luzerne

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ponymaster

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-20 13:14

ik wil mijn pony graag wat luzerne gaan voeren.
wij hebben luzerne van de koeien kan ik deze gebruiken?
er zitten een soort brokjes doorheen

ponymaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-20 14:28

Niemand??

Jorex

Re: luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 14:30

Wat is het merk?

ponymaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-20 14:44

Jorex schreef:
Wat is het merk?

Rumiplus

Lukasje

Re: luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 15:05

Ik heb net even gegoogled. Dat lijkt me prima spul ! Ik zou het voederen aan paarden/pony’s.

ponymaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-20 15:08

Lukasje schreef:
Ik heb net even gegoogled. Dat lijkt me prima spul ! Ik zou het voederen aan paarden/pony’s.

Topp bedankt voor je rea

ponymaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-20 15:09

Weet iemand toevallig hoeveel voor een e pony.
Er zit wel iets van eiwit brok tussen

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 15:30

ponymaster schreef:

Luzerne bevat sowieso uit zichzelf veel eiwit. Ik vermoed -indien ik het goed begrepen heb- dat de brokjes de stof is die uit de bloementjes komt die ze samengeperst hebben tot brokjes en dat klopt dat daar meer eiwit inzit dan in de harde “stengeltjes” zeg maar. Maar in de ganse baal zit eiwit. Maar, er is niks mis met eiwit he. Luzerne is een mooi product omdat het net veel eiwit bevat (opbouw spieren) en weinig suikers.
Maar, een zijn wel een paar nadelen en het grootste is dat de verhouding calcium-fosfor niet goed is waardoor dat wanneer je veel (ik dacht meer dan 3.5kg/dag) geeft, je dit moet compenseren met bv granen of zemelen. En, sommige paarden worden er wat fel op, of lusten het niet (daarom dat sommige merken melasse toevoegen omdat het dan smakelijker wordt, maar niet beter/gezonder!).

Dus, ik zou in jouw plek je pony gewoon elke dag een paar handjes luzerne (zowel brokjes als stengeltjes) geven en afwachten hoe hij erop reageert. Ik zou niet meteen met een emmer beginnen hoor.

ponymaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-20 16:08

Lukasje schreef:
ponymaster schreef:

Luzerne bevat sowieso uit zichzelf veel eiwit. Ik vermoed -indien ik het goed begrepen heb- dat de brokjes de stof is die uit de bloementjes komt die ze samengeperst hebben tot brokjes en dat klopt dat daar meer eiwit inzit dan in de harde “stengeltjes” zeg maar. Maar in de ganse baal zit eiwit. Maar, er is niks mis met eiwit he. Luzerne is een mooi product omdat het net veel eiwit bevat (opbouw spieren) en weinig suikers.
Maar, een zijn wel een paar nadelen en het grootste is dat de verhouding calcium-fosfor niet goed is waardoor dat wanneer je veel (ik dacht meer dan 3.5kg/dag) geeft, je dit moet compenseren met bv granen of zemelen. En, sommige paarden worden er wat fel op, of lusten het niet (daarom dat sommige merken melasse toevoegen omdat het dan smakelijker wordt, maar niet beter/gezonder!).

Dus, ik zou in jouw plek je pony gewoon elke dag een paar handjes luzerne (zowel brokjes als stengeltjes) geven en afwachten hoe hij erop reageert. Ik zou niet meteen met een emmer beginnen hoor.

Ik ga het proberen

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 18:25

Wat is de reden dat je luzerne wil voeren aan je pony?

ponymaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-20 18:54

Lukasje schreef:
Wat is de reden dat je luzerne wil voeren aan je pony?

Om mijn pony nog wat voller te krijgen en,
Zodat hij wat beter kauwt op zijn krachtvoer (havens dravers brok)