Paard met veranderde mest, Ecostyle Darmbalans/Oerbalans

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

llprins

Paard met veranderde mest, Ecostyle Darmbalans/Oerbalans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-20 22:47

Hallo allemaal,

Mijn paard, een KWPN ruin van 10 jaar, heeft nu een aantal maanden last van mestwater.
Ik heb het een tijdje na de overgang van wei naar stal voor het eerst gezien (dat was dit jaar eind september) en heb hem toen het even aanhield een zandweg kur gegeven. Dit omdat het zand in de paddocks op die stal super rijk aan mineralen zijn, hij stond op kleigrond en praktisch alle paarden daar graven gaten om aan het donkere zand te likken. (Ik gaf hem als hij dit veel deed wat elektrolyten bij - hij doet echt niks met likstenen - zag dat hij hierdoor veel minder aan het zand likte.) Hij stond toen 2x per dag in de paddock zolang als ik en de eigenaar van zijn vriend op stal waren. Ook werkte ik ong 5x per week met hem. Hierna verbeterde het wat en bleef het bij sporadisch wat vlekken op zijn witte achtervoetjes. Het kwam aan het einde van december toch wel weer terug.

Begin januari zijn wij naar een nieuwe stal verhuisd waar hij elke dag 6-8 uur buiten komt in een graspaddock en heeft hij praktisch onbeperkt ruwvoer (op de graspaddock wordt bijgevoerd). Hier voeren ze echter voordroog, en op mijn vorige stal waar hij stond sinds ik hem kocht op 4 jarige leeftijd heeft hij altijd droog hooi gekregen. Sinds ik naar de nieuwe stal ben verhuisd, is zijn mest heel erg achteruit gegaan, vooral de eerste 2 weken heeft hij echt last gehad en een aantal dagen zijn buik ook wat opgetrokken gehouden. Eigenlijk was iedereen van mening dat we hem gewoon moesten laten wennen aan de nieuwe stal en het nieuwe ruwvoer. Ik heb hem wel 8 dagen zelf gekookt lijnzaad gegeven om te kijken of dat zijn darmen wat kon ondersteunen. Dit leek te helpen, hij maakte af en toe betere mestballen, maar zijn mest blijft wat licht van kleur en erg vezelig (dit was het op de nieuwe stal niet). Gisteren was het weer wat verslechterd, natte scheten na het rijden. Vandaag was het weer rustiger. Zijn krachtvoer, Vitalbix daily complete en Pavo nature's best, is hetzelfde gebleven. Hij heeft geen koorts (gehad) en de dierenarts heeft in januari zijn gebit nog gecheckt en behandeld. Hij staat nu ook op vlas ipv stro maar naar mijn idee eet hij dit niet.

Ik wil nu dus kijken of ik hem op een andere manier kan ondersteunen. Ik lees hele goede dingen over de Ecostyle darmbalans, maar ook over de oerbalans ter ondersteuning van de spijsvertering. Heeft iemand tips of advies over deze producten? En vooral over het verschil tussen deze producten wat betreft de spijsvertering? Oerbalans heeft weer een toegevoegde waarde omdat het ook ontgift, aan de andere kant ben ik meer van het specifiek supplementeren aangezien je anders niet weet waar het probleem zat en waar je goed aan doet...

Natuurlijk laat ik de veearts komen als er echt iets met mijn paard aan de hand is. Hij is nu helemaal fit en happy, het is dat ik zijn mest zie, anders had ik niet geweten dat er misschien iets zou kunnen zijn wat niet helemaal lekker zit. Ik wil eerst even iets proberen voordat ik hem eventueel weer terug zet op droog hooi, nog een voer wisseling lijkt me nu ook niet prettig voor hem. De veearts zou waarschijnlijk ook een probiotica/darmondersteunend supplement aanraden dus vandaar dat ik dat eerst uit wil proberen.

Een heel verhaal, maar het leek me goed om zoveel mogelijk info te delen. :)

Alle andere tips zijn natuurlijk ook welkom! Alvast bedankt :D

Hilary

Re: Paard met veranderde mest, Ecostyle Darmbalans/Oerbalans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 22:51

En toch zou ik ‘m terug zetten op droog hooi. Mijn ruin heeft hetzelfde bij voordroog. Ik kan hem supplementen voeren tot ik blut ben, maar helpen doet het niet of niet afdoende. Droog hooi gaat prima bij hem.

llprins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-20 22:56

Dat was mijn eerste ingeving ook, maar omdat dit probleem al een beetje is ontstaan toen hij nog op droog hooi stond, vermoed ik dat zijn darmflora of functie al iets ontregeld was en dit pas na de verhuizing echt tot openbaring kwam. Vandaar dat ik nu wil kijken of ik dit op orde kan krijgen voordat ik hem weer van voer wissel (wat een stuk lastiger wordt maar als hij er baat bij heeft maak ik er uiteraard werk van).

