Voeradvies voor een paard wat moet aankomen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Iris_123

Voeradvies voor een paard wat moet aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 10:52

Hallo!

Zoals de titel al aangeeft ben ik opzoek naar voer voor mijn paard om aan te komen. Ze is behoorlijk ziek geweest en heeft in die tijd veel kilo’s en spieren verloren. Ondertussen gaat het weer helemaal goed, maar mag ze nog wel wat kilo’s erbij krijgen.
Ik voer op dit moment +/- 1 kilo merriebrok+zonnebloemolie+ een grote hand luzerne per dag verdeeld over 2 voer beurten. (op advies van de dierenarts). Ook krijgt ze +/- 1/2 kilo müsli+lijnzaad+vitamineE+luzerne per dag. Ze heeft onbeperkt (droog) hooi uit hooinetten. Ze staat op dit moment nog in de paddock. ik rij haar ongeveer 4a5 keer per week, afwisselend dressuur, springen of een buitenrit.

In overleg met de dierenarts mag ik overstappen naar andere brokken, omdat de merriebrokken hun werk hebben gedaan. We zijn nu aan het kijken voor voer waarmee de spierbouw ondersteunt wordt en ze weer wat voller wordt.
Het is belangrijk dat het vetrijk voer is met weinig suikers en zetmeel. Paard heeft gevoelig darmen/maag en reageert hier snel op.
De dierenarts adviseerde voer van Bonpard, wat mij erg goed voer lijkt, maar wel wat aan de duren kant.
Ik heb er zelf niet heel veel verstand van en van het internet word ik ook niet heel veel wijzer.

Iemand die misschien een zelfde soort situaties heeft gehad en tevreden was over een bepaald soort voer?
Ik ben trouwens echt opzoek naar krachtiger, geen vitaminebrok.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:59

Ik heb daar altijd subli seniores priores voor gegeven, werkt geweldig! Er zit niet te veel suiker in, maar zet wel erg goed aan. Ons trekpaard was 200 kilo te licht na een kaakoperatie, maar kwam heel snel weer op gewicht daarna.

Daihyo

Re: Voeradvies voor een paard wat moet aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:03

Agrobs Fetura. Dat is een grasbrok welke goed aanzet. Daar heb ik goede dingen van gezien.
En verder zou je via de zoekfunctie op dit forum kunnen zoeken. Er zijn veel topics over.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:08

Seniores priores is een goede dikmaker, moet wel geweekt worden.
Als je droog wil voeren en voor de spieropbouw bij wil geven, is luzerne een goede, of luzernebrok als dat makkelijker is.

Als ze écht schraal / mager blijven, gaat er hier gerust een kilogram maisvlokken in én een kilogram luzernebrok náást onbeperkt hooi en náást seniores priores en náást een reguliere vitaminebrok.

Maar dat zijn wel de gevallen die écht moeite hebben met gewicht vasthouden. Voor de meesten is 'één van bovenstaande' voldoende naast onbeperkt hooi en een vitaminebrok.

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:33

Ik heb goede ervaringen met Build en Grow van Dodson en Horrel en Alfalfa Oil.
Mooi en goed voer en ze eten het graag.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:35

Cavalor wholegain misschien eens bekijken, is bedoeld voor de dingen die jij wil verkrijgen :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 12:18

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 12:22

Mijn merrie is erg bij getrokken van grasbrok (agrobs), lijnzaadolie van vitalbix en een vitamine korrel (marstall force). Mijn pony heeft cushing en is in het verleden hoefbevangen geweest dus ik wilde er ook niet van alles in stoppen.

