Pffff hoe hou ik mijn PPID'er goed op gewicht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarritdeG

Pffff hoe hou ik mijn PPID'er goed op gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 16:08

Je leest het in de titel al. Mijn super eigenwijze ijslander x welsh kruising heeft PPID. Hij wordt in april 20 jaar. Afgelopen zomer helaas hoefbevangen geworden (we wisten toen nog niet dat hij PPID had) en ja hij was toen te zwaar. Hij is toen drastisch op dieet gegaan. Ik heb hem toen getest op PPID en begonnen met de prascend. Uiteindelijk ging het allemaal veel te drastisch en sloeg zijn afval proces nogal door als je het mij vraagt want na een paar maanden stond hij er zo bij.

Afbeelding
Te dun als je het mij vraagt zeker gezien het ras.

Ik werd er zo verdrietig van, eerst je paard hoefbevangen, toen PPID en nu dan ook nog zo schraal. Hij had ook totaal geen energie meer.
Door al het gedoe besloten om mijn vriend dichter naar huis te verhuizen, 800m lopen in eigen beheer, super veel naar buiten op een grote paddock met vriendjes geen sprietje gras meer en slowfeeders vol met hooi van een uitgebloeide kruidenweide zonder kunstmest. Hij knaptte ontzettend op, kreeg weer volop energie en van dat naderende pensioen wat ik voor ogen had is nog totaaaaal geen sprake *\o/*

Maar, nu krijg ik weer opmerkingen dat hij te dik is. Hij ging 'te dun' de winter in, mensen raadde me aan dat hij iets moest bijkomen voor de winter. Nu is hij wat bijgekomen en nu is hij weer te dik? Ik weet het ook niet meer want in mijn beleving zit er weinig tussen.

Afbeelding
Zo ziet hij er nu uit.

Even voor de duidelijkheid toen mensen dit zeiden was hij natuurlijk niet zo dun als op foto 1. Hij was toen al wat bijgekomen maar je zag nog wel een klein stukje van zijn ribben. Zoals op de foto hieronder. Nu is dat stukje niet meer zichtbaar (wel voelbaar) en nu is hij te dik? Wat vinden jullie? Hebben jullie tips?

Afbeelding
Zo zag hij eruit toen mensen mij aanraadde dat hij voor de winter zeker nog wat bij moest komen

Hij krijgt dus hooi uit slowfeeders en pavo vital met een heel klein handje eggersmann revital cubes want anders eet hij zijn balancer niet (meneer is extreem kieskeurig waarschijnlijk een bijwerking van de prascend). Ik heb gluco balance geprobeerd maar wil hij ook niet, op geen enkele mogelijke manier (ik heb er bonbons van gemaakt en allemaal andere trucjes, zodra hij het proeft spuugt hij het uit |o ). Vandaag een pavo quick scan besteld om te kijken hoe het hooi zit qua waardes.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 16:24

Ik vind 'm er goed uitzien. Op alle 3 de foto's.
Ik heb hier al jaren cushies staan en het enige waar ik in al die tijd heel zeker over geworden ben, is dat ze het vele malen beter doen als ze wat aan de dunnere kant zijn.

Alleen zijn we niet meer gewoon om een paard te zien wat in een normale gezonde conditie verkeert.
Dat is even wennen :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 16:29