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 23:01

Ik heb een tijdje geleden DarmBalans gekocht, omdat mijn paard ook behoorlijk natte mest had. Ik ben echt heel erg enthousiast, het heeft bij mijn paard erg goed gewerkt. EcoStyle zelf geeft het advies om DarmBalans als kuur te geven en vervolgens OerBalans als een soort onderhoud te geven. Ik heb nu dus ook OerBalans besteld, maar dat heb ik nog niet binnen, dus daar kan ik ook nog niks over zeggen. Maar erg tevreden over de DarmBalans dus!

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 23:04

Je kunt ook kleine proefverpakking bestellen. Handig, want mij leek het super maar paardlief laat het links liggen... :roll:

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 23:05

Tip - bestel eerst een proefzakje. Darmbalans heeft een sterke smaak en onze merrie lust het niet. De Oerbalans (en Hoef en pees) wel.
Ze doet het er goed op.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 23:08

Lang niet alle paarden verdragen voordroog; er is genoeg te lezen over wat de fermentatie met het hooi doet en waarom paarden het dan niet meer verdragen. Hier gaat alleen onverpakt hooi goed (liefst onbemest) en anders is het gelijk mestwater en vieze achterbenen en een verstoorde darmflora. Wellicht kun je in overleg met de stalhouder hooi (laten) inkopen voor je paard. Soms gaat 50/50 wel goed omdat ze dan wel voldoende vezels krijgen. En als ze dat niet willen dan zit er niets anders op dan een andere stalling te zoeken. Want wat hiervoor ook gezegd; je kunt je blut kopen aan dure supplementen...soms is de oplossing heel simpel door onverpakt hooi te geven.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 23:11

Voor mijn ruin heb ik vorige maand ook darmbalans besteld. Hij eet het heel graag en ik ben erg enthousiast over het resultaat. Ik heb het als kuur gegeven en daarna ging het echt een paar weken heel goed. Nu na ongeveer vier weken gaat zn mest weer wat achteruit maar dat is echt al een veel beter resultaat dan andere producten die ik heb geprobeerd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 23:14

Mestwater is verkeerde of verstoorde darmflora,en hoogstwaarschijnlijk komt dat door voordroog.Dan kun je hem wel ieta geven als oerbalans,maar als de oorzaak niet word weggenomen schiet dat niet op.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 23:16

Ontworming oké , zandkuur nogmaals herhalen, tijdelijk terug op hooi. En dan kijken hoe het gaat. Wanneer zijn darmen of maag van streek zijn zou je ook een aantal dagen slobber kunnen geven waar je een bal mest van een gezond paard door doet. Even weken in een beetje lauw water en dan alles er door mengen.

llprins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-20 23:21

Lindsey_99 schreef:
Lang niet alle paarden verdragen voordroog; er is genoeg te lezen over wat de fermentatie met het hooi doet en waarom paarden het dan niet meer verdragen. Hier gaat alleen onverpakt hooi goed (liefst onbemest) en anders is het gelijk mestwater en vieze achterbenen en een verstoorde darmflora. Wellicht kun je in overleg met de stalhouder hooi (laten) inkopen voor je paard. Soms gaat 50/50 wel goed omdat ze dan wel voldoende vezels krijgen. En als ze dat niet willen dan zit er niets anders op dan een andere stalling te zoeken. Want wat hiervoor ook gezegd; je kunt je blut kopen aan dure supplementen...soms is de oplossing heel simpel door onverpakt hooi te geven.

Dit ben ik inderdaad vaker tegengekomen. De staleigenaar zou dit ongetwijfeld doen maar ik maak het hen er wel moeilijker op. Omdat dit probleem bij droog hooi ontstaan is, ben ik er niet van overtuigd dat dit alleen door het voordroog moet zijn gekomen. De verhuizing was erg spannend voor hem dus wellicht is zijn darmflora toen echt onderuitgegaan en kan hij voordroog wel verdragen als dit allemaal goed zit.

geerke schreef:
Mestwater is verkeerde of verstoorde darmflora,en hoogstwaarschijnlijk komt dat door voordroog.Dan kun je hem wel ieta geven als oerbalans,maar als de oorzaak niet word weggenomen schiet dat niet op.

