detox paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laylah2002

detox paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 10:40

hallo, ik ben aan het zoeken naar spullen voor je paard te detoxen, ik zoek iets wat goed werkt, ze heeft een hele slechte huid en haar ogen zijn altijd vies, weten jullie wat goed werkt?

Perryx

Re: detox paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 10:43

Ja. Begon eens met goed voer, kijk naar je kwaliteit ruwvoer.. krijgt ie voldoende? En ik adviseer je vitalbix daily complete te gaan voeren. Daar zitten alle nodige vitamines en mineralen ib

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 10:46

Hoe wordt jouw paard gehouden?
Welk voer krijgt ze? Hoeveel?
Hoeveel staat ze buiten. Is dat op weide of paddock met evt bijvoeren? Op welk strooisel in de stal staat je paard?
Krijgt ze ruwvoer uit een net? Hoe hoog hangt het net?
Hoeveel paarden staan er in die stal. Ligt ze veel? Heeft ze maatjes waarmee ze buiten staat?
Hoe oud is het paard? Hoe lang zin deze klachten er al?

Zitten er veel vliegen buiten? Krijgt ze dan een vliegenkap om?

Komt ze wel door de verharing heen?

Heeft ze blessures of is er ergens artrose vastgesteld?

Ik ben niet pertinent tegen detoxen, maar vind wel dat je eerst de omstandigheden rondom je paard zo optimaal mogelijk moet hebben

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 10:47

Perryx schreef:
Ja. Begon eens met goed voer, kijk naar je kwaliteit ruwvoer.. krijgt ie voldoende? En ik adviseer je vitalbix daily complete te gaan voeren. Daar zitten alle nodige vitamines en mineralen ib

ben pas begonnen met vitalbix active+ en de lucerne, ruwvoer is voldoende houd ook over, maar dit heeft ze al best wel lang, en haar ogen is geen verklaarbare reden voor, ze is heel schilferig in haar vacht, ze glanst maar net ook weer niet, als je snapt hoe ik bedoel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 10:49

Laylah2002 schreef:
Perryx schreef:

ben pas begonnen met vitalbix active+ en de lucerne, ruwvoer is voldoende houd ook over, maar dit heeft ze al best wel lang, en haar ogen is geen verklaarbare reden voor, ze is heel schilferig in haar vacht, ze glanst maar net ook weer niet, als je snapt hoe ik bedoel :)

Als je pas begonnen bent met vitalbix en Lucerne zou ik het eerst even een week of 6 aankijken. Het heeft ook tijd nodig.

Ik geef zelf oerbalans als vitaminebrok, maar dit moet je ook even een aantal weken de tijd geven voordat je wat verandering gaat zien.

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 10:52

Rocamor schreef:
Hoe wordt jouw paard gehouden?
Welk voer krijgt ze? Hoeveel?
Hoeveel staat ze buiten. Is dat op weide of paddock met evt bijvoeren? Op welk strooisel in de stal staat je paard?
Krijgt ze ruwvoer uit een net? Hoe hoog hangt het net?
Hoeveel paarden staan er in die stal. Ligt ze veel? Heeft ze maatjes waarmee ze buiten staat?
Hoe oud is het paard? Hoe lang zin deze klachten er al?

Zitten er veel vliegen buiten? Krijgt ze dan een vliegenkap om?

Komt ze wel door de verharing heen?

Heeft ze blessures of is er ergens artrose vastgesteld?

Ik ben niet pertinent tegen detoxen, maar vind wel dat je eerst de omstandigheden rondom je paard zo optimaal mogelijk moet hebben

ze komt vanaf 's morgens vroeg tot 's avonds laat op de wei, ze heeft het op elke stal maakt niet uit waar ze is.
ze krijgt zoals boven genoemd de vitalbix active+ en de lucerne ervan, verder krijgt ze nog lijnzaad en extra vitamine.
in de stal in de nacht staat ze op stro met voldoende ruwvoer, wij mogen geen andere stalbedekking dan stro.
ik heb eerst hooi uit een net gevoerd, maar nu niet meer, maakt geen verschil.
ze staat met meerdere paarden buiten, ze ligt niet veel, gewoon op haar vaste tijdstippen, ze staan 2 aan 2 in de stallen, ze is wel erg gehecht aan haar maatjes, had ze eerst nooit kan niet meer fatsoenlijk trainen zonder dat ze hinnikt of er naar toe wilt lopen.
ze is 19 a 20.
de klachten van haar ogen zijn er eigenlijk al zolang ik haar heb, doe al een masker op, maar dan nog, ook ogen schoon maken met afgekookt water etc, en verder het schilferen in haar vacht, manen en huid, ze glimt, maar ook net weer niet, wil straks best proberen foto's te maken.

