Welke aanvulling voor meer energie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MerleSimone

Welke aanvulling voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 17:11

Vorige topic:
[VS] Meer vuur maar niet dikker.. Haver?

Inmiddels staat hij alleen op 2x halve schep Havens basisbrok en voldoende ruwvoer. Kale lucerne eet die nauwelijks. Ik mis nog steeds vaak power en voorwaartse drang onder het zadel. Ook aan de hand is die matjes.

Paard heeft een koliekoperatie gehad 3 jaar geleden dus mist een aantal meter darm.

Nu zit ik te kijken naar pavo Ease en Excel om als topping bij te geven. Triple P lijkt me ook wel wat maar is dat wat je moet willen? Voor het rijden voeren om direct energie te krijgen zoals ik het lees.
Andere optie, meer van de basisbrok? Maar de vraag is of daar meer energie in zit. Haver bijvoeren? Zo ja, hoeveel?

Ik rij hem 3x in de week dressuurmatig en 1 of 2x naar buiten. Ik wil graag echt meer energie om er in de dressuurtraining meer aan te kunnen rijden, echt meer pit dus.

Zit prima in de bespiering, ribben niet zichbaar wel voelbaar.

Afbeelding

Chesss

Re: Welke aanvulling voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 18:49

Ease and excell is mooi voer en je hoeft er niet veel van te geven voor beheersbare energie

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 20:19

Kijk, dat klinkt mooi! Jij merkt dus verschil in energie ohz?

Zijn er meer mensen met ervaringen?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 14:46

Ik voer mijn pony ook Ease & Excell. Hij wordt dressuurmatig getraind/uitgebracht op ZZ niveau en dat gaat prima op dit voer. Hij heeft ook een poosje de Triple P gehad (jaren geleden) maar daar werd hij echt te heet op. Hij is van zichzelf niet lui dus dat was too much zegmaar.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 14:57

Hij mist een aantal meter darm, dat lijkt me niet niets. Wat zegt de dierenarts hierover? Blijft dit een zwakke plek of zou het zo moeten functioneren als normaal?
Misschien is dit hoe hij is nadat hij een aantal meter darm mist? Ik heb zelf een chronische darm ziekte en ik kan je vertellen dat dat niet veel goeds doet voor je energie.
Veel krachtvoer lijkt me ook niet goed, omdat de darmen dan alleen maar meer moeten werken.
Ik zou hierover met de dierenarts overleggen en met een goede voedingsdeskundige.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 18:55

Die halve schep die je voert is ook echt wel te weinig vind ik voor de arbeid die hij heel de week verricht. Ik zou dat eerst eens opschroeven.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 19:38

Voer je ook olie, lijnzaad bijvoorbeeld of een omega3 combinatie?
Dat wil ook nog wel eens een heleboel doen voor de energiehuishouding. Ik zou het wel ff overleggen met je DA omdat ie zo'n zware operatie heeft gehad.

Ik voer overigens ook Pavo ease & excel, heel fijn voer.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 10:45

Hij heeft geen buikpijn, altijd goede mest, niet gevoelig, eet voldoende ruwvoer dus echt een probleem wat betreft die operatie verwacht ik niet. Hooguit iets minder opname inderdaad.

Popstra ook als het basisbrok is meer gaan voeren? Ik wil hem liever niet veel dikker en dat gebeurde met die brok wel redelijk snel vorig jaar.

In november/december kreeg hij 100ml lijnzaadolie per dag, glom als een spiegel maar veel heter werd die daar helaas niet van.

Mijn stalhouder vindt dat hij met deze brok mijn teainkng makkelijk aan moet kunnen, maar ik kom niet aan rijden toe als ik alleen maar bezig ben met voorwaarts krijgen en houden. Hij voelt gewoon sloom en niet actief. 2 jaar geleden had die het gas altijd open en van zichzelf die looplust. Training wordt wat zwaarder (M1) dus ik denk dat die meer ondersteuning nodig heeft.

Zoals Susanne omschrijft klinkt hoopgevend, ik heb hem liever even te heet/vervelend zodat ik het eruit kan rijden en terug kan schroeven. Zijn er ergens proefzakjes te verkrijgen?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 18:08

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 13:13

Ik denk dat je als je dit trainings schema aan houd het paard niet dikker gaat worden van wat meer Krachtvoer.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 13:18

Mag je olie geven? Anders lijnzaad bijgeven? Of een voer met meer olie?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 00:25

Bloedonderzoek?
Een bloedarmoede wellicht?

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 14:30

Even een update, ik train momenteel veel want ja Corona en niets beters te doen :') Rij 5 dagen per week waarvan 2 buiten en heb Triple P gekocht. Hij gaat hier erg goed op! Heeft het nu 4x gehad en 4x een lekker voorwaarts paard onder me. Ben benieuwd of dit zo blijft, maar dit is voor nu precies wat ik wilde. Mocht hij straks alsnog wat terugvallen krijgt die inderdaad eerst meer krachtvoer.

@Saaams dat was inderdaad wat ik wilde doen als ik hem nu niet veel fitter zou krijgen. Maar mijn gevoel zei dat die gewoon niet voldoende energie uit zijn voer haalt voor het werk.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:47

Wat top dat Triple P helpt! Ik heb hetzelfde ‘probleem’ bij mijn pony. Hij mag in zijn dressuurwerk wat heter worden. Ik heb nu dus pavo ease and excel, maar eerlijk gezegd merk ik nog niet heel veel verschil. Als deze zak op is ga ik ook eens triple P proberen.

Edit: voer jij het nu voor het rijden?

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 16:06

Ballard_L schreef:
Wat top dat Triple P helpt! Ik heb hetzelfde ‘probleem’ bij mijn pony. Hij mag in zijn dressuurwerk wat heter worden. Ik heb nu dus pavo ease and excel, maar eerlijk gezegd merk ik nog niet heel veel verschil. Als deze zak op is ga ik ook eens triple P proberen.

Ja zodra ik aankom krijgt die een schep! Meestal zit ik er dan met 15/20 min op.

De zak geeft ook aan explosieve energie en tot zover is dat ook wat ik merk :j

Edit: dit is dus echt als energiemuesli voor het rijden. Ben ik er niet dan krijgt die 't ook niet. En voor buitenritten voorlopig ook niet haha.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 16:38

Je kunt ook een (korte) kuur met Haemolytan geven. Een soort van Pleegzusterbloedwijn (ijzerdrank voor de jongeren onder ons) voor het paard.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:01

MerleSimone schreef:
Ballard_L schreef:

Ja zodra ik aankom krijgt die een schep! Meestal zit ik er dan met 15/20 min op.

De zak geeft ook aan explosieve energie en tot zover is dat ook wat ik merk :j

Edit: dit is dus echt als energiemuesli voor het rijden. Ben ik er niet dan krijgt die 't ook niet. En voor buitenritten voorlopig ook niet haha.

Klinkt als iets wat ik ook kan gaan proberen! Ook niet voor buitenritten, dan wil hij wel :p maar meer voor het dressuurwerk. Ben benieuwd naar je ervaringen op langere termijn