Welk voer voor jong, energiek paard in groeispurt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Welk voer voor jong, energiek paard in groeispurt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 15:31

Net een nieuw paard vereist ook weer wat nieuwe kennis.
Marie is een KWPN met redelijk veel bloed, ze is enorm energiek en heeft momenteel veel last van stress met de hele verhuis/begin van trainen. Ze wordt in april 3 jaar, en is de laatste tijd toch wel wat afgevallen. Ook zit ze net in haar groeispurt en heb ik de indruk dat ze toch al wat gegroeid is sinds ik haar heb.

Ze krijgt nu op de weide onbeperkt hooi van eigen makelaardij, ze staan meestal de hele dag buiten en 's nachts op stal. Op stal krijgt ze een halve portie basismengeling, als ze overdag binnen blijven omdat het te slecht weer is, wat de afgelopen weken wel eens is voorgevallen krijgen ze op stal ook hooi.
Ik ben van plan om haar een supplement te geven met calcium, tryptofaan en passiebloem tegen de stress.
Maar nu wil ik haar misschien toch ook van dat kleine beetje krachtvoer afhalen en eventueel overstappen naar iets dat haar groei beter ondersteunt én zonder suikers/haver. Heeft iemand een idee?
Ik bel morgen/overmorgen sowieso ook de dierenarts.

Lindsey_99

Re: Welk voer voor jong, energiek paard in groeispurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 15:34

Breed and Grow van Vitalbix.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 15:51

Overdag op stal hooi, maar krijgt ze ook hooi als ze buiten staat?
Waarom van het krachtvoer af?
In de groei hebben ze dat juist wel nodig, geen sportpaardenvoer maar een goede opfokbrok dat is speciaal samengesteld voor een goede gezonde groei. Bevat minder suiker en is hoog in eiwit, een heel belangrijke component voor een goede groei en spieropbouw.

Mijn voorkeur gaat uit naar Pavo Podo Grow, maar Subli of Masters is ook prima, iets goedkoper per kg maar je voert er ook iets meer van. (Dit heb ik in 2018 uitgezocht, kan inmiddels veranderd zijn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:05

Sommige paarden (lang niet allemaal) hebben wel een half jaar nodig om te wennen aan een nieuwe omgeving. Als je dit combineert met het beginnen van de training, terwijl ze nog 3 moet worden (ze is nog een kleuter), kan het gewoon wat te veel worden en hebben ze stress / vallen ze af.

Ook eigen hooi / oogst kan mislukken en simpelweg te arm zijn om dit als hoofdvoeding te gebruiken.
Krijgt ze bovendien heel de nacht geen hooi dan (op stal?) Dat lijkt me wat weinig.
Kan ze op de weide wel voldoende bij het hooi? Staat ze misschien te laag in rang omdat ze nieuw en jong is?

Stoppen met krachtvoer zou ik in dit geval echt niet doen, integendeel, ik zou haar flink gaan bijvoeren.
Ondanks de hype van geen krachtvoer geven en enkel vitamines- en mineralen, ben ik in praktijk toch al veel paarden tegengekomen waarvoor dit gewoon niet werkt(e).

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 16:10

tiwi1969 schreef:
Overdag op stal hooi, maar krijgt ze ook hooi als ze buiten staat?
Waarom van het krachtvoer af?
In de groei hebben ze dat juist wel nodig, geen sportpaardenvoer maar een goede opfokbrok dat is speciaal samengesteld voor een goede gezonde groei. Bevat minder suiker en is hoog in eiwit, een heel belangrijke component voor een goede groei en spieropbouw.

Mijn voorkeur gaat uit naar Pavo Podo Grow, maar Subli of Masters is ook prima, iets goedkoper per kg maar je voert er ook iets meer van. (Dit heb ik in 2018 uitgezocht, kan inmiddels veranderd zijn)

Gelieve eerst even het topic goed te lezen :P Er staat dat ze ook onbeperkt toegang heeft tot hooi op de weide. Ook gaan we haar krachtvoer niet afnemen, maar wil ik een betere brok in de plaats geven, vandaar ook mijn vraag welke soort brok.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 18:12

Djali schreef:
Sommige paarden (lang niet allemaal) hebben wel een half jaar nodig om te wennen aan een nieuwe omgeving. Als je dit combineert met het beginnen van de training, terwijl ze nog 3 moet worden (ze is nog een kleuter), kan het gewoon wat te veel worden en hebben ze stress / vallen ze af.

Ook eigen hooi / oogst kan mislukken en simpelweg te arm zijn om dit als hoofdvoeding te gebruiken.
Krijgt ze bovendien heel de nacht geen hooi dan (op stal?) Dat lijkt me wat weinig.
Kan ze op de weide wel voldoende bij het hooi? Staat ze misschien te laag in rang omdat ze nieuw en jong is?

