gepensioneerd paard wordt te dik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anna_Urona

gepensioneerd paard wordt te dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 18:39

Hi Bokkers,
Heeft iemand tips voor mij?
Mijn merrie van 19 is met pensioen vanwege artrose, synovitis en luchtwegproblemen. Maar nu wordt ze te dik (ze heeft love handles!).
Ze staat 24/7 buiten, nu overdag een paar uur op de paddock, op het land is strookbegrazing en ze heeft een graasmasker om.
Ze krijgt 100g pavo vital en een beetje lucerne.
Bewegen is met al haar klachten het punt, stappen gaat wel maar hoe verbrand je daar calorieën mee?
De manenkam begint iets hard te worden dus het is wel tijd voor actie. Helemaal van het land af is eigenlijk geen optie omdat ze dan ook geen sociaal contact meer kan hebben.
Wie heeft ervaring met zoiets en kan tips geven?
Groetjes,
Anna

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 18:47

Als je tijd zou hebben om bvb 1 a 2u per dag te stappen en in het weekend een wandeling van 3 a 4 u (aangenomen dat dat kan ivm haar gezondheid en met eventueel hoefschoenen) zou je genoeg energie kunnen verbranden.

Als het puur op basis van de voeding moet, dan heb ik volgende vragen:

- hoe veel geef je bij aan strook en hoe vaak? Eten ze dit dan helemaal kort?
- wat krijgt ze in de paddock en hoe?

Ik weet niet hoeveel je mag of kan op stal, maar:
- extreme slow feeders in de paddock gebruiken
- zeer arm hooi in de paddock of eventueel stro
- langer in de paddock laten
- stroken pp de wei kleiner maken en grof hooi bijvoeren of stro.
- andere stal of groep zoeken met lagere voerbehoeftes.

Dat is het zo wel vrees ik.

Anna_Urona

Re: gepensioneerd paard wordt te dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 19:11

1 uur per dag stappen lukt wel, qua mijn tijd en haar gezondheid. Langer is wel een dingetje want ik heb nog een paard die ook graag aanacht krijgt... het andere paard heeft wel veel energie in zijn voeding nodig dus dat maakt het nog lastiger.
Ze krijgen elke dag en meter erbij ca. 22 meter breed weiland. dit eten ze helemaal kort. Op de paddock ligt hooi van vorig jaar, gevoerd uit een slowfeeder met net, maas 3x3. Opzich kan ik alles aanpassen zoals ik wil maar ik moet dan ook rekening houden met het andere paard dus ben ik op zoek naar een gouden middenweg dat het voor beide paarden te doen is. Zou het helpen als ze van 08.00 tot 20.00 op de paddock staan met hooi en ergens haverwege het bakje vital en dan 's nachts met graasmasker op het land? of is andersom beter ivm fructaan...?

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 19:16

je zou misschien glucobalance (van phytonics...google maar) kunnen geven over je vital, misschien helpt dat wat?

Of (als je tijd teveel hebt) een track om de wei aanleggen waar het dikzakje op kan en ze zo toch vlakbij haar maatje kan staan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 19:23

Een graasmasker misschien een optie?
Daarmee vertraag je ook de hooiopname. Op mijn vorige stal stond mijn paard snachts met een graasmasker omdat ze anders ontplofte van het hooi, de anderen hadden het echter nodig (oudere dieren).

Anna_Urona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 20:09

Sizzle schreef:
Een graasmasker misschien een optie?
Ze heeft een graasmasker om, dus hoop dat dat al iets gaat helpen

zazaza schreef:
je zou misschien glucobalance (van phytonics...google maar) kunnen geven over je vital, misschien helpt dat wat?

Of (als je tijd teveel hebt) een track om de wei aanleggen waar het dikzakje op kan en ze zo toch vlakbij haar maatje kan staan.

Zou glucobalance ook helpen bij weinig beweging?
een track is natuurlijk prachtig, dus die zet ik op mijn lijstje voor als ik een tijd niets te doen heb ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:36

Van iets erbij voeren wordt je niet dunner. Dat zou wel erg makkelijk zijn, zak chips, hapje balancer :P

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:45

Misschien kun je het andere paard de strook gras eerst laten eten voordat ze erbij gaat?
Zo doe ik het met mijn paard (die mag vanwege een graasvoet niet te lang alleen gras) maar ik merk dat hij ontzettend gaat vreten, wasrschijnlijk is het beter ze 24/7 erop te hebben.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:33

Het klinkt eigenlijk alsof je beter een andere stal gericht op sobere paarden kunt zoeken. Denk aan een PP met beperkte weidegang. Elke dag een uur stappen naast het in beweging houden van je andere paard lijkt me best pittig.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 22:59

Pfff lijkt erop dat je alles als doet wat je kan... is het toevallig een fjord of een haflinger?

