Wat pas ik aan voor wat extra pit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Caitlinnn

Wat pas ik aan voor wat extra pit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 10:23

Dit stukje tekst gaat over een periode van ongeveer vijf jaar. :)

Mijn haflinger merrie is nu 19 jaar en heb al een aantal keer van voeding moeten wisselen (logisch). Echter ben ik nu nogal zoekende.

We begonnen op 2x 1 kilo sportbrok per dag.
In die periode stond ze in de zomer veel buiten en werd ze nogal te zwaar dus zijn we teruggegaan naar 2x een bodem sportbrok per dag. In de zomer aangevuld met haver voor wat extra energie. Daar deed ze het super op!
Omdat ze relatief zwaar bleef zijn er afgestapt van de sportbrok en volledig overgegaan op 2x 0,5 kg haver per dag. Dit hebben we ongeveer twee jaar gedaan.

Twee jaar geleden werd ze om onverklaarbare redenen ineens schraal. DA meerdere malen erbij en gelukkig geen gekke dingen gevonden in mest en bloed. We hebben besloten bij te gaan voeren. Bietenpulp , slobber , luzerne en merrie brok geprobeerd. Merrie brok en luzerne ging goed dus dat aangehouden.

Ze is mooi aangekomen en staat nu natuurlijk ook weer op het gras . Ik vind haar nu mooi in conditie (lichamelijk). Ik rij gemiddeld 4 a 5 keer per week (recreatief).
Nu staat ze op 2x 0,5 kg haver per dag, 0,5 kg merrie brok na het rijden en een schep luzerne erbij.

Vroeger voerde ik haar in de zomer haver bij voor wat extra pit maar ze is nu dus nooit van de haver afgeweest. Ik zoek nu dus iets wat dat zou kunnen vervangen.

Hebben jullie tips ?

Sloffer

Re: Wat pas ik aan boor wat extra pit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 10:29

In hoeverre mis je pit bij haar dan? Is ze sloom en onder welke omstandigheden? In de bak, buiten, altijd?

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 10:31

Sloffer schreef:
In hoeverre mis je pit bij haar dan? Is ze sloom en onder welke omstandigheden? In de bak, buiten, altijd?

Uhm als het warmer word is ze gewoon wat minder energiek , wat logisch is. Maar daarom kreeg ze in de zomer altijd wat haver bij. Ik rij eigenlijk niet in de bak . Alleen buiten .

Sloffer

Re: Wat pas ik aan boor wat extra pit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 10:40

Is ze wel eens op cushing getest? Dit ook ivm het afvallen zonder reden gevonden te hebben?

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 11:39

Sloffer schreef:
Is ze wel eens op cushing getest? Dit ook ivm het afvallen zonder reden gevonden te hebben?

Ja zeker . Twee keer zelfs.
Er is een basis bloedonderzoek gedaan en een uitgebreid bloed onderzoek .

HorseChica

Re: Wat pas ik aan voor wat extra pit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:56

Ik heb goede ervaringen met EnerG van NAF , wellicht is dat ook iets voor jullie. Mijn Fries destijds werd er niet explosief van, maar wel vele malen scherper in het rijden, goed uithoudingsvermogen en een betere spieropbouw , sneller herstel na training.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:01

Als het bloedonderzoek oke was, en ze al constant haver krijgt en toch minder pittig wordt misschien in beachting nemen dat je pony oud wordt? Mijn 21 jarige is een heethoofd maar ik merk ook langzaam dat hij milder wordt in zijn gedrag, het is immers een senior. Ze hebben niet meer dezelfde capaciteiten als toen ze 10 jaar waren en dat moet je als ruiter ook erkennen en accepteren vind ik.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:51

Hoeveel staat ze buiten en hoe? Staat ze bijv de hele winter veel binnen en nu veel op de wei? Wat voor wei?

Het is niet alleen wat je voert, maar het gehele plaatje.

Haver kan werken, maar ook op den duur juist negatief zijn. Ligt ook aan de hoeveelheden en de rest van het rantsoen.

Komt ze goed door dr vacht heen? Wat doe je na een rit?

Mijn merrie was 20 en verwaarloosd dat ze bij ons kwam. Eerst naar buiten nog in weideseizoen en toen was ze snel moe. Daarna op stal en kwam altijd stijf en met dikke benen uit stal. Ze herstelde verder goed.
Daarna 24/7 naar buiten en alleen goed hooi en vit brok of basis muesli gehad door de jaren en werd weer haar oude ik. Vlot en pittig. Nu 27 en loopt de rest er echt nog uit. Voer va september altijd extra bij aan wiesencobs en speedibeet voor de koudere maanden.

