Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sizzle schreef:Een graasmasker misschien een optie?
Ze heeft een graasmasker om, dus hoop dat dat al iets gaat helpenzazaza schreef:je zou misschien glucobalance (van phytonics...google maar) kunnen geven over je vital, misschien helpt dat wat?
Of (als je tijd teveel hebt) een track om de wei aanleggen waar het dikzakje op kan en ze zo toch vlakbij haar maatje kan staan.
Anna_Urona schreef:1 uur per dag stappen lukt wel, qua mijn tijd en haar gezondheid. Langer is wel een dingetje want ik heb nog een paard die ook graag aanacht krijgt... het andere paard heeft wel veel energie in zijn voeding nodig dus dat maakt het nog lastiger.
Ze krijgen elke dag en meter erbij ca. 22 meter breed weiland. dit eten ze helemaal kort. Op de paddock ligt hooi van vorig jaar, gevoerd uit een slowfeeder met net, maas 3x3. Opzich kan ik alles aanpassen zoals ik wil maar ik moet dan ook rekening houden met het andere paard dus ben ik op zoek naar een gouden middenweg dat het voor beide paarden te doen is. Zou het helpen als ze van 08.00 tot 20.00 op de paddock staan met hooi en ergens haverwege het bakje vital en dan 's nachts met graasmasker op het land? of is andersom beter ivm fructaan...?
superpony schreef:Heel herkenbaar. Mijn ruin van 22 is hb gevoelig, heeft oude blessures en luchtwegproblemen. Meeste is wel gekomen door het weinig doen na die blessures.
En ik heb er nog 2 met artrose.
Wij hadden ze al 24/7 buiten op zand, maar nu aan huis een pp aan het maken. Ons gras is nog niet lang genoeg, maar we hebben de paden, paddock een poel en heuvel. Ik merk dat ze toch wel stabiel blijven en ook lekker bewegen momenteel.
2 werden iets dun, maar is goed op te vangen als we bijvoeren.
Wij laten ze een strook naast ons afgrazen; niet bemest en gevarieerd gras. Was mooi lang en opgebouwd.
We doen meestal met de oudjes (21 tm 27 ) een staprondje en we nemen ook paarden aan de hand mee. Scheelt een hoop en ze krijgen beweging. Als ze samen staan gaat dat prima. Ik doe dat eigenlijk al jaren met alle paarden,. ook nieuwe en in wisselende samenstellingen. Gaat altijd goed.
Je hebt hooguit wat tempo verschil en mijn ene ruin vindt galopperen niet zo leuk met eentje ernaast.
Ondanks alles is bewegen toch wel the key word. Zelfs voor de luchtwegproblemen. De ruin van 22 heeft echt al jaren last, maar wij vernevelen als het minder gaat. Laatst nog wel een kuur equisolon en ventipulmin, maar naast vernevelen. Dan komt er veel uit met bewegen, maar dat is ook de bedoeling. Daarna is hij weer een stuk vrijer.