Vervanging Pavo Eplus (of tips tegen lichte spierverzuring)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

Vervanging Pavo Eplus (of tips tegen lichte spierverzuring)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 16:21

Hallo bakkers,

Mijn paard was de laatste periode erg stijf in zijn spieren. Vermoedelijk is dit gekomen mede door mij zelf omdat ik hem niet constant oppakte imv angsten maar wel hem (goedbedoeld bleef verwennen). Ook mag hij er wat kilo's af. De fystio constateerde dat hij heel erg verzuurd was voor een paard van 7 jaar. Ik voel me er nog steeds erg schuldig over. Ik heb toen zijn bloed laten testen omdat een fysio blijft een fysio maar wil het wel goed testen en daar kwam naar voren dat hij vitamine E tekort had o.a. Nu heb ik het supplement Pavo Eplus gekocht als extra ondersteuning. Echter wil meneer dit echt niet eten. Al geef ik hem om te wennen een heel klein beetje tussen zijn muesli dan lukt het meneer nog steeds om die hagelslag (zoals ik het zelf benoem) te laten liggen. Hij wil het echt niet. Nu vroeg ik mij af of er een andere goeie (misschien vloeibare?) vervanger was voor hem. Of een ander goed supplement dat ondersteund bij beginnende spierverzuring.

Groet
Willemijn

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 16:22

Pharmahorse vitamine e met selenium.
Ik ben ook erg fan van Naf M Fit. Vloeibaar

Anoniem

Re: Vervanging Pavo Eplus (of tips tegen lichte spierverzuring)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 16:48

Wat voer je verder?
Kan ook wijs zijn daar naar te kijken.
En de rest van zijn management

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 17:29

Ik wil mijn maatje echt zo snel en goed mogelijk weer er boven op helpen.
Mijn paard krijgt op dit moment 1 kilo brok per dag en daarnaast 4 hooi voerbeurten dus durf niet helemaal precies te zeggen hoeveel kilo dat ongeveer is. Hij krijgt om 8 uur hooi tussen de middag, rond 16:00 uur en dan om 22:00 uur is de laatste hooibeurt. Hij staat op een pensionstal. Hij krijgt, tenminste dat is welke laatste zakken ik had gezien dit brok: https://equifirst.eu/nl/vital-cube . Ik weet niet of dit nog steeds zo is maar in september zag ik een keer een grote palet daarvan staan. Daarnaast heb ik hem en daar ben ik wellicht de mist in gegaan, toch wel steeds 5 handjes in totaal muesli van Havens Natural Balance gegeven. Ook al stond hij even op rust omdat ik het te spannend was of door mijn onzekerheid begon te twijfelen of hij wel zuiver liep, terwijl het nu toch lijkt dat het in zijn spieren is. De fysio heeft hem woensdag behandeld met dry needling en gewone behandeling en komt a.s. woensdag weer. Maar doordat zij had aangegeven dat hij heel erg verzuurd was voor een 7 jarige heb ik toch actie ondernomen. Hij staat sinds zij heeft gezegd (of eigenlijk al nadat mijn zadelmaker aangaf dat hij vol genoeg is) gestopt met de muesli.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 17:37

Loopt ie wel elke dag buiten??

In 1 kilo brok zitten niet alle vitaminen en mineralen dus kan goed zijn dat ie daardoor wat tekorten oploopt.
Je zou evt voor wat aanvulling naar een vitamine korrel kunnen kijken en daarnaast Bv nog een vitamine e supplement of magnesium.
Of beide

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 17:48

Kan goed zijn dat je paard gevoelig is voor spierstijfheid. Dan is het belangrijk om zo min mogelijk granen en suikers te voeren.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 18:01

Anoniem schreef:
Loopt ie wel elke dag buiten??

In 1 kilo brok zitten niet alle vitaminen en mineralen dus kan goed zijn dat ie daardoor wat tekorten oploopt.
Je zou evt voor wat aanvulling naar een vitamine korrel kunnen kijken en daarnaast Bv nog een vitamine e supplement of magnesium.
Of beide

Ja zo veel als mogelijk. In de winter wel in de paddock overigens. Als het echt slecht weer is dan niet helaas, maar dan probeer ik wel zo veel mogelijk op te vangen. Zoals morgen verwacht ik niet dat hij buiten komt, maar dat hangt van het weer af. In de zomer gaan ze gewoon de hele dag op de wei.
En wat zou jij als een goede vitamine korrel adviseren? Ben nu goed aan het inventariseren. En alle tips zijn welkom, heb er ook alles voor over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 18:42

Dat is wel een beetje kwestie van je portemonnee, wat je zoekt en uitproberen.
Ik heb zelf force gegeven, Vitalbix ( nu weer), equilin en victorious secret.
Zelf meest tevreden over Vitalbix.
Maar ook pavo heeft een vitamine korrel.
Je zou de websites van aanbieders even kunnen nalezen en eventueel wat proefjes opvragen.
Vitalbix doet dat, pavo denk ik ook wel.

Qua vitamine e heb ik ervaring met pharmahorse dat is poeder.
Ook de Chevivit heb ik gegeven dat is vloeibaar met selenium erdoor..

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 19:01

Als je paard specifiek alleen een vitamine E tekort heeft is het niet raadzaam om vitamine E te geven met selenium. Dan kan je beter losse vitamine E geven. Dit bestaat ook in hele losse poedervorm, als je daar wat water bij doet en over een muesli heen doet bijvoorbeeld merken ze dat écht niet meer.

Verdere opties die je zou kunnen onderzoeken:

-fijne sojaschroot bijvoeren, Inc losse vitamine E over een simpele muesli/vitamine brok waar je 'slobber' van kan maken
- havens endurance muesli voeren. Is ook specifiek gericht op spieren sneller schoon krijgen, eerder opbouwen etc.
- denk ook aan magnesium in je paard zijn voeding. Dit kan je bijv uit muesli halen, maar kan ook los toegevoegd worden.