Op die laatste foto ziet hij er netjes uit. 2e is erg ongunstig gezien stand waardoor de rug slecht lijkt en wintervacht vertekent altijd wat. Gewicht er bij lijkt mij niet nodig en zeker niet met de kwakkelwinters van nu.
Die van mij zijn naar ik schat molliger en te dik, ook omdat ze geen reden hebben om extra te verbranden met de niet-winters van nu. Reserves opbouwen voor strenge winters is met de huidige weersvooruitzichten niet nodig tot ongewenst, want het gaat er niet van zelf af. En met onbeperkt hooi, dus zelfde voedingswaarde jaarrond is het qua gewichtsschommelingen al helemaal opletten. Koop zo'n meetlint voor gewicht en kijk wat hij weegt bij welke bodyscore, wintervacht zal een iets hogere waarde geven, maar meer dan 20kg hoort dat echt niet uit te maken.
Bedenk ook dat de meeste paarden in NL te dik zijn en het normaal gewicht beeld daardoor vertekent is. Normaal gewicht wordt vaak als te dun gezien en het normaal beeld neigt naar showconditie (dus vet).
Ribben niet te zien (bij rechtstaand paard), maar wel te voelen en kont van achter gezien is C op de zijkant, bovenkant kont is dan net rond/plat ipv driehoek dakvorm.

Je kan de pracend trouwens ook als zetpil geven, vaak lusten ze dan weer meer smaakjes voer.

capopjekop

Re: Pffff hoe hou ik mijn PPID'er goed op gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 16:32

Zoek eens op How to fatscore a horse op YouTube. Je moet voelen om te zien of je paard te dik of te dun is en in dit filmpje leggen ze goed uit hoe je dat kunt voelen.

Overigens houd ik mijn ppid'ers liever wat te dun dan te dik

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 16:49

Hou er ook rekening mee dat PPID zorgt voor een verandering van de conformatie van het paard. Kenmerkend is het "tonvormige" lichaam met de doorgezakte rug en rond geribdheid. Dat is ook typisch het beeld wat ik herken op de 2e foto. Hierdoor oogt een paard ook snel "te dik" terwijl het dier dan zeker niet te dik is.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 17:09

Ik vind hem er ook op alle foto's niet verkeerd uit zien.
Ik ben het eens met Roodvos, veel PPID'ers krijgen een wat andere bouw met de bekende rondgeribdheid of zelfs hangbuik. Daarnaast verandert de bouw van een dier natuurlijk ook als ze wat ouder worden, ze vallen vaak wat sneller af.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 17:53

Beter te dun dan te dik, de meeste paarden zijn te dik.
Bij die van mijn zie je ook de ribben, maar ik vind haar goed zo en wil haar niet dikker.
Ik geef haar wel elke dag een paar handen luzerne, is ook te proberen, succes en je niks van andere mensen aantrekken, beter een beetje dun en gezond dan te dik, dat is veel slechter voor een paard.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 10:41

Bedankt voor alle reacties. Ik vind hem op dit moment ook zeker niet te dun meer hoor. Toen hij echt zo slank was als op foto 1 voelde hij zich ook niet goed. Hij had echt heel weinig energie en weinig kracht, ik overwoog toen serieus om hem met pensioen te laten gaan omdat hij eigenlijk niks aan kon op dat moment. Ik heb toen wederom bloed laten testen en daar kwam niks geks uit, ja een goede ACTH waarde dus de prascend deed zijn werk. Direct nadat hij weer wat meer bij kwam, kwam zijn energie weer terug en nu voelt hij zich nog steeds top. Gelukkig! Ik ben alleen heel huiverig voor overgewicht, juist omdat hij PPID heeft en als iemand dat zegt dat hij te dik is wordt ik direct onzeker en zenuwachtig... Dus vandaar dat ik het fijn vind dat er dan wat meer mensen mee kijken :))

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 10:42

tamary schreef:
Op die laatste foto ziet hij er netjes uit. 2e is erg ongunstig gezien stand waardoor de rug slecht lijkt en wintervacht vertekent altijd wat. Gewicht er bij lijkt mij niet nodig en zeker niet met de kwakkelwinters van nu.
Die van mij zijn naar ik schat molliger en te dik, ook omdat ze geen reden hebben om extra te verbranden met de niet-winters van nu. Reserves opbouwen voor strenge winters is met de huidige weersvooruitzichten niet nodig tot ongewenst, want het gaat er niet van zelf af. En met onbeperkt hooi, dus zelfde voedingswaarde jaarrond is het qua gewichtsschommelingen al helemaal opletten. Koop zo'n meetlint voor gewicht en kijk wat hij weegt bij welke bodyscore, wintervacht zal een iets hogere waarde geven, maar meer dan 20kg hoort dat echt niet uit te maken.
Bedenk ook dat de meeste paarden in NL te dik zijn en het normaal gewicht beeld daardoor vertekent is. Normaal gewicht wordt vaak als te dun gezien en het normaal beeld neigt naar showconditie (dus vet).
Ribben niet te zien (bij rechtstaand paard), maar wel te voelen en kont van achter gezien is C op de zijkant, bovenkant kont is dan net rond/plat ipv driehoek dakvorm.

