Gezonde meusli voor door de vitalbix

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Gezonde meusli voor door de vitalbix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 00:17

Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik voer al jaren na tevredenheid vitalbix daily compleet. Vorig jaar is er een kies getrokken bij mijn paard. En hij heeft flink moeten inleveren.
Ik voer nu subli seniores priories bij om hem weer op gewicht te krijgen. En zie er langzaam aan weer wat vetjes op komen. Nu wil ik als hij weer mooi op gewicht is de vitalbix gaan mengen met een mooie meusli. Zodat hij meer te kauwen heeft, mooier op gewicht blijft en wat ik om hoog kan schroeven als hij wat meer energie nodig heeft.

Hebben jullie tips voor een mooie gezonde meusli (liever geen pavo, krijgt hij mok van)?

Deoiridh

Re: Gezonde meusli voor door de vitalbix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 00:22

Heb niet per direct een aanrader, maar voor het kauwen meng ik zelf met een paar handjes luzerne. Geeft een mooie ruwvoer structuur, maar vinden ze hier veel lekkerder dan ander ruwvoer.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 00:28

Is de active+ van vitalbix niks?
Die van mij was na wat gezondheids issues en verkeerd voeren aardig ingevallen en arm in de spieren geworden
(Edit: of door verkeerd voeren had ze wat gezondheids issues ... is ook een realistische optie )

Nu met twee weken active+ aangevuld met de daily complete begint ze al bij te trekken
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 22-02-20 00:35, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Re: Gezonde meusli voor door de vitalbix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 00:31

Vitalbix heeft zelf een muesli in hun pakket, waarom pak je die niet?
Zoals Sonja ook al aangeeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 00:32

Ik voer de Daily complete in combinatie met de active+ muesli van vitalbix, mijn pony krijgt er op aanraden van de dierenarts ook luzerne bij vanwege haar gevoelige darmen. Mijn paarden zitten top in hun vel en goed op gewicht. :)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 00:35

Ik heb het altijd gemengd met de luzerne. Toen met die kies ben ik overgestapt naar grasmix omdat hij zijn hooi moeilijker kon kauwen en hij 4 emmers per dag kreeg.
Maar merkte niet dat hij hier van op gewicht bleef en ben toen over gestapt naar de seniores priories daar krijgt hij nu 1 schep (ongeweekt gemeten) van en je ziet hem nu echt mooi aan komen.
Ik wil hem straks iets bij geven waar hij mooi van op gewicht blijft en waar ik meer van kan geven als hij meer energie nodig heeft. En wat ik droog kan voeren.

Vitalbix active+ is meteen weer een sportmeusli en dat lijkt me weer wat te veel van het goede.

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 00:38

Je kan eens kijken naar de Alpengrun Müsli van Agrobs. Ik ben er zeer tevreden over

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 00:41

Valt mee hoor , ik heb een IJslander van 1,36 die nu weer net in training staat.
Longewerk en langeteugelen
Die krijgt een pond active+ per dag aangevuld met de daily
En dan nog 200 gram mash van hetzelfde merk om supplementen mee te mengen

Je moet je niet gelijk af laten schrikken door de term “sport”
Het betekend alleen maar dat er meer energie(calorieën) in zit dan in de daily complete waardoor ze dus de kans krijgen om spieren en evt een laagje isolatie op te bouwen
Maar tis niet dat je paard er van gaat vliegen of er zomaar druk van word oid
Of je paard er dagelijks Zwaar voor in het werk moet zitten

Die van mij is er tot nu zelfs alleen relaxter van geworden en fijner van in haar lijf gaan zitten

En doordat je de daily al voert kun je juist heel erg makkelijk doseren
Je geeft bij wat ie nodig heeft aan energie
En dan vul je het af met de DC om de vit/min dekkend te krijgen
Vind het ideaal werken , ook bij licht in het werk staande paarden
En door de samenstelling van de active heeft het de energie mooi stabiel af
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 22-02-20 00:45, in het totaal 2 keer bewerkt

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 00:43

Ik gebruik graag Fibra om extra vezels en kauw-materiaal aan brok toe te voegen. Fijn, smakelijk voer met een laag suiker- en goed eiwitgehalte en veel structuur.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 00:45

Florians horsefood.
Dan de Total Plus wat een mooie luzerne is en aanvullen met First Care mueslie.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 00:48

Ik geef de nutrimash van vitalbix zónder de vitalbix vitaminebrok en erg tevreden over, ik meng het door de bietenpulp omdat m’n merrie dat anders laat staan, nu smikkelt ze alles op.

Voer verder de pavo vital daarnaast omdat ze het daar beter op doet dan op de vitalbix die ik eerst gaf. Muesli voer ik niet, van elke soort gaat ze luchtzuigen (van elke brok ook trouwens, verder vind ik pavo of andere merken troep)

Subli seniores priores ook een tijdje gegeven maar die liet ze uiteindelijk ook staan. En de brokjes die er tussendoor zitten vond ik niks. Een zak bietenpulp is goedkoper.

Als ze mager wordt meng ik ook nog hooibrok door de nutrimash dat gaat er ook goed in, zo is m’n magere merrietje afgelopen najaar veranderd in een mollig dametje, erg tevreden van!

Oh ja en voor jou handig: alles is makkelijk te kauwen. Onze dame kreeg slokdarmverstopping van luzerne en ander droog spul dus dat durven we niet mee te geven, bovenstaand is allemaal goed te mengen

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 01:04

Ik voer er zelf altijd Agrobs muesli door. Zonder melasse en granen. Ik wil nooit weer anders!