Track is idd een hele goede!
En ook innhet geven van extra gras kan je een beetje vals spelen. Ik zet bvb altijd het draadje open als mijn dikkerd op de poetsplaats staat. Dan kunnen de anderen al een dik uur dat strookje gras aaneten terwijl de mijne eerst nog moet lopen. Alle beetjes helpen en zo heeft de andere ook net iets meer eten ;)

Ik ben recent overgeschakeld van pavo vital naar cavor support ivm schuren en daar wel positieve ervaringen mee tot nu toe. Maar echt 'dieetvoer' bestaat natuurlijk niet in de zincdat ze er van zouden afvallen helaas.

Anna_Urona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 08:55

Het gaat om een KWPN'er. tot 6 weken geleden, toen ze nog op stal/paddock stonden, waren haar ribben zichtbaar. We verdenken haar van PPID, daar gaat ze van het najaar op getest worden. PP's in de buurt zijn vooral gericht op kleinere, tot 1.60cm, paarden, dus mijn schatjes van 1.70cm kunnen daar niet terecht. Zelf een pp maken is wel een optie voor de toekomst, lijkt me heel gaaf.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 09:13

Haha ik had op mijn vorige pp het omgekeerde probleem, onze grote pony had het maar moeilijk tussen alle grote BWPs. Maar inderdaad zal het heel moeilijk zijn om een plekje te vinden met eennnog beter voerbeleid aangezien je al heel erg veel doet.

Ik vrees dat de meeste oplossingen toch zullen bestaan uit het apart bijvoeren van je dunne paard(en) en toch nog meer te rantsoeneren in gras en nog armer hooi.

Anna_Urona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 11:37

Zoals het nu gaat vinden alle paarden het volgens mij wel prima, hoewel grazen natuurlijk leuker is dan je op de paddock vermaken met een bal. ik heb een hectare weiland dus als ik het aandeel gras beperk kunnen ze er nog heeeel lang van genieten :) Ik hoop ook dat het beter gaat als het gras straks uitgegroeid is en meer ruwe vezels en minder suiker/eiwit bevat.
Tot die tijd graasmasker, overdag op de paddock en zo veel mogelijk bewegen. Jammer dat het komende week 25+lc wordt, dan heeft de dame het best zwaar met ademen en zit stappen er helemaal niet in

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 12:08

Anna_Urona schreef:
1 uur per dag stappen lukt wel, qua mijn tijd en haar gezondheid. Langer is wel een dingetje want ik heb nog een paard die ook graag aanacht krijgt... het andere paard heeft wel veel energie in zijn voeding nodig dus dat maakt het nog lastiger.
Ze krijgen elke dag en meter erbij ca. 22 meter breed weiland. dit eten ze helemaal kort. Op de paddock ligt hooi van vorig jaar, gevoerd uit een slowfeeder met net, maas 3x3. Opzich kan ik alles aanpassen zoals ik wil maar ik moet dan ook rekening houden met het andere paard dus ben ik op zoek naar een gouden middenweg dat het voor beide paarden te doen is. Zou het helpen als ze van 08.00 tot 20.00 op de paddock staan met hooi en ergens haverwege het bakje vital en dan 's nachts met graasmasker op het land? of is andersom beter ivm fructaan...?

Kan de pensionado niet mee als handpaard, zodat je beide paarden tegelijkertijd kunt vermaken?

Over die PPID-test: als je dat wil testen kun je dat beter nu doen (buiten de seasonal rise) dan van het najaar. Misschien is de test nu wel prijziger, maar het resultaat is betrouwbaarder.

Anna_Urona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 19:37

[/quote]
Kan de pensionado niet mee als handpaard, zodat je beide paarden tegelijkertijd kunt vermaken?

Over die PPID-test: als je dat wil testen kun je dat beter nu doen (buiten de seasonal rise) dan van het najaar. Misschien is de test nu wel prijziger, maar het resultaat is betrouwbaarder.[/quote]
Goed idee om als handpaard mee te nemen. Dat gaan we dan eerst in de bak oefenen voor we ons op de weg wagen ;) maar dat scheelt sowieso al tijd

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 16:33

Heel herkenbaar. Mijn ruin van 22 is hb gevoelig, heeft oude blessures en luchtwegproblemen. Meeste is wel gekomen door het weinig doen na die blessures.

