Dik paard op dieet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janny18

Dik paard op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 11:14

Ik weet niet of het hier mag, maar ik zit met een overdreven dikke merrie.

Lang verhaal kort, dachten we (incl dierenarts) dat ze drachtig was, maar nu blijkt ze dit niet te zijn. (Hoera!)
Maar het grote nadeel is dat ze nu drie maanden gevoerd is voor een drachtige merrie en geen beweging meer heeft gekregen.

Dus: dikkertje.
Ze staat nu op basiskorrel van de AVEVE.
Iemand tips om haar gezond en vlot te laten afvallen en weer in vorm te krijgen?
Rijden is niet mogelijk tot de late lente/zomer door een ongeval met mijn rug vorige zomer.

Anoniem

Re: Dik paard op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:24

Grondwerk? En voer zonder al te veel suikers en zetmeel etc. Veel wandelen kun je ook doen.

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 11:28

Marije_1997 schreef:
Grondwerk? En voer zonder al te veel suikers en zetmeel etc. Veel wandelen kun je ook doen.

Ik ben nu vooral aan het longeren, maar heb niet echt een schema hoe of wat. De krachtvoeding is ondertussen ook sterk verminderd

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:28

Longeren en wandelen.
Op rantsoen met hooien in een slowfeeder, in de wei een graaskorf om. Zo heb ik de mijne ruim 100kilo laten afvallen in een jaar tijd. (Wel volgens een meetlint duiding het de exacte kilo’s zijn weet ik niet)

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 11:30

belle_boef schreef:
Longeren en wandelen.
Op rantsoen met hooien in een slowfeeder, in de wei een graaskorf om. Zo heb ik de mijne ruim 100kilo laten afvallen in een jaar tijd. (Wel volgens een meetlint duiding het de exacte kilo’s zijn weet ik niet)

Ze krijgen altijd hooi in netten en voorlopig nog geen gras. Dan zal ik verder doen met gewoon longeren en wat wandelen erbij :)

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:01

Als je met haar bezig gaat, tenminste 20 minuten stevig aanzetten (dus draven/galopperen aan de longe, maar niet rondjagen!, of stevig doorlopen bij het wandelen). Daar wordt het hart actief van, en pas na 20 minuten gaat het lichaam over op vetverbranding. Qua voeding doe je al goed werk, zo te lezen. Ik heb de mijne op afgewogen hoeveelheden gezet, dus niet het net zo vol mogelijk, maar precies wat hij zou moeten hebben voor gewicht x.

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 12:07

nessinator schreef:
Als je met haar bezig gaat, tenminste 20 minuten stevig aanzetten (dus draven/galopperen aan de longe, maar niet rondjagen!, of stevig doorlopen bij het wandelen). Daar wordt het hart actief van, en pas na 20 minuten gaat het lichaam over op vetverbranding. Qua voeding doe je al goed werk, zo te lezen. Ik heb de mijne op afgewogen hoeveelheden gezet, dus niet het net zo vol mogelijk, maar precies wat hij zou moeten hebben voor gewicht x.

Dankjewel :) ik was nu bezig met elke dag 10min stevig doordraven en wat galop, maar dan zou ze toch al wat langer mogen werken. Maar dan wel best wat rustdagen inlassen ook neem ik aan?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:14

Waarom heeft ze al die tijd niks gedaan? Bewegen voor een drachtige merrei is juist ook goed.

Te snel afvallen is slecht, dus dat moet je nooit doen. Ze is nu gewoon te dik en dat kost tijd om eraf te krijgen.

Veel stappen, een goed dieet en de hele dag buiten met vriendjes. Wat en hooi uit elkaar aanbieden en hooi in een slowfeeder.

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 12:19

superpony schreef:
Waarom heeft ze al die tijd niks gedaan? Bewegen voor een drachtige merrei is juist ook goed.

Te snel afvallen is slecht, dus dat moet je nooit doen. Ze is nu gewoon te dik en dat kost tijd om eraf te krijgen.

Veel stappen, een goed dieet en de hele dag buiten met vriendjes. Wat en hooi uit elkaar aanbieden en hooi in een slowfeeder.

Ze heeft niets meer gedaan omdat:
1. Bij haar eerste veulen had ze al enorm veel last van de dikke buik drie maanden voor de bevalling
En 2. Door een ongeval vorig jaar, kan ik nog niet rijden dus een vriendin kwam haar rijden maar met de feestdagen heeft ze dan even stilgestaan en daarna zat ze een volledige maand met examens en dan was het nog maar een maand voor haar "bevalling" zogezegd.

Ze hoeft ook niet volbloed slank te zijn tegen de zomer, maar ze heeft wel kwaaltjes gekregen door de dikkigheid dus voor haar gezondheid moet ze wel afvallen en ik zoek de beste en gezondste manier daarvoor. Zeker niet gewoon de snelste :)

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:27

Janny18 schreef:
Dankjewel :) ik was nu bezig met elke dag 10min stevig doordraven en wat galop, maar dan zou ze toch al wat langer mogen werken. Maar dan wel best wat rustdagen inlassen ook neem ik aan?