Je kan de pracend trouwens ook als zetpil geven, vaak lusten ze dan weer meer smaakjes voer.

Fijne tips, vooral die wat je zegt over dat ruwvoer. Daar had ik nog niet eens zo bij stil gestaan en de prascend als zetpil zou ook wel een uitkomst zijn.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:00

Mijn PPIDer zit een beetje tussen jouw foto 2 en 3. Ik moet bij haar moeite doen om het gewicht eraan te houden (ze gaat elke 8-9 weken op de weegschaal ook om dat in de gaten te houden). Haar gebit is ook niet zo goed meer, mist wat kiezen. Ik zou liever meer naar foto 3 gaan, maar moet ook oppassen met wat ik voer. En het is een muts, ze wil niet altijd alles eten. Ja muesli. Maar ja, dat doen we maar niet :))

Zij krijgt overigens geen prascend omdat ze daarop stopte met eten en veranderde in een sneu hoopje paard waar haar beste vriendjes met een grote boog op hun teentjes omheen liepen omdat ze wellicht aanviel (vrij onvoorspelbaar wanneer ze dat wel en niet deed). Ze krijgt een alternatief voor prascend, parlodel, en doet het daar nu goed op. Het zou kunnen dat we in de toekomst toch naar prascend moeten als de ziekte verder vordert, maar dat zien we dan wel weer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:54

Maar wat doe je nog met hem? Beweging is echt belangrijkste.

Wij hebben oudjes en ik voer ook va Sept bij zodat ze niet teveel afvallen in de winter. Maar staan 24/7 buiten zonder dekens.
Deze winter was het eigenlijk niet echt nodig geweest, maar ik zag mijn 27jr merrie toch wat schommelen laatst.

Als je echt op dieet wil letten, moet je een ruwvoeranalyse hebben en dan kijken hoeveel je geeft in verhouding tot beweging. Begin met de basis en als je paard tekort komt, ga je meer geven tot je op gewenst niveau zit.

In principe zou een paard in de winter wel iets mogen afvallen en in de zomer aankomen, maar dat is haast niet haalbaar op de goede manier.

Wat je vooral ziet als paarden ouder worden en minder getraind worden, is dat het lijf verandert. Dus je moet goed onderscheiden of iets een gevulde buik is, echt vet of een groot gemis aan juiste bespiering. En alle combinaties weer daarvan.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 14:13

Ik rij 2 keer per week een buitenrit met hem van 40 minuten tot anderhalf uur in de winter in de zomer zijn onze ritten langer. Het zijn actieve ritten met veel overgangen en dan stappen we behoorlijk door met ook lange stukken draf en hier en daar een gallopje. Daarnaast doe ik nog grondwerk/longeren 1 a 2 keer in de week en wandelen 1 a 2 keer in de week. Ik moet wel zeggen dat met de enorme nattigheid van afgelopen weken het wel wat minder is allemaal, maar dat is in principe onze 'schema'. Van de ritjes geniet hij echt het allermeest. Ruwvoeranalyse heb ik besteld maar er is iets mis gegaan bij pavo waardoor ik die nog niet ontvangen heb.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 07:55

Mijn dierenarts kijkt naar de vetopslag op de nek en billen. Lastig uit te leggen. Dus heb hierbij een foto toegevoegd. Hierop was ze tegen hoefbevangenheid aan.
Afbeelding
En de kussentjes/ vetbulten op haar kont.