Mijn ruin van 22 kreeg een blessure toen hij 15 was. Daarna weer opbouwen merkte ik dat hij gewoon meer tijd nodig had om los te komen. Heeft ups and downs gehad. Nu 22 en compleet zichzelf. Stap op rij naar buiten en als hij een zandpad ziet dribbelt hij nog steeds.

Maar heb er ook eentje van 20+ waarbij het allemaal niet zo hoeft. Die heeft net als de andere 2 artrose, maar bij hem is het blijkbaar anders.
Onze shet is ong 25 en ook nog vlot. Altijd al zacht en lief geweest, maar verandert buiten in een dribbelkont.

Karakter en gedrag kunnen 2 verschillende dingen zijn. Paarden hebben herstel tijd nodig na inspanning, maar ook regelmaat. Dus 3 of 4 keer werken en andere dagen amper bewegen gaat als ze ouder worden tegen je werken. Dan hebben ze veel meer tijd nodig om op te warem en weer te herstellen.

Die van ons lopen met z;n 5en op een paddock paradise die we zelf hebben gemaakt en daarvoor altijd al 24/7 buiten op iets soortgelijks. Ze hebben hun rust duidelijk nodig als ik naar buiten kijk, maar ook de vrije beweging.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 13:22

Oudere paarden hebben vaak meer nodig omdat ze voedingsstoffen steeds iets minder goed gaan opnemen.

Misschien is de tijd van merriebrok nu voorbij en kan je beter een prestatiebrok gaan voeren. Dagelijks na de arbeid 1 kilo plus je luzerne bijvoorbeeld.

En dan je haver naar 3/4 kilo per keer.

En dan eens kijken hoe dat uitpakt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:52

Kelly_ann schreef:
Oudere paarden hebben vaak meer nodig omdat ze voedingsstoffen steeds iets minder goed gaan opnemen.

Misschien is de tijd van merriebrok nu voorbij en kan je beter een prestatiebrok gaan voeren. Dagelijks na de arbeid 1 kilo plus je luzerne bijvoorbeeld.

En dan je haver naar 3/4 kilo per keer.

En dan eens kijken hoe dat uitpakt.

Dan kan je net zo goed de 18+ rommel gaan voeren van Pavo.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 17:12

Wat voegt 18+ rommel(?) toe ten opzichte van een andere brok of muesli?

Ik kan me verder goed vinden in je post over het hele plaatje.
En ik denk daaruit op te maken dat je niet echt een voorstander bent van zetmeel in voer of überhaupt veel krachtvoer. Logisch.

Er zijn prima (prestatie)brokken te krijgen die de voedingstoffen bevatten die een paard nodig heeft zonder hoog te zijn in zetmeel of melasse.

Het paardje doet het nu goed op dit voer en het overgewicht is verdwenen. Overgewicht zou voor mij een teken zijn te minderen in bijvoorbeeld haver. Nu zou ik daar minder zorgen over hebben. En daarom zou ik de hoeveelheid haver niet direct als probleem zien.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 00:53

Ik vind de pavo 18+ rommel, maar wat je beschreef is lastiger dan 1 kant en klaar voer dat dan gericht is op oudere paarden.

Wij hebben 4 20+ers 21 tm 27 en geen speciale voeders, behalve soms kleine aanpassingen en met de seizoenen mee voeren.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 07:21

Brok is suikers.
Haver is suikers
Gras is momenteel bom vol suikers.

En suikers geven een averechts effect.
Daarnaast is het, helemaal voor oude paarden erg belastend.

Graag zie ik ook de merken terug en hoeveel ruwvoer en wat voor soort ruwvoer ze krijgt.

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 10:32

Lara_Silver schreef:
Als het bloedonderzoek oke was, en ze al constant haver krijgt en toch minder pittig wordt misschien in beachting nemen dat je pony oud wordt? Mijn 21 jarige is een heethoofd maar ik merk ook langzaam dat hij milder wordt in zijn gedrag, het is immers een senior. Ze hebben niet meer dezelfde capaciteiten als toen ze 10 jaar waren en dat moet je als ruiter ook erkennen en accepteren vind ik.