En ik heb er nog 2 met artrose.

Wij hadden ze al 24/7 buiten op zand, maar nu aan huis een pp aan het maken. Ons gras is nog niet lang genoeg, maar we hebben de paden, paddock een poel en heuvel. Ik merk dat ze toch wel stabiel blijven en ook lekker bewegen momenteel.
2 werden iets dun, maar is goed op te vangen als we bijvoeren.

Wij laten ze een strook naast ons afgrazen; niet bemest en gevarieerd gras. Was mooi lang en opgebouwd.

We doen meestal met de oudjes (21 tm 27 ) een staprondje en we nemen ook paarden aan de hand mee. Scheelt een hoop en ze krijgen beweging. Als ze samen staan gaat dat prima. Ik doe dat eigenlijk al jaren met alle paarden,. ook nieuwe en in wisselende samenstellingen. Gaat altijd goed.
Je hebt hooguit wat tempo verschil en mijn ene ruin vindt galopperen niet zo leuk met eentje ernaast.

Ondanks alles is bewegen toch wel the key word. Zelfs voor de luchtwegproblemen. De ruin van 22 heeft echt al jaren last, maar wij vernevelen als het minder gaat. Laatst nog wel een kuur equisolon en ventipulmin, maar naast vernevelen. Dan komt er veel uit met bewegen, maar dat is ook de bedoeling. Daarna is hij weer een stuk vrijer.

Anna_Urona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 10:10

superpony schreef:
Heel herkenbaar. Mijn ruin van 22 is hb gevoelig, heeft oude blessures en luchtwegproblemen. Meeste is wel gekomen door het weinig doen na die blessures.

En ik heb er nog 2 met artrose.

Wij hadden ze al 24/7 buiten op zand, maar nu aan huis een pp aan het maken. Ons gras is nog niet lang genoeg, maar we hebben de paden, paddock een poel en heuvel. Ik merk dat ze toch wel stabiel blijven en ook lekker bewegen momenteel.
2 werden iets dun, maar is goed op te vangen als we bijvoeren.

Wij laten ze een strook naast ons afgrazen; niet bemest en gevarieerd gras. Was mooi lang en opgebouwd.

We doen meestal met de oudjes (21 tm 27 ) een staprondje en we nemen ook paarden aan de hand mee. Scheelt een hoop en ze krijgen beweging. Als ze samen staan gaat dat prima. Ik doe dat eigenlijk al jaren met alle paarden,. ook nieuwe en in wisselende samenstellingen. Gaat altijd goed.
Je hebt hooguit wat tempo verschil en mijn ene ruin vindt galopperen niet zo leuk met eentje ernaast.

Ondanks alles is bewegen toch wel the key word. Zelfs voor de luchtwegproblemen. De ruin van 22 heeft echt al jaren last, maar wij vernevelen als het minder gaat. Laatst nog wel een kuur equisolon en ventipulmin, maar naast vernevelen. Dan komt er veel uit met bewegen, maar dat is ook de bedoeling. Daarna is hij weer een stuk vrijer.

Klopt, na een stukje lopen begint ze te hoesten, ook na het rollen, keer of drie en dan is het weer over. Met wat/hoe vernevelen jullie? Mijn DA wilde daar niet aan omdat uit studies blijkt dat maar een heel klein deel op plek van bestemming komt, toch wil ik wel graag iets om snel verlichting te kunnen geven (zoals op deze benauwde dagen)
Ik denk trouwens toch niet dat de dame 'dik' is van vet. ze zit volgens mij vol gas! en oké ze heeft ook wel een enorme hangbuik, maar geen vetophopingen, spieren vallen in rap tempo weg

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:23

Dan moet je veearts zich wat meer verdiepen.......

Emmeloord werkt nu ook al samen met Equisana voor zout behandelingen voor paarden.

Wij hebben een vernevelaar en doen dat met zoutoplossing. In het topic over hoesten kan je daar meer over lezen. oa ElCid heeft zelf een vernevelaar gemaakt.

Hoesten is natuurlijk niet goed, maar soms is het wel effectief hoesten zoals mijn vorige veearts dat noemde. Dus wel proberen te bewegen, bewegen en bewegen........