Ervaringen spieropbouw gezocht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HSPaard

Ervaringen spieropbouw gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 09:41

Mijn 6 jarige haflinger is pas onder het zadel.(ik geloof dat ik er nu zo een 12 keer heb opgereden max. 20 minuten.)
Samen met mijn instructeur zijn we tot de conclusie gekomen dat nu ze mooi is afgevallen (ze had best overgewicht toen ik haar kocht) duidelijk werd dat ze best wat rugbespiering mist.
Ondanks haar leeftijd van 6 jaar, heeft ze wel nog de mindset van een 3-4 jarige.

We hebben een trainingsplan opgesteld die bij haar past en ze raadde me aan om een supplement voor de spieren erbij te nemen samen met genoeg ruwvoer, weidegang en de hele mikmak die in orde is.

Ikzelf ben voorstander van Pharmahorse omdat hier erg gelet word op vulstoffen en suikers.

Toch heb ik wat gegoogeld en ben ik aan het twijfelen gegaan.

ik twijfel over de volgende supplementen:

-Pharmahorse BCAA (creatine is blijkbaar niet meer te koop bij hun)
- NAF M Power
- Life Force Elite

ik hoor ook veel over MYO maar las ook dat daar dan weer in verhouding veel suiker in zou zitten?

Mijn merrie staat nu goed op haar voeding, schuurt niet (nooit gedaan) en dat wil ik dus ook zo houden.
Ze moet spieren krijgen op een verantwoorde manier, ze hoeft dus niet ineens tot een bodybuilder te transformeren. Maar het zou beter zijn voor haar rug om wat voller te zijn.

Ik besef dat voeding en training de hoofd ingrediënten zijn, maar ik zoek nu iets om haar te ondersteunen hierin.

Iemand ervaringen?

bovendien twijfel ik of ik haar de Bodybuild van mijten terug zou geven omdat rijst en rijstolie best wel zouden bijdragen.

ECHTER wil ik niet dat ze té fris wordt. Ze is best cool in het hoofd van haarzelf en ze mag gerust extra levensvreugde bij krijgen als ik ga bijvoeren maar ze mag niet stout of schrikkerig worden want dat is in mijn ogen een teken dat ze té opgepept wordt. Het moet een aanvulling blijven op hetgeen dat ze krijgt.

Bij deze denk ik dat ik mijn intentie voldoende heb uitgelegd.

Ervaringen iemand?

Sloffer

Re: Ervaringen spieropbouw gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 09:48

Ik heb bij de mijne niet gekozen voor een supplement, maar voor het vervangen van de basisbrok door een merriebrok. De merriebrok is wat eiwitrijker dan de gewone brok en dat is gunstig voor de spieropbouw. Ik zie steeds meer resultaat, maar het is wel een lange weg om te gaan. Verwacht nergens wonderen van, spieropbouw is een proces dat nou eenmaal tijd nodig heeft.

HSPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 09:52

klopt, maar ik heb pas 80kg condition brok ingedaan (en in een ton gegooid) die ik eerst ga moeten opmaken, en dat gaat wel even duren vandaar moet ik nu even verder met een andere oplosssing. Uiteraard verwacht ik geen wonderen, het moet een aanvullende ondersteuning zijn op mijn training.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 09:55

Spirulina van Pharma horse goede ervaringen mee! En zonder toegevoegde suikers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 09:57

HSPaard schreef:
klopt, maar ik heb pas 80kg condition brok ingedaan (en in een ton gegooid) die ik eerst ga moeten opmaken, en dat gaat wel even duren vandaar moet ik nu even verder met een andere oplosssing. Uiteraard verwacht ik geen wonderen, het moet een aanvullende ondersteuning zijn op mijn training.

Condition van pavo is ook prima brok hoor. Ik geef er naast nog wat Lucerne en die van mij begint ondanks dat ie nu alleen stapt wel steeds mooier in de bespiering te komen. En hij krijgt vrij droge voordroog.

HSPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 10:00

@dresjoepie: daar lees ik inderdaad ook veel van (ik twijfelde om extra kruiden te voeren maar er zijn zoveel goede dat ik niet weet welke, zo las ik over brandnetel en paardenbloem) maar Spirulina hoor ik ook veel dus.

ik neem bijna alles bij Pharmahorse ivm de zuiverheid.

maar dus spirulina doet dat iets voor de spieropbouw?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 10:01

Geen supplementen geven voor spieropbouw tenzij je het leuk vind om geld uit te geven. Spieren hebben eiwit nodig dus kan je beter luzerne of andere eiwitten bijvoeren. Verder trainen en rust voldoende afwisselen zodat spieren ook rust krijgen.

Succes!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 10:01

Het is hetzelfde als wat er in de Myoplast zit maar dan zonder bergen suiker

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 10:02

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 10:23

Marie111 schreef:
Bij Ecostyle is er sinds kort ook iets voor spieropbouw. Zag er reclame van op Facebook, maar heb er zelf geen ervaring mee.
https://www.ecostyle.nl/dier/paard/supp ... pierkracht

Met als eerste ingrediënt suiker.. en weipoeder als eiwit en wat vit E er in. Kan je beter wat weipoeder kopen en los vit E.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 10:26

Je geeft het antwoord zelf al. Hij is 6 jaar en net onder het zadel. Dus dan is het heel normaal dat hij niet de bespiering heeft van een paard wat op 3/4 jarige leeftijd is beleerd en nu 6 jaar oud is. Het enige juiste antwoord hier is. Geef het de tijd en train je Haflinger op de juiste manier. Dan komt die bespiering vanzelf wel goed. Ga geen geld uitgeven aan supplementen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 10:32

Goede ervaring met mijten bodybuilder. Is op basis van eiwit.

HSPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 10:42

ik train haar ongeveer om de dag, maar wel afwisselend, 1x echt aan de longe met veel overgangen, andere keren spelenderwijs, soms balkjes, rijden niet meer omdat ik eerst wat meer spieropbouw wou doen in haar rug. maar als het slecht weer( hard regenen) dan niet wegens buitenbak. maar écht hard werken met ze bij mij (nog) niet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:48

Lucerne bevat extra eiwitten, hier verder goede ervaringen met Muscle Impuls.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:29

Wat ook fijn is voor de spieren (naast eiwitten) is vitamine E, dit moet je echter wel altijd samen voeren met selium (als ik dat goed zeg uit mn hoofd) omdat het anders niet goed opgenomen kan worden door het lichaam. Persoonlijk vind ik hiervoor de lijnzaad olie van vitalbix prettig, hier zitten beide stoffen al in en lijnzaad olie is vaak sowieso een fijne toevoeging op het dieet.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:36

Van voeding krijg je geen spieren. Spieren komen door te trainen. Als je paard wat schraal blijft ondanks training kan je lucerne bijvoeren. Alle poeders en suppletie die claimen spieren te kweken zijn onzin.

Een paard weipoeder geven vind ik niet verstandig. Volwassen paarden drinken geen melk en zijn planteneters dus door ineens dierlijk eiwit toe te voegen verstoor je de hele spijsvertering.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:38

MarjanB schreef:
Marie111 schreef:
Bij Ecostyle is er sinds kort ook iets voor spieropbouw. Zag er reclame van op Facebook, maar heb er zelf geen ervaring mee.
https://www.ecostyle.nl/dier/paard/supp ... pierkracht

Met als eerste ingrediënt suiker.. en weipoeder als eiwit en wat vit E er in. Kan je beter wat weipoeder kopen en los vit E.

Precies!

