voer voor 2 jarige

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

voer voor 2 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 12:17

Ik heb weet al wat van voeding af, maar je bent nooit uitgeleerd.

Mijn bijna 2 jarige haflinger komt in juni vanuit de opfok op de stal te staan waar mijn ouder haflinger ook staat.

Hier komt hij 24/7 buiten te staan in een groep in een hitactief stal.

Ik wil niet de krachtvoer van stal geven (alleen indien nodig) dus hij zou van mij 1x per dag krachtvoer krijgen.

Wat zouden jullie voeren? Ik weet dat hij alles eet wat een brokstructuur heeft. (appel of mandarijn eet hij niet die structuur vind hij maar raar haha, maar dit is geen krachtvoer natuurlijk)

dus ik weet niet of hij meusli eet en of slobbers.

Hij is niet snel mager, al zou hij wat meer bespiering op zn kont mogen hebben.

mijn intresses zijn bij
-equilin grow
- je paard gezond en fit pro
- vitalbix breed en grow.
- pavo brok voor jongere paarden.

mijn voorkeur is minimaal krachtvoer een aanvullen met vitamine korrels.

In dien nodig kan ik hem ook nog biks van stal geven dat is van cavalor de tradition pellet.

ons ruwvoer is geschikt voor sobere paarden. Er wordt nog een analayse gedaan op het ruwvoer.

Mizora

Re: voer voor 2 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 12:20

Welke vitaminekorrel heb je in gedachte en als het alleen vitaminekorrel zou zijn, hoeveel zou je er dan van geven?

Het is handig om de vitaminekorrel en het krachtvoer bij elkaar te passen. Pavo vital is zwak in vit. A, Marstall Force juist in vit. E. Om maar wat voorbeelden te geven.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 12:21

De jonge paarden op mijn vorige stal kregen pavo podo grow. Daar deden ze het goed op, maar echte bespiering was er natuurlijk niet bij die jonkies.

Agnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 12:22

Ik heb twee tweejarigen. De New Forest is stevig genoeg en gezond. Die krijgt 1 maatbekertje (dus handje) Pavo Ease & Excel. En de Fries is nu mooi en gezond, maar was dat als pas aangekocht veulen niet. Hij had een hele erge achterstand. Die krijgt een halve maatschep. Ik voer mijn paarden 3x per dag. Ze krijgen allemaal Pavo Ease & Excel. Zit van alles in en is laag in suiker.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 12:29

De mijne heeft lang op Vitalbix Breed & Grow gestaan. Ik vond dit op papier het beste voer (laagste in suikers en zetmeel, goede verhouding qua voedingsstoffen t.o.v. andere merken). Echter vond mijne het niet lekker en gezien hij 24/7 buiten staat in kudde liet hij het op den duur gewoon staan en snoepte met de andere paarden mee :=

Toen overgeschakeld op Cavalor Juniorix. Vindt hij heel lekker, en deed hij het super goed op! Stond echt heel mooi vorige zomer en kreeg ineens veel meer 'body' :) Nu moet ik zeggen dat hij sinds een maand of twee wel gewoon het voer van de andere (volwassen) paarden - basisbrok - gevoerd krijgt, puur omdat het makkelijker is voor de staleigenaars. En dat gaat ook prima.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 12:42

Poekkie schreef:
De jonge paarden op mijn vorige stal kregen pavo podo grow. Daar deden ze het goed op, maar echte bespiering was er natuurlijk niet bij die jonkies.

Echte bespiering hoort er ook bij de jonkies gewoon.

Dit is Jasper, een haflinger x fries.

De foto is vreselijk, maar laat de bespiering wel behoorlijk zien. Hij staat achter op ruim 20cm bodembedekking. Hij is hier nog geen 2 jaar.
https://boktimg.nl/img/m/APTH2S.jpg

Hier is hij 2.5 jaar:
https://pbs.twimg.com/media/EGiQS_lXUAAdAec?format=jpg&name=medium

En ook hier is hij nog geen 3 (en ongetraind anders dan opvoeding in de hand):
Afbeelding

Hij jeukt op luzerne, dus hij wordt luzernevrij gevoerd. Hij krijgt nu, naast onbeperkt gemiddeld hooi, 200g sojaschroot (eiwit), 150g marstall force (vitaminen+mineralen), 30ml lijnzaadolie (omega 3 + betere opname vit. E) en 450g pavo fibernuggets (vulling).