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 10:54

[/quote]

Als je pas begonnen bent met vitalbix en Lucerne zou ik het eerst even een week of 6 aankijken. Het heeft ook tijd nodig.

Ik geef zelf oerbalans als vitaminebrok, maar dit moet je ook even een aantal weken de tijd geven voordat je wat verandering gaat zien.[/quote]

ze is wel schraal, maar dat komt doordat ze een veulen heeft gehad, de dierenarts heeft meteen erna haar tanden gedaan, wormenkuur etc, iemand zei dat de vitalbix niet goed is voor aan te komen en dat ze hier juist schraal mee blijven, is dat zo?

ze is gelukkig al heel erg veel bij gekomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:00

Laylah2002 schreef:

Ik geef zelf oerbalans als vitaminebrok, maar dit moet je ook even een aantal weken de tijd geven voordat je wat verandering gaat zien.[/quote]

ze is wel schraal, maar dat komt doordat ze een veulen heeft gehad, de dierenarts heeft meteen erna haar tanden gedaan, wormenkuur etc, iemand zei dat de vitalbix niet goed is voor aan te komen en dat ze hier juist schraal mee blijven, is dat zo?

ze is gelukkig al heel erg veel bij gekomen[/quote]

Voor aankomen werkt merriebrok vaak ook heel goed. Lucerne is vooral een bron van eiwitten. Vitbix is volgens mij net als oerbalans een vitamine mineralen en kruiden brok.

Probeer voer wel af te stemmen op het werk wat je vraagt. 1 keer per week rijden vraagt bijv veel minder energie, dus ook minder krachtvoer.

Ik_Mik_Aaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:00

ik raad Fibra aan!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:02

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:05

Ik zou dat paardje eerste eens laten testen op cushing.
Leeftijd, vieze ogen, slechte vacht, schraal...genoeg signalen om er een testje aan te wagen lijkt me :j

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 11:41

Pandora2 schreef:
Ik zou dat paardje eerste eens laten testen op cushing.
Leeftijd, vieze ogen, slechte vacht, schraal...genoeg signalen om er een testje aan te wagen lijkt me :j

Ze verhaart goed, geen krullende vacht, Cushing is het zeker niet

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:49

Krullende vacht en slecht verharen krijg je meestal in een vergevorderd stadium van cushing.
Maar als je zo zeker bent dat het geen cushing is, mag ik veronderstellen dat het paardje hierop getest is en dan is het helemaal prima uiteraard ;)

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 11:54

Pandora2 schreef:
Krullende vacht en slecht verharen krijg je meestal in een vergevorderd stadium van cushing.
Maar als je zo zeker bent dat het geen cushing is, mag ik veronderstellen dat het paardje hierop getest is en dan is het helemaal prima uiteraard ;)

Nee ze is niet getest, maar dacht dat dat altijd voor kwam bij cushing, misschien dan wel eens laten doen.

Maar dit had ze ook al toen ze nog een stuk jonger was, vieze ogen komen wel pas in het voorjaar.

En de schilfers na het verharen

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 17:42

Sowiso even bloed laten trekken ook voor cushing en tekorten

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 19:45

Het is nu alweer ver weg, is echt seizoen gebonden

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 20:05

Wij hebben op stal een merrie waarvan alleen dmv een test is vastgesteld dat ze Cushing heeft.
Huid was wat schilferig ze had jeukplekjes. Eigenaar heeft dr op hooi en Metazoa gezet en ze krijgt een lage dosis Prascend.
Paard is jeuk en schilfervrij en zit verder goed in dr vlees en vel.
Zou dus eerst eens testen op oa Cushing voordat je iets als een Detox gaat proberen.
En detox ???
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ontgiften.