Eigenlijk hetzelfde als hierboven. Omdat het probleem er al langer zit ben ik niet overtuigd dat het op droog hooi weer helemaal normaal zou zijn. Ik wil dus eerst beginnen met de minst radicale en meest logische stap en dat is naar mijn idee een ondersteunend middel..

llprins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-20 23:30

Bedankt iedereen voor jullie reacties en ervaringen!

bigone schreef:
Ontworming oké , zandkuur nogmaals herhalen, tijdelijk terug op hooi. En dan kijken hoe het gaat. Wanneer zijn darmen of maag van streek zijn zou je ook een aantal dagen slobber kunnen geven waar je een bal mest van een gezond paard door doet. Even weken in een beetje lauw water en dan alles er door mengen.

Hij is tijdens de overgang wei-stal ontwormd. Misschien daardoor ook de verstoorde spijsvertering. Heeft hier in het verleden nooit last van gehad, maar dingen veranderen soms eenmaal.

Ik kan me indenken waarom de mestbal nuttig kan zijn, maar uit pure nieuwsgierigheid, wat kunnen ze hier precies uithalen dat bevorderlijk is? Ben erg benieuwd.

Ik heb het eigenlijk helemaal niet laten doorschemeren, maar ik ben van mezelf helemaal niet zo te spreken over andere vormen van ruwvoer dan gewoon onverpakt hooi. Heb eigenlijk nooit mijn paarden op iets anders gehad, de geur en structuur spreken me gewoon niet aan. :P Mijn paard heeft het voor de rest super op deze stal, zijn karakter is zoveel zachter en beter geworden omdat hij veel meer plezier heeft hier.

Ik ben heel erg van de stapsgewijze aanpak. Blijft het iets anders dan optimaal dan krijgt hij gewoon weer onverpakt hooi.
Laatst bijgewerkt door llprins op 07-02-20 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 23:39

Goede bacteriën...

En misschien gewoon plakje stro bij voeren.. werkt hier ook fijn zeker omdat hij stro kent om te kunnen knabbelen

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 23:43

Ik heb sinds kort een goede ervaring met Moor balans van de paardendrogist.
Mijne heeft ppid en kan nu alleen nog maar hooi verdragen, wat hij dan ook krijgt.
Sinds een week zijn we van stal veranderd en toch weer wat mestwater en slappe mest.
Na 3 dagen moor balans heeft hij weer goede mest die hij voor de verhuizing ook had.

Verder heb ik geen ervaring met de andere producten dus daar kan ik geen antwoord op geven

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 23:44

De minst radicale stap is niet een supplement voeren maar zorgen dat de basis goed is.
Je gaat geen voordroog blijven voeren en compenseren met een supplement lijkt mij?
Gewoon weer op hooi.

Ook hier ervaring mee, alle supplementen die je kan bedenken wel getest, hooi is het beste nog altijd

liesie55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 00:14

Mijn paarden krijgen ook voordroogkuil en hooi.daarnaast staan ze de gehele dag buiten. Het probleem is dat gras kruiden kunnen missen die goed zijn voor de darmflora.

Mijn merrie heeft altijd goede mest maar laat extreem natte scheten. Haar achterbenen waren altijd smerig van het mestvocht.

Ik heb een kur darmbalans gedaan en binnen 5 dagen al een enorm resultaat. Nu 1,5 maand op oerbalans en haar benen zijn nog steeds schoon. Geen mestvocht meer!

Oerbalans is een aanvulling op rantsoen, dus onderdrukt geen problemen. Het lost darmproblemen op. Voor een gezonde darmflora.

Ik kan het iedereeen aanbevelen.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 10:02

koenlover schreef:
Voor mijn ruin heb ik vorige maand ook darmbalans besteld. Hij eet het heel graag en ik ben erg enthousiast over het resultaat. Ik heb het als kuur gegeven en daarna ging het echt een paar weken heel goed. Nu na ongeveer vier weken gaat zn mest weer wat achteruit maar dat is echt al een veel beter resultaat dan andere producten die ik heb geprobeerd.

Geef je nu niks meer of Oerbalans?

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 23:12

Marie111 schreef:
koenlover schreef:

Nee na die paar dagen (ik geloof 5? In ieder geval die kuur die op de pot staat) heb ik niks meer gegeven. Ik was nog niet bekend met oerbalans. Misschien dat ik dat de volgende keer geef na de kuur.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 23:23

Marie111 schreef:
koenlover schreef:

Nee na die paar dagen (ik geloof 5? In ieder geval die kuur die op de pot staat) heb ik niks meer gegeven. Ik was nog niet bekend met oerbalans. Misschien dat ik dat de volgende keer geef na de kuur.

Daar hoef je niet mee te wachten, kun je nu ook mee beginnen