Zou hij geen luzerne-intolerantie hebben, zou ik naar pavo InShape overstappen, 750g, met nog 50g marstall force ernaast voor de vit. A. InShape is namelijk een combinatie van sojaschroot, lijnzaad, luzerne, vital, vezel en nog wat extra producten. Alleen te laag in vit. A voor een (jong) paard. Bij pavo gaan ze van andere waarden qua vit. A uit dan ik (en andere voermerken).

Hier staan ze allemaal 12/7 binnen. Hij dus ook vanaf 15 maanden oud (aanschaf).
Laatst bijgewerkt door Mizora op 22-04-20 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 12:43

ik dacht zelf aan een halve kilo brok per dag en dat aanvullend met een vitaminekorrel

mijn ouder haflinger krijgt dietmix halve kilo met aanvullend vitamine korrel van je paard gezond en fit. Voorheen kreeg hij Equilin waar ik erg tevreden over bent. De vitamine korrels van je paard gezond en fit krijg hij pas een paar dagen, dus kan ik nog niet over oordelen, de jpgf is goedkoper dan de equilin vandaar dat ik die wilt proberen

Voor een 2 jarige vind het wel belangrijk dat hij genoeg binnen krijgt om te groeien, zo verhuizing zou wel even stressvoll zijn en wil niet dat hij te veel terug valt.

de cavallor pellet van stal vind ik vrij weinig in vitamines/miniralen en eiwitten het is echt een basic voer maar als hij extra nodig zou hebben wil ik dat nog wel overwegen. Omdat hij dan 4x per dag wat korrels krijgt.

Ik wil niet 1x per dag bijv 2kg krachtvoer geven. Dan heb ik bijv liever een kilo krachtvoer van stal verdeeld over de dag en dan bijv zelf nog een halve kilo krachtvoer speciaal voor opgroeinde paarden.

Maar ik geef liever dan een vitaminekorrel. Het is wel een haflinger haha.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 12:45

Deze foto is van vorige week.

Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 12:51

JPGEF is een prima mineralenbrok voor je jonkie. Zit op zich voldoende vit. A in, een tikkeltje krap, maar in combinatie met iets aan gras al snel goed (en met minder redden ze zich ook prima, al is het niet optimaal). Verder alles netjes op de norm.

Daarnaast zou gemicroniseerd lijnzaad wel eens een mooie kunnen zijn. Opbouwen naar 400g per dag. Daarmee krijgt hij extra eiwit binnen en goede vetzuren.

De foto's van mijn paardje is een hafinger x fries.

carone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 12:55

Marstall force

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 12:59

Mizora schreef:
JPGEF is een prima mineralenbrok voor je jonkie. Zit op zich voldoende vit. A in, een tikkeltje krap, maar in combinatie met iets aan gras al snel goed (en met minder redden ze zich ook prima, al is het niet optimaal). Verder alles netjes op de norm.

Daarnaast zou gemicroniseerd lijnzaad wel eens een mooie kunnen zijn. Opbouwen naar 400g per dag. Daarmee krijgt hij extra eiwit binnen en goede vetzuren.

De foto's van mijn paardje is een hafinger x fries.

Ik weet niet of hij lijnzaad lust.

Met m’n andere haf laat ik kruiden door meten en dit wil ik ook voor m’n jonky doen.

Lastig vind ik van voer is dat elk merk zegt dat ze aan de dagenlijks vitamine/miniralen komen maar als je bijv basis brok van pavo vergelijkt met basis brok cavalor is het toch weer anders.. dan denk ik waar baseren ze dat op??

Net als met de vitamine korrels ze beweren allemaal de beste te zijn.. (al merk ik wel duidelijk verschil met pavo vital en equilin) maar beweren wel allebei aan de dagenlijks behoefte te voldoen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:13

Alle bedrijven bepalen hun eigen minimale waarden op basis van verschillende onderzoeken, wetenschappelijke rapporten en eigen inzicht. Ik ook (ok, geen bedrijf meer, maar toch). Ik heb relatief hoge minimumwaarden voor de vitaminen en mineralen, omdat een verhoging bij een richtlijn meestal is omdat er toch nog positieve effecten zijn gevonden bij een hogere dosis, terwijl andere richtlijnen die niet als vereiste zijn omdat de dieren het op zich prima doen met een lagere dosis. Ook de manier van onderzoeken kan verschillen (tijdsduur), waardoor er andere waardes uit kunnen komen.