Ik ben het helemaal met je eens.
Echter pas ik dan andere dingen aan. Zoals de intensiteit van de belasting.
Voorheen reden we bijvoorbeeld 6 dagen in de week zeer fanatiek.
Ik merk nu dat ze dat niet meer ''nodig'' heeft of dat de belasting dan teveel is.
Daarom rijden we nu lekker 4 dagen in de week buiten.
Ook voorheen regelmatig cross gereden. Dit nu terug geschroefd naar puur en alleen ''lol met je knol'' trainingen op BB niveau. :)

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 10:35

superpony schreef:
Hoeveel staat ze buiten en hoe? Staat ze bijv de hele winter veel binnen en nu veel op de wei? Wat voor wei?

Het is niet alleen wat je voert, maar het gehele plaatje.

Haver kan werken, maar ook op den duur juist negatief zijn. Ligt ook aan de hoeveelheden en de rest van het rantsoen.

Komt ze goed door dr vacht heen? Wat doe je na een rit?

Mijn merrie was 20 en verwaarloosd dat ze bij ons kwam. Eerst naar buiten nog in weideseizoen en toen was ze snel moe. Daarna op stal en kwam altijd stijf en met dikke benen uit stal. Ze herstelde verder goed.
Daarna 24/7 naar buiten en alleen goed hooi en vit brok of basis muesli gehad door de jaren en werd weer haar oude ik. Vlot en pittig. Nu 27 en loopt de rest er echt nog uit. Voer va september altijd extra bij aan wiesencobs en speedibeet voor de koudere maanden.

Mijn ruin van 22 kreeg een blessure toen hij 15 was. Daarna weer opbouwen merkte ik dat hij gewoon meer tijd nodig had om los te komen. Heeft ups and downs gehad. Nu 22 en compleet zichzelf. Stap op rij naar buiten en als hij een zandpad ziet dribbelt hij nog steeds.

Maar heb er ook eentje van 20+ waarbij het allemaal niet zo hoeft. Die heeft net als de andere 2 artrose, maar bij hem is het blijkbaar anders.
Onze shet is ong 25 en ook nog vlot. Altijd al zacht en lief geweest, maar verandert buiten in een dribbelkont.

Karakter en gedrag kunnen 2 verschillende dingen zijn. Paarden hebben herstel tijd nodig na inspanning, maar ook regelmaat. Dus 3 of 4 keer werken en andere dagen amper bewegen gaat als ze ouder worden tegen je werken. Dan hebben ze veel meer tijd nodig om op te warem en weer te herstellen.

Die van ons lopen met z;n 5en op een paddock paradise die we zelf hebben gemaakt en daarvoor altijd al 24/7 buiten op iets soortgelijks. Ze hebben hun rust duidelijk nodig als ik naar buiten kijk, maar ook de vrije beweging.

Ze staat per dag ongeveer 6 uur op de wei in een kudde met gemiddeld gras. Daarnaast krijgt ze 2x per dag kuilvoer en haver.
Ze komt zeer goed door haar vacht heen en glimt enorm gelukkig :)
Na een rit stap ik haar uiteraard goed uit. Spoel ik haar af (als ze gezweet heeft) en laat ik haar rollen in het zand.

Wat je zegt kan ik inderdaad wel inkomen. Misschien moet ik op de ''rustdagen'' toch zorgen dat ik iets met haar doe. Al is het een stuk wandelen, vrijheidsdressuur of kort longeren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 10:49

Ik zou terug gaan naar waar ze het super op deed. Dus de sportbrok en de haver. Het zwaar zijn komt van de weide. Tenminste, neem aan dat je met buiten staan de wei bedoeld!?
Als je paardje 4 of 5X per week werkt dan hoef je op de rustdagen echt niet nog meer te gaan doen hoor.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:20

_Caitlinnn schreef:
Ik ben het helemaal met je eens.
Echter pas ik dan andere dingen aan. Zoals de intensiteit van de belasting.
Voorheen reden we bijvoorbeeld 6 dagen in de week zeer fanatiek.
Ik merk nu dat ze dat niet meer ''nodig'' heeft of dat de belasting dan teveel is.
Daarom rijden we nu lekker 4 dagen in de week buiten.
Ook voorheen regelmatig cross gereden. Dit nu terug geschroefd naar puur en alleen ''lol met je knol'' trainingen op BB niveau. :)

Wat ik meer probeerde te zeggen is dat als het qua bloedwaarden goed zit en je qua voeding straks het één en het ander geprobeerd hebt en je oude pony dan nog steeds loom is, het ook gewoon kan zijn dat ze een dagje ouder wordt. En dat je daar niet veel aan kan doen behalve te accepteren en het rijden nog meer terugschroeven. Ik wil niet zeggen dat het zo is, maar de kans is er wel.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:00

Is horsefood omega 3 powermix niets voor der?