Ik heb mijn paard er bovenop gekregen door eerst een half jaar/jaar alles los te mengen voor optimaal resultaat en daarna langzaamaan over te stappen op de endurance muesli.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 20:38

Dat zijn ook goeie tips. Dank jullie wel. We hebben nog wel een weg te gaan denk ik, maar ben wel blij dat we er op tijd bij zijn. Het is ook niet dat hij niet wil lopen of niet zijn stal uit wil komen oid maar merk zeker oder het rijden dat hij echt na 10 min en dan wel daarvoor warm gestapt / gedraafd/ gegaloppeerd aan een lang teugeltje echt al wel verzuurd is. Terwijl ik dan nog niet heel veel doe. Veel achtjes rijden. Afwisselend stap draf en dan weer stap en een rondje galop. Hij begint dan echt als je de teugels los laat met zijn hoofd echt te schudden. Als je dan even aan het uitstappen bent dan houd het op na 2 min.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 20:42

Ik geef de mijne vitamine e excellent voor de spieren. Die heeft ook snel last van verzuurde spieren en spierpijn. Werkt bij hem wel erg fijn!

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 20:55

Horseflex vitamine e, eventueel de olie variant. Dit is een natuurlijke vitamine e (zonder selenium) die beter wordt opgenomen dan synthetische vitamine e.

Heeft je veearts anders niet een goed vitamine e supplement?

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 20:58

En zou je er dan wat lijnzaadolie overheen kunnen gooien? Hoorde wel dat je van pharmahorse niet heel veel nodig heeft en dat hun supplementen niet heel erg sterk ruiken. Dat is voor die van mij wel handig, als er iets anders in zit dan laat hij het staan :+. Ja zal nog wel even kunnen vragen, goeie. Had dat helemaal niet meer gevraagd, omdat ik enigszins blij was dat het niet hoefbevangen of iets was. Ik ga namelijk googlen van te voren en dan kan mijn paard zo wat al worden ingeslapen zeg maar.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 21:09

Wat voor paard is het en heb je wel eens overwogen een pssm 1 en 2 test te laten doen? Dit is een spierziekte die helaas vaak laat ontdekt word terwijl als je er vroeg bij bent je heel veel ellende kan voorkomen.

Ik zou los vitamine E olie of poeder van horseflex voeren. Ik heb goede ervaring met de olie. Die word hier goed gegeten. Ook Chevivit ( 1 pompje olie per dag) word hier goed gegeten maar daar zit ook selenium in.

En voel je vooral niet schuldig, je doet je best met de kennis die je hebt. Als je niet meer weet hoe had je het dan anders kunnen doen? Wees lief voor jezelf en doe het vanaf nu anders. Meer kun je niet doen.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 22:41

HorseTimeXL schreef:
En zou je er dan wat lijnzaadolie overheen kunnen gooien? Hoorde wel dat je van pharmahorse niet heel veel nodig heeft en dat hun supplementen niet heel erg sterk ruiken. Dat is voor die van mij wel handig, als er iets anders in zit dan laat hij het staan :+. Ja zal nog wel even kunnen vragen, goeie. Had dat helemaal niet meer gevraagd, omdat ik enigszins blij was dat het niet hoefbevangen of iets was. Ik ga namelijk googlen van te voren en dan kan mijn paard zo wat al worden ingeslapen zeg maar.

Ik heb voor pharmahorse gekozen omdat er geen suikers en andere dingen in zitten. Is gewoon witte poeder zonder gekke stofjes!

Yadano78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 23:12

Pb

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 00:59

Jammer dat hij geen hagelslag lust, zo noem ik ze ook namelijk :D. Mijn pony eet ze goed, die krijgt ook op veearts advies vitamine E.

Maar er zijn zoveel goede alternatieven. Horseflex en Pharmahorse zijn fijn maar ook Synovium is super merk (Maar wat duurder). Succes met je zoektocht!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 01:09

Mijn da raad chevivit aan. hoef je maar 2 ml per dag van te geven. Mijn pony had hele slechte waardes. Maar toen we na enkele weken weer bloed prikten waren ze al stukken beter.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 01:38

Ik zou toch echt naar het management kijken, Ik weet dat dat altijd het lastigeste is, maar dure middeltjes gaan niet helpen als je verder niks verandert.

7 jaar is echt nog heel jong. Je paard moet gewoon echt elke dag naar buiten. En niet 1 uurtje op een postzegeltje. Je paard staat stil en dat is funest voor zijn gehele lijf.

Buiten dat komt het ook zijn gedrag ten goede en kan jij weer makkelijker met je paard aan de slag. Bij ons staan ze 24/7 buiten en hebben een goede basis conditie. We hebben weinig opstart problemen en ze zijn relaxt.

Het klinkt rot, maar nu verdient iedereen aan je; therapie, supplement etc wat je uitgeeft, maar je probleem zal niet weg gaan.
Als jouw paard elke dag vele uren buiten loopt, is dat voor jezelf ook makkelijker. Je hoeft niet elke dag te trainen. Dat hoeft nooit, het is zelfs slecht.

En laat je niks wijsmaken met smoesjes van anderen. Buiten lopen kan overal en kan elk paard. Dat is inmiddels echt wel bewezen. Mensen willen alleen nog niet investeren of vinden het zelf moeilijk.
Basis behoefte van een paard: vrije beweging, maatjes, goed en voldoende ruwvoer, drinken.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 11:06

Naast vitamine E geeft Jill ook Neutradex bij tegen spier verzuring hier gaan ze ook meer van drinken waardoor ze afval stoffen sneller uit plassen!