Ik gebruik zelf voornamelijk het CVB en NRC (6th edition), resp. de Nederlandse en de Amerikaanse voedingsbijbel voor paarden.

Waar je ook op moet letten is de totale dosering, niet alleen de hoeveelheid vitaminen en mineralen per kg. Maar bij cavalor gaat het alle kanten op, daar snap ik geen hout van. Ze hebben voer met 0.2mg Se/kg en 1mg Se/kg met dezelfde adviesdosering bij een paard van 500kg.

Wat wel ook meespeelt bij voersoorten is dat de meeste merken de toegevoegde (en daarmee gewaarborgde) vitaminen en mineralen geeft en niet de totale (gemiddelde) vitaminen en mineralen. Dus iets daaronder op de verpakking kan alsnog complete dosering zijn. Maar bij Selenium wordt dat bijvoorbeeld al snel heel lastig omdat er weinig natuurlijke producten hoog en stabiel in seleniumdosering zijn. Want je moet overdoseren ook weer voorkomen.

Wat ik heb gedaan in het verleden zijn allerlei vitaminekorrels op een rij te zetten, gecombineerd met 10kg hooi voor een paard van 500kg, mijn minimaal geadviseerde behoeftes ernaast gezet en daarmee de (volgens mij) correcte dosering bepaald. Dan krijg je zo'n tabel. Rood is laagste indexwaarde (indexwaarde *100 geeft percentage min. ADH), groen is hoogste indexwaarde. Voor jonge paarden (tot of t/m 3 jaar) moet de vit. A idealiter op 2 zitten omdat ze een dubbel zo hoge behoefte hebben als volwassen paarden, maar dit zit ook in gras.

Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:23

Ik heb de jonge pony's hier eigenlijk altijd op combi mineralenkorrel en hapje van oudje gehad. En omdat oudje wel eens ander voer kreeg ging er dus zeer regelmatig een hapje (max. 1/4 voerschep) aan ander voer in met andere smaak en structuur, van brok tot muesli tot slobber tot gepunte haver. Resultaat is 2 pony's die zo ongeveer alles eten wat ze aangeboden wordt. Na hier op bokt heel wat jaartjes de verhalen over paard dat niks lust voorbij te zien komen, vondt ik dat wel zo handig. Je kan het ook zien als onderdeel schriktraining eigenlijk, andere smaakjes is net zo goed leren omgaan met nieuwe prikkels als wapperende voerzakken, wcrollen, etc.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 13:32

Mizora schreef:
Alle bedrijven bepalen hun eigen minimale waarden op basis van verschillende onderzoeken, wetenschappelijke rapporten en eigen inzicht. Ik ook (ok, geen bedrijf meer, maar toch). Ik heb relatief hoge minimumwaarden voor de vitaminen en mineralen, omdat een verhoging bij een richtlijn meestal is omdat er toch nog positieve effecten zijn gevonden bij een hogere dosis, terwijl andere richtlijnen die niet als vereiste zijn omdat de dieren het op zich prima doen met een lagere dosis. Ook de manier van onderzoeken kan verschillen (tijdsduur), waardoor er andere waardes uit kunnen komen.

Ik gebruik zelf voornamelijk het CVB en NRC (6th edition), resp. de Nederlandse en de Amerikaanse voedingsbijbel voor paarden.

Waar je ook op moet letten is de totale dosering, niet alleen de hoeveelheid vitaminen en mineralen per kg. Maar bij cavalor gaat het alle kanten op, daar snap ik geen hout van. Ze hebben voer met 0.2mg Se/kg en 1mg Se/kg met dezelfde adviesdosering bij een paard van 500kg.

Wat wel ook meespeelt bij voersoorten is dat de meeste merken de toegevoegde (en daarmee gewaarborgde) vitaminen en mineralen geeft en niet de totale (gemiddelde) vitaminen en mineralen. Dus iets daaronder op de verpakking kan alsnog complete dosering zijn. Maar bij Selenium wordt dat bijvoorbeeld al snel heel lastig omdat er weinig natuurlijke producten hoog en stabiel in seleniumdosering zijn. Want je moet overdoseren ook weer voorkomen.

