mesten meteen uit, houden zo de paddock en zand netjes.... en bij afwezigheid kunnen we altijd onze stalgenoten vragen een keer een netje op te hangen.

Overigens heb ik netten met vrij kleine mazen (2,5 cm) en ik kan 'm hangen boven een lage voerbak. Die vangt restantjes goed op, dat scheelt ook.

Mijn paarden pissen en kakken ook op losliggend stro, hoor, daarom heb ik geen bodembedekking meer in mijn schuilstallen. Smeerpoetsen zijn het. Ze liggen toch altijd buiten op het zand....

Ben verder blij dat ik alles lekker zelf kan doen en bepalen. Wat een vrijheid. Geen gezeik meer over wat voor ruwvoer, hoeveel, hoe vaak, geen mest of troep van anderen meer ruimen... Wel veel eigen werk, maar je weet dan waar je het voor doet en op zo'n mooie plek, is toch heerlijk?

Laat maar weten als je wilt zien hoe dat ding werkt :-) Is wel een uitkomst!

Ik heb ook dezelfde mazen, en een bak.... weet ook niet hoe ze het voor elkaar krijgen. Best knap eigenlijk :-P

Ik ga in ieder geval maar eens achter dat gerstestro aan, eens kijken wat ze daarvan bakken!