Stoppen met krachtvoer zou ik in dit geval echt niet doen, integendeel, ik zou haar flink gaan bijvoeren.
Ondanks de hype van geen krachtvoer geven en enkel vitamines- en mineralen, ben ik in praktijk toch al veel paarden tegengekomen waarvoor dit gewoon niet werkt(e).

Ze staat bovenaan in de rang, dus eten heeft ze wel echt genoeg, ze staat ook bijna de god ganse dag met haar hoofd in het hooi, dus het is niet echt een kwestie van te weinig denk ik, anders was het wel makkelijker op te lossen. Ze wordt nu 1x per week 'getraind', verder poets ik haar enkel, dus overbelasten doen we ook zeker niet. Stoppen met bijvoederen is ook het plan niet, overschakelen op een rijkere brok voor jonge paarden wel, maar dan moet ik natuurlijk eerst weten welke goed is.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:19

Ik zou het zoeken in bierenpulp / fibrebeet of seniores priores. Dat is een ruwvoerbron die flink aanzet.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:59

Ik voer mijn jonge paard grasbrok met extra veel eiwit, myo alpin cobs van Agrobs. Linamix (lijnzaadbrok) is ook een goed alternatief met veel eiwit en langzame energie. In het algemeen zou ik voor een jong paard wat in de groei is sowieso zorgen voor voldoende eiwit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:27

Wij voerden de Pavo podo grow lijn.
Krijgt ze als ze van de wei komt in de stal ook nog hooi?

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:38

Ik zou overgaan op pavo vital of vitalbix met eventueel extra luzerne. Het is voornamelijk belangrijk dat ze de goede bouwstoffen binnen krijgen, wat met genoeg hooi en een vitaminebrok genoeg zou moeten zijn

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:46

Mijne heeft tot en met zijn derde podo grow gehad.
Is wel handig om zoiets te geven omdat het is afgestemd op jonge paarden in de groei en dan klopt het gewoon wat je geeft, zonder scheve verhoudingen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:51

Een goede vitaminebrok is prima voor jonge dieren en dat ze invalt is logisch wanneer je aangeeft dat ze ook de hoogte weer is ingegaan. Wanneer je er voor zorgt dat ze alle vitamines en mineralen ( en ontwormingen) binnen krijgt even niet druk maken om het feit dat je de ribben soms ziet, normaal bij jong spul in de groei . Gaat echt hup de hoogte in en dan de breedte en dat duurt nog wel even. Ze kan onbeperkt hooi eten en gaat straks ook weer de wei op dus krijgt ze op zich voldoende binnen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 21:19

Geven jullie die podo grow dan nog in combinatie met een krachtvoeder of vervangt dit de krachtvoeder volledig? In het hooi van nu zit er ook redelijk veel eiwit maar dat lijkt me ook niet slecht voor haar. Ik had mijn oog ook laten vallen op de Calm Mix van Aveve, maar die lijkt me dan weer te laag in eiwitten voor een jong paard. Ik hoop dat ik het hier ergens in een speciaalzaak kan krijgen.
bigone schreef:
Een goede vitaminebrok is prima voor jonge dieren en dat ze invalt is logisch wanneer je aangeeft dat ze ook de hoogte weer is ingegaan. Wanneer je er voor zorgt dat ze alle vitamines en mineralen ( en ontwormingen) binnen krijgt even niet druk maken om het feit dat je de ribben soms ziet, normaal bij jong spul in de groei . Gaat echt hup de hoogte in en dan de breedte en dat duurt nog wel even. Ze kan onbeperkt hooi eten en gaat straks ook weer de wei op dus krijgt ze op zich voldoende binnen.

Ribben zie je niet, het is eerder haar billen en flanken die wat naar binnen staan, dus zo dat typische ingevallen maar niet zorgwekkend of heel mager. Rug, nek en buik zien er goed uit. Ik hou ook persoonlijk wat van volle paardjes, dus de meeste zullen haar ook niet als mager zien, maar ze is wel degelijk vermagerd.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 21:38

Maak je niet te druk over de suikers, in hooi zit ook 10% suiker. Niks mis mee dus.
Wij geven de jonkies die wat invallen 1 kg krachtvoer, extra lucerne en voordroog in plaats van hooi.
Of ze wat invallen vind ik niet erg, zolang ze goed gezond zijn, mooi in het haar zitten en voldoende energie hebben.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:14