Afbeelding

Als ik jou paardje zie, ziet hij er goed uit. Te snel vermageren is gevaarlijk dan kan er vet in het bloed komen. Hyperlimea is dat. Mijn ppid-er heb ik jaren redelijk schraal weten te houden door goed hooi en Care4live. Interval trainingen hebben haar behoedt om weer hoefbevangen te raken en geen weidegang helaas. Inmiddelds is ze 33 jaar en moet ik haar bijvoeren om haar goed op gewicht te houden. Ik geef dan bietenpulp dat heet Fibrebeet. Vroeger gaf ik wel luzerne en olie om aan te komen. Maar inmiddels ben ik een expert op Fly haar gebied. En dat is voor elk paard natuurlijk weer anders.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 07:57

Toen de nek weer soepel was en de vetbulten weg, was Fly goed qua gewicht!

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 13:46

Ja precies, die nek houdt ik altijd heel goed in de gaten. Friso is erg laat geruind en heeft een behoorlijk front, altijd ook al gehad. Het is af en toe wel lastig want als zijn nek echt mooi slank is, is hij verder behoorlijk schraal en dan heeft hij ook echt te weinig energie. Als hij voor de rest echt lekker in zijn lichaam zit wordt zijn nek weer behoorlijk aanwezig.... Echt zoeken naar de juiste balans dus.. Fijn dat het nu goed gaat met Fly *\o/*

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:57

Daarom is het fatscoren zo fijn. Die verdeeld het paard in 3 delen en neemt het gemiddelde

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:59

Het kromme met PPID is dat je zo arm mogelijk moet voeren, maar het vaak oudere paarden betreft die extra / seniorenvoer nodig hebben waar weer extra inzit.
Ik heb er een staan die ontzettend kieskeurig is, zoveel soorten voer geprobeerd en dan na 2 weken laat ie het staan..
Bijvoorbeeld Pavo 18+ zit al te hoog in zetmeel maar is wel top spul voor de oudjes. Ik heb hem lang Pavo Fiberbeet gevoerd, blijven ze vol van maar zit minder rotzooi in. Care4life is ook een goede geloof ik.
Nu is die van mij nooit dik geweest of heeft ie nooit op het randje van hoef bevangen gezeten dus ik heb wel meer speling om te voeren. In de zomer gaan ze wel op de wei maar met strook begrazing en er wordt arm hooi gevoerd.

Ook het dik lijken maar niet zijn, herken ik. Door de PPID verdwijnt de mooie volle bovenlijn en zakt alles wat naar beneden waardoor ze erg bol / dik kunnen kijken terwijl je de ribben kan zien. Eiwitrijk voer zoals luzerne of merriebrok hielp voor die van mij goed maar of dat risicovol is voor hoefbevangenheid weet ik niet.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 14:19

casperzazoe schreef:
Het kromme met PPID is dat je zo arm mogelijk moet voeren, maar het vaak oudere paarden betreft die extra / seniorenvoer nodig hebben waar weer extra inzit.
Ik heb er een staan die ontzettend kieskeurig is, zoveel soorten voer geprobeerd en dan na 2 weken laat ie het staan..
Bijvoorbeeld Pavo 18+ zit al te hoog in zetmeel maar is wel top spul voor de oudjes. Ik heb hem lang Pavo Fiberbeet gevoerd, blijven ze vol van maar zit minder rotzooi in. Care4life is ook een goede geloof ik.
Nu is die van mij nooit dik geweest of heeft ie nooit op het randje van hoef bevangen gezeten dus ik heb wel meer speling om te voeren. In de zomer gaan ze wel op de wei maar met strook begrazing en er wordt arm hooi gevoerd.