Rustdagen zijn zeker een goed idee. Tussen elke training moet zeker 24 uur zitten, liefst 48. Dus ik train om de dag, soms zelfs 2 dagen rust na een zware training.

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 12:36

nessinator schreef:
Janny18 schreef:

Rustdagen zijn zeker een goed idee. Tussen elke training moet zeker 24 uur zitten, liefst 48. Dus ik train om de dag, soms zelfs 2 dagen rust na een zware training.

Ok dan ga ik het zo doen. Zwaardere traingingen om de dag, daar kan ik iets mee. Dankje :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:39

Hooi niet onbeperkt voeren en een vit korrel ipv die basiskorrel van aveve lijkt mij een eerste stap.
Beweging zoveel je kan, maar dat doe je al :D

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 12:42

Pandora2 schreef:
Hooi niet onbeperkt voeren en een vit korrel ipv die basiskorrel van aveve lijkt mij een eerste stap.

Hooi krijgen ze nooit onbeperkt want de mijne vreet wat ze krijgt op een paar uur op al gooi je 3 balen :=
En welke soort bedoel je juist met vitaminekorrel? Ze krijgt nu wel pavovital bij als supplement.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:43

Janny18 schreef:
Pandora2 schreef:

Hooi krijgen ze nooit onbeperkt want de mijne vreet wat ze krijgt op een paar uur op al gooi je 3 balen :=
En welke soort bedoel je juist met vitaminekorrel? Ze krijgt nu wel pavovital bij als supplement.

Perfect. Die Pavo Vital naast haar hooi is prima !
Hoeft ze geen andere korrels meer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 13:02

Overgewicht geeft vrijwel altijd problemen, dus je hebt helemaal gelijk. Maar afvallen moet langzaam gebeuren. En ook te dikke paarden hebben wel hun voeding nodig. Ga niet uithongeren. Hooi wel aanbieden, maar in veel kleine porties en of slowfeeders.

Als je aan de hand wandelt, neem je een stappenteller of gps en bouw je gewoon de afstand op.

Een tijd geleden ook een artikel gelezen dat elke dag min 15min draven al effectief is om je paard op gezond gewicht te houden. Maar ook dat moet je opbouwen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 13:03

Ik denk dat je even moet kijken hoeveel beweging ze voor die drie maanden kreeg en daarvan laten afhangen hoe je het nu opbouwt.
Longeren is best heel belastend en zwaar.
Om de dag longeren lijkt mij dus ook geen goed idee.
Daarnaast nu 20 minuten draven/ galop aan de longe is ook echt zwaar en veel. Als je daarbij minstens tien minuten warming up en cooling down telt, zit je echt aan veel te lang longeren.

Spieren hebben liefst 48 uur nodig om te herstellen. Dus ik zou om de twee dagen wat doen en dan niet iedere keer longeren. Hooguit twee keer per week.
Daarnaast grondwerk/ wandelen/ fietsen op een flink tempo stap. En wat draf mee pakken en dit langzaam opbouwen.
Snel afvallen gaat vaak sowieso niet samen met gezond afvallen. Daarnaast werk je blessures in de hand als je een (dik) paard wat zo lang heeft stil gestaan ineens teveel laat doen.

Je kan eventueel je dierenarts ook nog om een opbouwschema vragen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 13:37

Kun je je vriendin niet weer vragen om te rijden? Dan kan je al afwisselender trainen.

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 13:58

Hoeft ze geen andere korrels meer.[/quote]

Dat lijkt me wel erg weinig? Zij hoeft daar maar 1 bekertje van te krijgen, dat is nog geen handvol?

Alvast bedankt voor alle reacties, dat helpt al veel :) voor alle duidelijkheid, het gaat me niet om hoe snel ze afvalt, enkel effectief voor haar gezondheid

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 13:59

Ineke2 schreef:
Kun je je vriendin niet weer vragen om te rijden? Dan kan je al afwisselender trainen.

Eventueel, maar ik wou ze ook niet te snel weer te hard aan het werk zetten. Vandaar dat is eerst wat met grondwerk wou beginnen.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 14:09

Janny18 schreef:
Hoeft ze geen andere korrels meer.

Dat lijkt me wel erg weinig? Zij hoeft daar maar 1 bekertje van te krijgen, dat is nog geen handvol?