Kennis gaf haar paard met stress de pavo pianissimo. Die deed het er goed op.
Mijn eigen paard kreeg ofwel maïsvlokken met olie, maar die bevatten veel suiker ofwel bietenpulp om haar voller te houden.
Mama heeft een tijd senioren priores gevoerd aan haar 2jarige, die deed het er ook goed op.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:23

Ik voerde pianissimo en 2/3 emmers lucerne. En vooral heel veel op het land. Die van mij is 4e naar 5e jaar 6 cm gegroeid en dik gebleven. Ook kreeg ze lijnzaadolie bij

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:34

Je hebt vitaminen(+mineralen), eiwit en energie nodig. Zelf doe ik het met een vitaminebrok, luzernebrok en eventueel bietenpulp.
Vaak is extra energie niet nodig als ze onbeperkt hooi krijgen.

Je kan natuurlijk ook een volledig krachtvoer uitzoeken. Zou dan wel laag gaan zitten in suiker en zetmeel omdat ze al druk kan zijn. Hoog in eiwit en hoog in energie. Vitalbix breed and grow is een mooie, zou je misschien wel extra bietenpulp of olie moeten geven voor meer energie.

Op voervergelijk kan je zoeken naar voeren zoals jij ze wil!

Overigens is die van mij (jong paard) ook nog te schraal. Maar ik voer niet veel energie bij. Aangezien hij toch nog niet gewerkt wordt hoeft hij niet snel dikker te worden. Hij krijgt onbeperkt hooi en daar wordt vanzelf dikker van.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 22:41

Bedankt voor de tip! Heb intussen een speciaalzaak gevonden in de buurt die Pavo verkoopt, eerlijk gezegd ging ik mijn voeder altijd bij Aveve halen. Ik zal daar ook nog eens advies vragen maar neig naar de beschrijvingen nu het meest naar die Pavo PodoGrow of pianissimo.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 01:14

Podogrow is gewoon krachtvoer voor paarden in de groei.
Mijne werd er niet druk van ofzo.
Nu geef ik alleen nog een vitaminebrokje, mijne is nu wat aan de dikke kant. :=

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 07:53

Ik heb een 4 jarige merrie met ook veel bloed die ook nog snel in de stress schiet .. ze krijgt 1,5 kilo brok per dag verdeeld over 3 voerbeurten en daarnaast 5 x per dag hooi , en na het werken krijgt ze een schep muesli ( zonder haver maar wel met melasse ( nu hoor ik jullie denken “ neeee “ maar het maakt bij haar niet uit of ik muesli zonder melasse geef of met qua temperament, geloof me heb alles getest ;) )
Daarnaast geef ik sinds een week primeval stressless.. en dit is voor haar echt top .. waar ik eerst constant een heet paard had met rijden ( zeker met de galop elk rondje heter werd ) kan ik nu gewoon rijden en ademen ;)
Voor mij dus niet anders meer voorlopig ( ze is ook erg gevoelig voor veranderingen van wat dan ook )

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 08:41

Merrie/jaarling brok van Horsefood. Worden ze niet heet van maar wel mooi vol.
Bij mij krijgen alle paarden deze brok incl een van zichzelf hyper 7 jarige ruin.
Heb hem een poos gewone basisbrok gegeven en toen was hij duidelijk weer een stuk drukker.
Ook oudjes doen het er goed op.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:03

Hoeveel hooi krijgt ze trouwens snachts?
Want als ze overdag de hele dag door eet zal het wel fijn zijn als dat snachts ook kan, ze schijnt er veel behoefte aan te hebben.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 22:14

Hooi krijgt ze s'nachts niet en is hier helaas ook niet echt een optie. Wel staat ze op stro en daar knabbelt ze ook van (wordt elke dag uitgemest en opgestrooit), ze komen ook vaak pas laat binnen (tegen 19u-20u) dus ze kan wel de hele dag door eten. Nu had ik vandaag weer een helemaal andere indruk van haar, te mager is ze sowieso niet.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:20

Langer dan vier uur zonder ruwvoer is wel erg slecht voor de maag, kun je voor 's nachts geen hooinet vullen?

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:27

hoi hoi, ik zou dan inderdaad voor bv een pavo grow kiezen!
eventueel aanvullen met luzerne, zet wat aan en maakt de tijd dat ze erover doet langer waardoor het nog beter word opgenomen. krijgt ze wel hooi bij binnen komen of helemaal niks? Dan zou ik inderdaad kijken of je een hooinet op kan hangen ivm de maag. verder is een vetrijk rantsoen ook goed om ze aan te laten komen (lijnzaad olie of zonnebloem olie)

en als laatste wanneer is ze voor het laatst ontwormd en met welk middel en wanneer is er voor het laatst mestonderzoek gedaan?