Wat ik heb gedaan in het verleden zijn allerlei vitaminekorrels op een rij te zetten, gecombineerd met 10kg hooi voor een paard van 500kg, mijn minimaal geadviseerde behoeftes ernaast gezet en daarmee de (volgens mij) correcte dosering bepaald. Dan krijg je zo'n tabel. Rood is laagste indexwaarde (indexwaarde *100 geeft percentage min. ADH), groen is hoogste indexwaarde. Voor jonge paarden (tot of t/m 3 jaar) moet de vit. A idealiter op 2 zitten omdat ze een dubbel zo hoge behoefte hebben als volwassen paarden, maar dit zit ook in gras.

[ [url=m/2WSpfL.gif]Afbeelding[/url] ]

als ik zo naar jouw lijstje kijkt (bedankt daar voor) vind ik zo ver ik verstand heb van voeding de je paard gezond en fit het beste uit de bus komen en tegenwoordig heb je ook de pro. ik ga dit eens vergelijken met aanlijding van jouw lijste.

ik wil wel daarnaast nog brok bijvoeren ongv halve kilo.

wel vind ik de vitamine e in vele vrij laag.. dacht dat je paard gezond en fit vrij hoog was in vitamine E dat was ook 1 van de reden dat ik het wou proberen ipv de equilin daar zit minder vitamine E in.

oja vergeten bij te melden hij komt ongv 3 uur op het gras.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:58

JPGEF zit ook hoog in vitamine E, het is de enige die op de door hen geadviseerde dosering komt aan de door mij geadviseerde 3IU/kg paard, en er zelfs eroverheen gaat.

JPGEF is inderdaad zeer goed uit de bus gekomen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 15:56

Mizora schreef:
Poekkie schreef:

De foto is vreselijk, maar laat de bespiering wel behoorlijk zien. Hij staat achter op ruim 20cm bodembedekking. Hij is hier nog geen 2 jaar.

Hier is hij 2.5 jaar:

[ Afbeelding ]

Hij jeukt op luzerne, dus hij wordt luzernevrij gevoerd. Hij krijgt nu, naast onbeperkt gemiddeld hooi, 200g sojaschroot (eiwit), 150g marstall force (vitaminen+mineralen), 30ml lijnzaadolie (omega 3 + betere opname vit. E) en 450g pavo fibernuggets (vulling).

Zou hij geen luzerne-intolerantie hebben, zou ik naar pavo InShape overstappen, 750g, met nog 50g marstall force ernaast voor de vit. A. InShape is namelijk een combinatie van sojaschroot, lijnzaad, luzerne, vital, vezel en nog wat extra producten. Alleen te laag in vit. A voor een (jong) paard. Bij pavo gaan ze van andere waarden qua vit. A uit dan ik (en andere voermerken).

Hier staan ze allemaal 12/7 binnen. Hij dus ook vanaf 15 maanden oud (aanschaf).

Een haflinger x fries is qua model wel moeilijk te vergelijken met van die BWP's die nog +10 cm de lucht moeten ingaan :o Eens je begint te rijden zie je die toch nog heel wat verder ontwikkelen qua spieren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 16:07

Ja en nee. Ook met dat soort paarden (ok: kwpn dressuur, bwp's geen ervaring mee) zie je gigantische verschillen tussen jonge paarden die ruim eiwit krijgen, terwijl er nog niet mee getraind wordt, en die dat niet krijgen. Ze hebben gewoon echt veel nodig.

En ook bij sobere rassen zie je bij de jonge paarden (enters/twenters) nog veel onbespierde gevallen omdat ze onvoldoende eiwit binnen krijgen. Soms wel vet, maar toch niet gespierd.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 18:59

Mizora schreef:
Poekkie schreef:

Hier is hij 2.5 jaar:

[ Afbeelding ]

Dus de inshape en combi vitaminekorrel zou genoeg zijn ?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 19:03

In mijn ogen wel. Pavo raadt het af, maar met het argument te veel eiwit is het voor mij niet dekkend, aangezien ik juist veel eiwit wil zien in dit soort voeren omdat daar dus vaak spierarmheid door komt.