FriesWytske schreef:
Je geeft het antwoord zelf al. Hij is 6 jaar en net onder het zadel. Dus dan is het heel normaal dat hij niet de bespiering heeft van een paard wat op 3/4 jarige leeftijd is beleerd en nu 6 jaar oud is. Het enige juiste antwoord hier is. Geef het de tijd en train je Haflinger op de juiste manier. Dan komt die bespiering vanzelf wel goed. Ga geen geld uitgeven aan supplementen.

En dit!

Die supplementen zijn echt weggegooid geld. Beestje is net pas onder het zadel en dan heeft het gewoon echt tijd nodig.
Daarbij wil je zelf al geen jeukend paard, geen bommetje etc, dus niks van dat allemaal gaan geven wat vol zit met suikers.

Meestal lijkt het even te helpen, omdat mensen meer doen dan alleen een onnodig duur poedertje geven, maar de nadelen zijn er ook en die kom je later pas tegen. De hoeveelheden eiwit in diverse producten zijn leuk, maar je geeft de rest ook wat ze erin stoppen, meestal om het smakelijk te maken.

Gewoon goed ruwvoer als basis en als je toch wat extra wil, lucerne. Dat kan je opbouwen qua hoeveelheid. Let op de vitE.
Daarnaast heel veel vrije beweging, vooral na de training. En zoals je nu doet; niet teveel trainen. Paard heeft herstel tijd nodig. Wissel af met rechtuit buiten en dan vooral weel stappen en overgangen straks.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:40

Als een paard moeite heeft met spieren opbouwen met voldoende werk is het naar mijn idee wel zinvol om iets met extra eiwitten (bijv lucerne) en evt een spiersupplement bij te geven.
Ze moeten het opbouwen van spieren wel ergens vandaag kunnen halen.

Een jong/schraal paard moet je natuurlijk altijd de tijd geven en zorgen voor voldoende goede voeding/ruwvoer.
Werk moet je altijd rustig opbouwen, spieren zijn er niet in een paar dagen, ook niet met een supplement...
En, inderdaad goed opletten of er niet bijna alleen maar suikers in zitten.
Vandaar mijn tip voor Muscle impuls ook.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 15:01

Hier juist goede resultaten door eiwitten toe te voegen. Ik gebruik zelf sojaschroot (www.bol.com), krap 200g per dag.

Schrale ruggen horen ook bij ongetrainde paarden niet.

Wanneer je pavo condition op is, zou ik eventueel kijken naar pavo in shape. Dit bevat namelijk gmo-vrije soja en hoef je maar krap een kg van te voeren om alle vitaminen en mineralen te geven, terwijl je dan condition 2.5kg moet geven voor hetzelfde resultaat. Als je maar 1kg condition geeft hoor je het aan te vullen met bijvoorbeeld vital.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:55

Als je het totaal plaatje niet kent, dus het totale management niet, weet je de oorzaakl niet en is enkel een voer adviseren niet voldoende.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 17:05

superpony schreef:
Als je het totaal plaatje niet kent, dus het totale management niet, weet je de oorzaak niet en is enkel een voer adviseren niet voldoende.

Wij gaan het nooit eens worden over voeradviezen. Ik schrijf vanuit mijn ervaring en de resultaten die ik bij tientallen paarden heb bereikt. Jij schrijft vanuit jouw ervaring en de weerzin tegen supplementeren.

Ik vind het absurd dat spierarmheid als normaal gezien wordt. De basisbespiering heeft niets met training te maken, enkel met voer en wat (6+ uur) vrije beweging. Met uitzondering van ziekte, maar dan is trainen al helemaal de oplossing niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 00:50

Mizora schreef:
superpony schreef:
Als je het totaal plaatje niet kent, dus het totale management niet, weet je de oorzaak niet en is enkel een voer adviseren niet voldoende.

Wij gaan het nooit eens worden over voeradviezen. Ik schrijf vanuit mijn ervaring en de resultaten die ik bij tientallen paarden heb bereikt. Jij schrijft vanuit jouw ervaring en de weerzin tegen supplementeren.