Alvast bedankt voor alle reacties, dat helpt al veel :) voor alle duidelijkheid, het gaat me niet om hoe snel ze afvalt, enkel effectief voor haar gezondheid[/quote]

In de vitaminekorrel zit alles wat ze nodig heeft aan vitaminen en mineralen. Meer voeren van iets anders zoegt dus alleen maar dat ze meer calorieen binnen krijgt en die moet je er vervolgens weer afwerken. Het voelt voor ons weinig maar als ze genoeg goed hooi heeft en een zoutsteen is dit echt voldoende.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 14:10

Je voert eerder teveel dan te weinig. Goed hooi/ruwvoer is je basis. Helaas is dat niet gevarieerd genoeg in Nederland en zie je soms tekorten van bepaalde vitamine's en mineralen. Dat is ook logisch gezien de grasvelden waar het vanaf wordt gehaald.
Op basis van de gemiddelden zijn een aantal vitamine brokken ontwikkeld die de gemiddelde tekorten aanvullen. Deels is commercieel, want veel paarden hebben helemaal geen tekorten of hele scheve tekorten.
Omdat veel paarden te dik zijn en veel te weinig bewegen spelen ze zo in op de behoefte van toch iets geven naast hooi en of weidegang uit angst dat een paard een tekort zou krijgen.

Pas als een paard echt veel werkt, drachtig is, moet herstellen van een of ander etc, krijgt een paard specifieke behoefte's. Maar de meeste paarden krijgen veel teveel.

Wat je wel ziet is dat paarden hun darmflora slecht is of zich heeft aangepast op hapklare brok en ze een dip krijgen als je daarmee stopt. Maar dat is vaak tijdelijk en als de darmflora zich hersteld kan een paard heel goed de voeding die het nodig heeft opnemen.

Als je kijkt naar een basis brok zitten daar vaak ook wel vit en mineralen in, maar moet je veel meer geven om aan de dagelijkse behoefte te komen. Als je dus die standaard, gemiddelde tabellen wil geloven. Dan geef je dus weer teveel voer.

Vandaar het geconcentreerde vitamine brokje zoals; Pavo Vital, Marstall Force, Vitalbix DC etc

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 14:14

superpony schreef:
Je voert eerder teveel dan te weinig. Goed hooi/ruwvoer is je basis. Helaas is dat niet gevarieerd genoeg in Nederland en zie je soms tekorten van bepaalde vitamine's en mineralen. Dat is ook logisch gezien de grasvelden waar het vanaf wordt gehaald.
Op basis van de gemiddelden zijn een aantal vitamine brokken ontwikkeld die de gemiddelde tekorten aanvullen. Deels is commercieel, want veel paarden hebben helemaal geen tekorten of hele scheve tekorten.
Omdat veel paarden te dik zijn en veel te weinig bewegen spelen ze zo in op de behoefte van toch iets geven naast hooi en of weidegang uit angst dat een paard een tekort zou krijgen.

Pas als een paard echt veel werkt, drachtig is, moet herstellen van een of ander etc, krijgt een paard specifieke behoefte's. Maar de meeste paarden krijgen veel teveel.

Wat je wel ziet is dat paarden hun darmflora slecht is of zich heeft aangepast op hapklare brok en ze een dip krijgen als je daarmee stopt. Maar dat is vaak tijdelijk en als de darmflora zich hersteld kan een paard heel goed de voeding die het nodig heeft opnemen.

Als je kijkt naar een basis brok zitten daar vaak ook wel vit en mineralen in, maar moet je veel meer geven om aan de dagelijkse behoefte te komen. Als je dus die standaard, gemiddelde tabellen wil geloven. Dan geef je dus weer teveel voer.

Vandaar het geconcentreerde vitamine brokje zoals; Pavo Vital, Marstall Force, Vitalbix DC etc

Ja dat snap ik allemaal. Maar behalve hooi en vitaminen heeft ze toch wat extras nodig denk ik dan? Gaat ze anders niet veel te snel afvallen?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 14:31

Waarom heeft ze nog extra’s nodig?
Ze doet helemaal niks momenteel. Pas als je écht flink traint voor langere tijd zou het kunnen dat ze wat extra’s nodig heeft, maar nu echt niet. Het zorgt er alleen maar voor dat ze niet afvalt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 14:52

In hooi zitten ook kcal, alleen minder dan in brok. Dus in principe heeft ze geen brok nodig, naast de toegevoegde vitaminen en mineralen. Het enige aandachtspunt is eiwit. Of dat toegevoegd moet worden, hangt van hooi en paard af.

Voor het toevoegen van eiwit gebruik ik zelf bij voorkeur sojaschroot, omdat ze dan aan
(richtlijn) 200g (bij 600kg ideaalgewicht, bij 500kg ideaalgewicht 180g, bij 700kg ideaalgewicht 220g) voldoende hebben.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 14:57

Hooi is niet alleen buikvulling. Ze halen er in de meeste gevallen ook alles uit wat ze nodig hebben. Als je paard te snel afvalt zou ik meer hooi gaan voeren. Maar voor nu zou ik vooral veel gaan bewegen en hooi plus mineralenbrok voeren.