Goed paardenvoer gezocht!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jansje73

Goed paardenvoer gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 12:12

Beste Bokkers,

sinds een kleine 2 jaar krijgen mijn tinkers voer van Metazoa, ze krijgen superfit broxx en de esparcette korrels ( geweekt) . Ze doen het er super op en hebben geen last meer van jeuk, wat ze wel van andere brok/muesli merken kregen. Ik had toen veel verschillende merken van brok/muesli geprobeerd om te voeren, bij de ene merk van brok/muesli hadden ze minder jeuk dan bij de andere merk. Denk aan Pavo, Havens, Horsefood the best, Subli.

De superfit broxx is wel duur maar je voert er super lang van, dan valt de kosten nog wel weer mee, omdat je niet een paar zakken voer nodig heb per maand. Mijn tinkers krijgen 250 gram brok per dag,dat is echt niet veel.

Zoals ik al zei doen mijn tinkers het goed op de superfit broxx. Merk ik wel aan mijn ruin er wel iets slomer is op geworden en mag iets meer energie hebben zonder er gek van te worden. Ik rijd/reed mijn paarden veel in buiten in de polder of bossen en ook wel eens in de bak maar dat was maar zelden.

De stal waar ik nu nog met mijn paarden sta, dat is echt een stal van de oude stempel stal. Graan en haver voeren is daar nummer 1 en ik krijg het daar niet uitgelegd dat mijn tinkers geen graan en haver en pulp met veel suikers mogen hebben en toch werd het gegeven. Ik ga van die stal weg over 1.5 week. En daar ben ik super blij mee, want die stal ben ik meer dan zat.

Wat ik dus wil is een voer soort wat ik naast de superfit broxx erbij kan gaan voeren zonder dat mijn tinkers er al te gek van worden maar dat ze wel iets meer energie krijgen. En dit voer geef ik niet elke dag maar alleen wanneer ik met mijn tinkers op een grote en lange buiten rit of een cross/spring/dressuur training rijd.

Gisterenavond zat ik op google en kwam uit op Mijten Hippalgo Zero, het is voer van Mijten. Daarin zit echt alles wat mijn paarden mogen hebben.

Wat mijn paarden niet mogen hebben is: granen en melasse. En laag in suiker/zetmeel gehalte. Weten jullie nog een ander voer ? Laat het mij maar weten.

Anoniem

Re: Goed paardenvoer gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 12:21

Ik voer pavo condition in combi met oerbalans. Vind het beide super fijn. Condition is laag in suikers en zetmeel. Maar is wel net iets meer als een standaard basisbrok.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 12:27

Ik zou vooral bij graanvrij blijven persoonlijk mede omdat je aangeeft dat ze jeuk krijgen van bepaalde voer merken. Heb je al eens gekeken naar zaken zoals rijstzemelen, equifyt graanvrije lijn, feral horse active+, ... vermijd je luzerne of maakt dat niet zoveel uit verder? Op fb (d*nken over p*arden) heb je in een groep een zuiver voer lijst staan.
Laatst bijgewerkt door Lori op 31-03-20 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 12:28

Mijn tinker x haflinger voerde ik ook laag en suiker zetmeel, maar miste echt de langdurige energie.
Bloed etc was prima, geen tekorten.
Extra lijnzaadolie hielp niet.

Ik ben uiteindelijk op advies over gestapt op Pavo Sportsfit. Halve voerschep en daarbij lucerne en ze doet het hier super op (ze krijgt dit nu zo'n 2.5 jaar).
En uiteindelijk ziet ze er ook veel beter uit.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 15:54

Lori schreef:
Ik zou vooral bij graanvrij blijven persoonlijk mede omdat je aangeeft dat ze jeuk krijgen van bepaalde voer merken. Heb je al eens gekeken naar zaken zoals rijstzemelen, equifyt graanvrije lijn, feral horse active+, ... vermijd je luzerne of maakt dat niet zoveel uit verder? Op fb (d*nken over p*arden) heb je in een groep een zuiver voer lijst staan.

Dank je wel. Ik zal vanavond weer eens op google gaan kijken naar rijstzemelen en equifyt, feral horse active. En ik zal op FB gaan naar denken over paarden en wat zij daar nog meer weten.