Ik vind het absurd dat spierarmheid als normaal gezien wordt. De basisbespiering heeft niets met training te maken, enkel met voer en wat (6+ uur) vrije beweging. Met uitzondering van ziekte, maar dan is trainen al helemaal de oplossing niet.

Tja, slechts tientallen.

Ik schrijf absoluut niet uit weerstand tegen supplementen, maar meer dan 40jaar paarden ervaring en een leven lang werken en studeren in, tussen en rond de paarden.
Niet alleen uit boekejs en tabellen etc.

Waar bespiering wegvalt moet je de reden weten. Dat kan meerdere oorzaken hebben zoals je vast wel weet. Alleen dan pas kan je het aanpakken. En dan is het altijd een combinatie van dingen die je aanpakt en TIJD!!

HSPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 07:19

Mijn haf is niet schraal zoals een 3 jarige maar er komt aan het licht nu ze afvalt waar ze bespiering mist. Zeker op de rug.

Nogmaals ze moet geen bodybuilder worden, ik verwacht ook geen wonderen. Ik zoek enkel een supplement dat HELPT de overdracht naar de spieren voor een vlottere spieropbouw te stimuleren. Vele doen bijna alsof ik doping ofzo zoek om iets te forceren. Iemand die gezond eet en dan een multivitamine bijneemt “helpt” toch ook alleen maar zijn lichaam om wat fitter te voelen ofzo.
Dat is waar ik naartoe wil.

Langzaam en zeker. Er staat nergens een tijdspanne geschreven. Ik wil haar namelijk ook aan de longe enz trainen zonder er dus op te zitten.

Overigens: ik zie ineens langskomen dat spieren weggaan.. nee.. ik heb haar onbeleerd gekocht ze kende niets en stond bij een oudere man die fokdoelen met haar had. Ze was écht tonnetje rond
Door alle snoepverwennerij die ze kreeg. Sinds ik haar heb moet ze nu om de dag(*)aan het werk. En krijgt ze onbeperkt ruw maar beperkt brok met vital+ brokjes en na het werk een wortel ofzo. Wat ik onder werk versta moet je opnemen als kleuter werk.. ik heb haar moeten leren longeren enzv. ze gaat pas recent met een pessoa om en dit nog vrij los.. het is niet alleen het werk aspect maar ook dat ze mentaal mee groeit. Wat ik ondervond beaamde mijn instructrice... ze is wel een 6 jarige maar in haar hoofd zweeft ze tussen 3 en 4 jaar. ALLES is nieuw.

Het bit/ de tandarts/ tuig/beschermers de hele mikmak moest ze leren.

Vandaar dat onze training eerder vet verbranding gerelateerd waren en niet meteen spier opbouw. Maar ik zie na de training dat ze de supplementen wel kan gebruiken.
Afbeelding

Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 07:52

Maar dit is toch niet echt arm bespiert op de rug? Althans ik zie het niet op de foto’s :) vind haar dr goed uit zien voor een paard dat net wordt opgepakt.

Ter voorbeeld die van mij toen ik haar kocht (ze was z2 geweest) die heeft niks extra gehad qua supplementen voor spieropbouw maar gewoon rust, goede training en luzerne.

Toen ik haar kocht vorig jaar juli
Afbeelding
Nu (wel net maand stilgestaan dus mist weer wat spieren maar je ziet duidelijk een verbetering in de rug)
Afbeelding

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 08:40

Maar dan heb je je antwoord toch al? Ga de training richten op spieropbouw (rustdagen zijn juist ook belangrijk!) en als er dan niks bij komt kun je de eiwitgifte op gaan hogen. Lukt het dan nog niet, dan kun je eens gaan kijken naar een supplement.

Supplementen gaan geven terwijl de spieren niet gestimuleerd worden en geen bouwstoffen krijgen is echt geld in de put gooien.