Voer ik mijn sobere merrie ook sinds een jaar, ik merkte ook dat ze pit verloor. voordeel is dat het op olie basis is gezien mijn merrie gevoelig op der spieren is kan ze niet veel suikers verdragen. Hier doet ze t super op.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:38

Popstra schreef:
Ik zou terug gaan naar waar ze het super op deed. Dus de sportbrok en de haver. Het zwaar zijn komt van de weide. Tenminste, neem aan dat je met buiten staan de wei bedoeld!?
Als je paardje 4 of 5X per week werkt dan hoef je op de rustdagen echt niet nog meer te gaan doen hoor.

Beestje is 19. Die gaan gewoon wat moeilijker opstarten. Als ze "maar" 6 uurtjes buiten komen, staan ze dus 18uren op stal.
De ene dag dan veel bewegen en de andere dag slechts 6 uurtjes met de kop naar beneden staan ga je echt merken vanaf die leeftijd.

En iets doen, hoeft geen werk te zijn. Ik neem er gewoon 1 aan de hand mee als ik de honden ga uitlaten of ga na het rijden een rondje buitenom en pak er 1 of 2 naast. Dus is meestal stappen. En stappen is altijd goed.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:20

Popstra schreef:

Nog meer suiker er in...

Das het recept voor tegengestelde werking. Zeg maar dag tegen de alvleesklier

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:39

_Caitlinnn schreef:
Wat je zegt kan ik inderdaad wel inkomen. Misschien moet ik op de ''rustdagen'' toch zorgen dat ik iets met haar doe. Al is het een stuk wandelen, vrijheidsdressuur of kort longeren.

Ik heb er hier ook een staan die (ondanks dat ze niet oud is) wat fitter en energieker blijft juist als ze ook op rustdagen wat beweegt, dus een stuk buiten wandelen, fietsen of longeren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:29

Zoals ik al eerder schreef. Onze merrie stond toen ze 20 was op 's avonds en 's nachts op stal en vaak nog langer bij slecht weer etc. Die had altijd dikke benen, was vaak stijf etc.

Ze is vrij snel naar 24/7 buiten gegaan en nu met 27 is die echt heel vlot. Wij huurde eerst een plek, maar nu we onze eigen plek hebben en een pp hebben kunnen maken is ze zelfs nog vlotter op dr oude dag.

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 15:43

superpony schreef:
Zoals ik al eerder schreef. Onze merrie stond toen ze 20 was op 's avonds en 's nachts op stal en vaak nog langer bij slecht weer etc. Die had altijd dikke benen, was vaak stijf etc.

Ze is vrij snel naar 24/7 buiten gegaan en nu met 27 is die echt heel vlot. Wij huurde eerst een plek, maar nu we onze eigen plek hebben en een pp hebben kunnen maken is ze zelfs nog vlotter op dr oude dag.

Ja inderdaad alleen 24/7 is voor ons gewoon helaas echt geen optie.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:28

_Caitlinnn schreef:
superpony schreef:

Dat kan overal hoor. Het komt ook overal veel meer, dus er is altijd wel iets in de buurt. Wij hebben ook flink moeten investeren, maar niet meer dan in boxen en kleine paddockjes bijv.

En wij hebben allemaal ex stalpaarden. Zeker voor een ouder paard echt aan te raden. Ik had er sws 2 of 3 niet meer gehad en die zijn nu topfit.

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 14:00

superpony schreef:

Dat kan overal hoor. Het komt ook overal veel meer, dus er is altijd wel iets in de buurt. Wij hebben ook flink moeten investeren, maar niet meer dan in boxen en kleine paddockjes bijv.

En wij hebben allemaal ex stalpaarden. Zeker voor een ouder paard echt aan te raden. Ik had er sws 2 of 3 niet meer gehad en die zijn nu topfit.

Ja dat klopt, alleen moet je financiële situatie dat ook toe laten he.
Een paddock paradise kan ik echt wel vinden hier in de buurt maar ook voor een mega fortuin.