Zoek trouwens eens op de post van mizora. Zij heeft eens uitgelegd waarom lijnzaadolie beter is dan zonnebloemolie.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 15:33

Hier hele goede ervaringen met omega 369 mix, SP of speedibeet en lucerne om aan te laten komen.
Verder veel goed hooi.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 15:42

50/50 bietenpulp en grasbrok. Bietenpulp zeker geweekt voeren. Maar genoeg van vrijwel alle ruwvoervervangers zal aanzetten. Hooi verteren is meer werk dan een al gemalen brokje wat makkelijk te eten is, snel uit elkaar valt en er dus meer contactoppervlak isvoor het verteringsproces om bij de voedsingsstoffen te kunnen.
Krachtvoer als merriebrok zou ik niet als dikmaker willen voeren, alleen al omdat krachtvoer verteren meer energie kost en dus "winst" aan extra energie verdwijnt naar anders dan aankomen.
Voordeel van zulke ruwvoervervangers is ook dat je er veel meer van kan voeren dan krachtvoer brok omdat ruwvoer vertering in de dikke darm gebeurt waar er veel meer ruimte en tijd beschikbaar is. Zetmeel moet in de dunne darm opgenomen worden en enkel waarvoor genoeg amylase aangemaakt wordt zal nut hebben. Overschot gooit de darmflora in de dikke darm overhoop wat de opnamecapaciteit voor voedingsstoffen daar verminderd. Dan zal er meer van wat je er in gooit uitgepoept worden ipv te benutten voor het paard.

Wel zal je flink gul moeten voeren, 1 schep zal niet zoveel verschil maken, naar de 1/2 tot 1 schep/100kg gewenst gewicht zit je zo en dat met dezelfde hoeveeldheid aan hooi.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 16:04

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 16:10

hier goede resultaten met een combi van gastroplus, havens slobber, havens sportbrok, rijstolie en onbeperkt ruwvoer.

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 16:11

Mijn pony is al wat ouder en valt erg af in de winter. Dit seizoen ben ik voor het eerst gestart met dagelijks een kilo fibrebeet van Pavo en ik ben erg tevreden met het resultaat. Hij is er echt van opgeknapt en hij eet het elke dag met smaak, ook niet onbelangrijk.

Je moet het wel even een half uurtje laten weken in het water voordat je het geeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 19:53

fibrebeet is inderdaad een goede.
zou gaan mengen met pavo 18 plus.
is voor oudere paarden,maar door hoger eiwit dus ook geschikt voor paarden die moeten aankomen .
zou de zonnebloem olie niet meer geven, teveel omega6 welke ontstekingsbevorderend is.
haal liever lijnzaadolie :j

en kijk hier ook even

[VS] [INFO] paarden die te dun zijn

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 20:29

Hoeveel hooi krijgt je paard? Ik hoop onbeperkt?
Ik zou alle mais en graanrijke (zie %zetmeel = koolhydraten die omgezet worden in suikers), en melassehoudende produkten uit de weg gaan. Totale zetmeel en suikergehalte is vaak meer dan 30%... De darmflora bepaalt wat en hoeveel je paard aan voedingsstoffen opneemt en je kunt beter op een sterke darmflora vertrouwen die misschien op een iets langzamer maar gezonder tempo je paard laat aankomen. Fibrebeet (bietenpulp en luzerne) is prima, maar er zijn ook gezonde aanvullingen als een mash (Marstall, Vitalbix) die je kunt geven. En wellicht is tijdelijk iets minder vaak rijden ook niet verkeerd als ze wat mag aankomen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 20:33

Grasbrok

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 21:06

Geweekte suikerbiet pulp,zemelen,lijnzaad,coolstance copra,olie

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 21:40

Nutrimash van vitalbix .
Equifit zupa

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 21:41

Ik vind lucernebrok en seniores priores een fijne combinatie.

missK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 12:52

Ik heb een tijdje Equifyt Quarter gevoerd. Dit is een mooie muesli die hoger in eiwitten zit voor de spieropbouw. Ik was daar erg tevreden over.
Verder zou je je lucerne nog best wat kunnen verhogen.

Ik voer nu ook Fibrebeet bij en ben daar ook erg tevreden over.

Oja en ik zou zonnebloemolie vervangen door lijnzaadolie. De verhouding (omega) in zonnebloemolie is op langere termijn niet zo goed voor een paard.