Ook het dik lijken maar niet zijn, herken ik. Door de PPID verdwijnt de mooie volle bovenlijn en zakt alles wat naar beneden waardoor ze erg bol / dik kunnen kijken terwijl je de ribben kan zien. Eiwitrijk voer zoals luzerne of merriebrok hielp voor die van mij goed maar of dat risicovol is voor hoefbevangenheid weet ik niet.

Wanneer hij te mager wordt voer ik hem agrobs alpengrun dat is veilig en at hij toen goed, inmiddels niet meer maar hij heeft het ook niet meer nodig. Maar dat ze het even eten en daarna niet meer herken ik van meerdere cushies. Volgens mij is dat echt een bijwerking van de prascend want de patientjes die ik ken hadden daar voorheen helemaal geen moeite mee. Ook zoiets als coolstance corpa zou kunnen. Ik voer hem sowieso zo laag mogelijk in suiker, zetmeel en melasse, graan en maisvrij.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:36

Ik wilde het net zeggen; de coolstanca copra is dan een mooi product.

18+ zou ik nooit voeren. Heb het wel geprobeerd, maar is gewoon snoep. Analyse kan leuk zijn voor oudjes, maar geef het liever op een andere manier. Net als ik geen sp zou geven.

Ik zou eerst alle ruwvoer mixen naast elkaar leggen en vergelijken.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 14:48

Ruwvoer is sws het allerbelangrijkst. Friso krijgt niks extra (wel een balancer) als hij het niet echt nodig heeft en daar doet hij het qua energie prima op. Ik moet dus alleen nog wel zoeken naar de juiste balans in gewicht want op dit moment komt hij dus aan van alleen ruwvoer... Hooianalyse is onderweg. Dit heeft denk ik ook te maken met het feit dat hij inderdaad wat minder beweging heeft gehad door aaaaaal die regen... Grappig om te zien dat Friso echt niks lust qua poeders maar over een 18+ muesli eet hij nog motorolie denk ik, dit geeft dus wel aan hoe heerlijk ze het vinden maar dat komt gewoon inderdaad omdat het snoep is met enorm veel suiker.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 15:12

Ja, het is lastig. Je kan hooi alleen remmen door porties te geven of met een slowfeeder. Maar zonder zetten geeft ook problemen. Ook bij paarden met problemen van gewicht, cushing, ir, hb etc. Daar komt iedereen ook wel van terug gelukkig om paarden uit te hongeren.

Ik geef zelf 's ochtends lucerne en 2 oudste fibrebeet. Daarna zie je ze ook wel vaak even rusten. Soms gelijk verder met de hooinetten.
's avonds krijgen ze speedibeet en nuggets.

Met het natte weer hier ook pad moeten afsluiten ( is nog niet af/gekeerd, dus werd even te nat ) en dan bewegen ze echt minder. Nu alweer gelijk steeds open overdag, zodat ze zoveel mogelijk bewegen. En met die slechte dagen door de bak beweging gegeven. Beetje laten stappen en rennen. De een doet wat gekker dan de ander.

Maar al kan je maar een uurtje aan de hand stappen in een bak of buiten, dan scheelt dat echt al enorm.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 15:44

Hij staat gelukkig in een grote paddock en ik probeer hem nu iedere dag sowieso te laten wandelen. Als de weide weer wat droog is gaan we een track aanleggen :D Op de paddock staan 3 slowfeeders ver bij elkaar vandaan en staat het water ook weer helemaal aan de andere kant. Hij staat met 3 andere pony's die elkaar ook wel wat in beweging houden omdat vooral Friso en een merrie lekker de baas over elkaar en iedereen willen spelen... <<)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 18:00

Ja, dat hebben wij ook. Track om bak en wei. Maar mijn 2 merries moeten alsnog af en toe even uitrazen. Ze worden gewoon echt vervelend en gaan uit zichzelf niet genoeg tekeer. Maar elke beweging is beter dan niks. En die merrie's hebben geen ppid. Maar zijn wel de draken zeg maar.

Succes!