Wat ik nu pas zie is dat ik wel een stukje ben vergeten erbij te zetten dat ze toen ze jonger waren dat ze ook al Mijten voer kregen, maar na een tijdje ging de Mijten voer weg uit de winkel en kon ik er niet meer aan komen. Toen deden ze het ook al goed op Mijten.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 16:13

Ik heb cavalor fiberforce voor mijn jeukerige merrie. Doet ze het goed op en is graanvrij. Ze worden er niet heter van maar wel merkbaar meer energie. Hiervoor op active+ gehad. Daar werden ze allebei knettergek van.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 16:17

Active is ook niet graanvrij.

Marstall heeft mooie graanvrije en sobere producten

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:01

ik zou zeker bij je huidige voer blijven omdat ze het goed doen hierop. en geen voer geven dat hoog is in zetmeel en suikers.
je kan proberen om ze een beetje haver bij te voeren en kijken of ze hier wat wakkerder van worden.
ik voerde eerder mijn paard vitalbix en voor net dat beetje extra een klein handje haver de dag voor en op de dag zelf van een menrit. werkte perfect. je kan uitproberen wat genoeg is voor extra energie en waar hij toch niet gek van wordt.

nu voer ik aan mijn menpony's vitalbix breed and grow. daar zitten net wat meer vitaminen en mineralen in dan de active, en daarbij een handje vitalbix daily en ze zijn fijn actief zonder gek te zijn.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 08:15

dingogirl schreef:
ik zou zeker bij je huidige voer blijven omdat ze het goed doen hierop. en geen voer geven dat hoog is in zetmeel en suikers.
je kan proberen om ze een beetje haver bij te voeren en kijken of ze hier wat wakkerder van worden.
ik voerde eerder mijn paard vitalbix en voor net dat beetje extra een klein handje haver de dag voor en op de dag zelf van een menrit. werkte perfect. je kan uitproberen wat genoeg is voor extra energie en waar hij toch niet gek van wordt.

nu voer ik aan mijn menpony's vitalbix breed and grow. daar zitten net wat meer vitaminen en mineralen in dan de active, en daarbij een handje vitalbix daily en ze zijn fijn actief zonder gek te zijn.

Ik blijf mijn paarden superfit Broxx voeren omdat ze het daar goed op doen, zoals ik dat al in mijn topic schreef. Nee ik ga mijn paarden geen beetje haver bij voeren om ze daar wakkerder van te krijgen, dat hebben ze al gehad en daar worden ze te fris van en dat ik iets wat ik niet wil.Toen mijn paarden nog op de oude stal stonden en daar haver kregen begonnen ze te bokken en zo fris zijn dat het buiten rijden niet echt meer prettig en niet veilig was.

Zoek ik nu een voer wat ik er bij kan voeren en kon nu op de Hippalgo ( Mijten) Zero uit. Dat ga ik ook uit proberen, ik sta sinds afgelopen vrijdag op een nieuwe stal.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 09:26

Heb je gele of zwarte haver gegeven? Ik heb mijn haflinger een zomer dagelijks een handje biologische zwarte haver bij gegeven voor wat meer energie. Hij stuitert normaal op gele haver, maar zwarte haver geeft veel geleidelijker energie af. Ik durfde dat in eerste instantie ook niet aan, maar dit werkte eigenlijk wel prima. Niet meer dan een handje, een half uur voor het rijden (oftewel, voor het poetsen geven) werkt prima. Niet schieterig en fris, maar wel net even iets meer looplust.
Wat betreft het frisse, let ook eens op luzerne. Mijn haflinger bleek ook daarvan wat ril en schieterig van te worden.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:36

precies dat. haver kun je ook per handje, desnoods half handje geven.
en ik had ook zwarte haver of gemengde zwart met geel.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 08:02

Op de oude stal voeren ze geplette gele haver gemengd met granenmix van Cranenbroek, 20% haver zit daar dus in de granenmix.

Ik heb een zak van Hippalgo Zero (Mijten) besteld en die krijg ik deze week binnen via mijn nieuwe stal. Ik ben benieuwd.