Is een het mogelijk dat een paard reageert in gedrag op voeding?
Sinds kort heb ik een eigen pony. Mijn bijrijdpaard daarvoor gaf ik Pavo nature's best Muesli als beloning. (niet dagelijks maar als extra af en toe )
Langzaamaan ben ik dit nu ook bij mijn eigen aan het geven, niet elke dag ook in dit geval. In principe heel koel en braaf maar gister zonder pardon uit het zadel gewipt. En nu ben ik 1 en 1 en 2 aan het oprekenen.
Ik heb hem nu 3 weken op stal staan en hij heeft het over die 3 weken verdeeld een aantal keer gehad.
En als ik dan terug reken over de afgelopen 3 weken Dan heeft hij elke keer als hij Muesli heeft gehad de volgende dag streken. Dan wordt ik zonder pardon omver gelopen door een paard dat normaal van dat hek niet omkijkt, gedraagt zich als een malloot aan de longe en gooit me nu zonder pardon in het zand.
Alleen omdat ik hem net 3 weken heb twijfel ik of dit toeval is en de aard van het beestje of dat het door de voeding komt, is dit überhaupt mogelijk? Kan het idd zo zijn dat een paard zich daar anders van gaat gedragen?
Mando
Geplaatst: 11-04-20 07:06
Het kan.
Ik heb een haflinger die ik poeders ging geven van equi protecta. Binnen 3 dagen van dood braaf naar alles eng vinden, steigeren, aan de kletter gaan.
Gelijk gestopt en binnen 2 dagen was hij weer zichzelf.
Dus ik sta daar niet van te kijken.
Al andere muesli geprobeerd. Ik ben fan van cavalor.
Je hebt hem nu 3 weken? Wat voer je hem nog meer? Wat is zijn routine, staat hij buiten met vriendjes of op de paddock en hoe lang?
Anomien
Geplaatst: 11-04-20 09:42
MarlindeRooz schreef:
Je hebt hem nu 3 weken? Wat voer je hem nog meer? Wat is zijn routine, staat hij buiten met vriendjes of op de paddock en hoe lang?
Ik zou het eerder op alle veranderingen gooien van het wisselen van stal en eigenaar en misschien ook de wijze in trainen... dan die paar handjes muesli.
Inderdaad, kan me niet voorstellen dat een paard van een handjes muesli wat geschikt is voor recreatief rijden zoveel kan doen bij een paard. Denk eerder dat hij je aan het uit proberen is en zich meer op zijn gemak begint te voelen op stal. Het zal de eerste niet zijn die de eerste tijd heel braaf zijn ding doet en na een paar weken een boef wordt.
Britta31
Geplaatst: 11-04-20 13:01
Mijn pony kreeg muesli met haver en ging als een adhd pony door de wei.Toen gekocht zonder haver en toen was ze weer haar oude zelf.
Het kán. Paarden kunnen compleet gek worden van haver, van luzerne, van een hoog suiker- of ijzergehalte in het voer... Hier een paar gehad die compleet gestoord werden op metazoa, en eentje die heel ril werd op vitalbix. Maar als je je paard pas zo kort hebt, ga dan wel éérst te basis na: staat hij genoeg buiten? En dan echt genoeg, niet 2 uurtjes per dag, maar minstens 8 uur per dag? Krijgt hij voldoende ruwvoer (zijn maagzweren uitgesloten, stress of onvoldoende ruwvoer kunnen daarvoor zorgen, tevens voor darmzweren, kunnen ze ook goed lijp van worden)? Staat hij met andere paarden samen? Hoe is zijn 'rol' daar, wordt hij goed geaccepteerd? Je krachtvoer is uiteindelijk 'de kers op de taart': het kan wel degelijk daaraan liggen, maar neem even alles onder de loep, en geef het ook tijd met een paard dat je net pas hebt. Mijn merrie was de eerste maand compleet hyper op stal bij ons. Die was 3 en moest zó wennen. Daarna nog wat gespeeld met voersoorten, in een paar kuddes geprobeerd en nu staat ze al 2 jaar in een koppel met een tinkermerrie, 8-10 uur per dag buiten, ruim voldoende ruwvoer en een beetje krachtvoer (de mijne deed het dus niet goed op alleen een vitaminebrok, wat ik expres wél eerst geprobeerd heb) en ze is nu echt een heerlijk paard. Maar éérst de basis op orde dus, en dan het krachtvoer onder de loep nemen. (Ik voer zelf van pavo sowieso weinig of niks, ze hebben maar een paar dingen in het assortiment waar ik iets mee kan, en deze muesli is er daar niet één van, maar ik heb altijd vrij sober te voeren paarden gehad en die reageerden allemaal op pavo, behalve op de nieuwere producten zoals ease & excel , fibre beet, fibre nuggets...)