Hoeveel voeren van Fibrebeet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zippor4

Hoeveel voeren van Fibrebeet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 05:09

Als je 1 kilo schep doet met water dan wordt het zoveel, hoeveel geven jullie? Op dit moment maak ik 2 scheppen aan en geef ik de paarden die het nodig hebben 2 scheppen van de dikke pap. Kunnen ongeveer 6 natte scheppen uit 2 droge scheppen zegmaar. Of mag je nat zoveel voeren? En nemen ze het dan wel op als het zoveel is?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 07:08

Ik geef mijn oudje een halve emmer bietenpulp met nog eens 1/4e emmer slobber.

Een ander oudje (30+) krijgt 3-4x per dag een volledige emmer slobber omdat hij echt graatmager is.

Als ze genoeg hebben laten ze het heus wel staan, mijn oudje laat soms ook een deel gewoon liggen en gaat dan hooi of gras knabbelen

Maar je kan ook de richtlijnen op de voerzak volgen, die staan er niet voor niks op ;) bij sommige brok is het extreem veel wat je moet voeren dus ik neem die richtlijnen wel met een korrel zout.

Ik had tevens de Paco speedibeet en deed ook altijd 2 soms 3 scheppen weken in water en verdeelde dit over 2 paarden waarvan de oude dus wel het grootste deel kreeg.

ellentje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 07:30

2 scheppen droog voer is in verhouding nog weinig. Je moet het berekenen als voer wat je "droog" geeft. Geweekt lijkt het heel veel maar dan bestaat 80% uit water!

Mijn merrie heeft een periode geen hooi etc kunnen eten en kreeg op 1 dag 10 kilo droge seniores priores (moet je ook 1 op 3 wegen). Je zult dus niet snel te veel geven.

NienkeV1994

Re: Hoeveel voeren van Fibrebeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 08:35

Volgens mij is de aanbevolen hoeveelheid 100 gram per 100 kilo lichaamsgewicht, en de max 1 kilo per 100 kilo lichaamsgewicht. Dat staat in ieder geval op de site van Pavo. Ik voer mijn pony ongeveer 400 gram droog per dag.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:47

Je rekent puur met het droge gewicht. Maximaal 0.5kg/100kg paard per maaltijd aan droge stof voeren (behalve als het zetmeel+suiker-gehalte boven de 20% zit, dan is dat leidend. Bij FibreBeet niet van toepassing).

Dus als 1 voerschep 1kg is (vaak niet, dat moet je met de keukenweegschaal nawegen) en je paard weegt 600kg, mag hij maximaal 3kg fibrebeet, dus 3 voerscheppen, droog gemeten, maar geweekt gevoerd per keer. Dat is ongeveer 15L bij elkaar. Geen probleem. Paarden doen daar vaak wel meer dan een uur over als ze onbeperkt ruwvoer krijgen.

Ook hier hebben we een paard gehad dat een periode hooi slecht wegkreeg, hij hoorde toen zo'n 800kg te wegen en at in totaal 13.5kg bijvoer (10kg Seniores priores en 3.5kg subli basisbrok) verdeeld over 3 maaltijden. Dat was per maaltijd zo'n 20L en was geen probleem. Terwijl je hem geen handje droge basisbrok moest geven, want dan ging het mis.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 18:02

bietenpulp kun je in principe onbeperkt geven voor paarden die geen hooi kunnen eten

Zippor4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 21:47

Bedankt voor jullie reacties. Dan geef ik veelste weinig (ik deed op de gok als krachtbrok). Weten jullie toevallig ook wat ik kan doen aan een paard die het niet lust maar het wel het nodig heeft? Gaat om ouder paard. Heb al 18plus gemixt maar dan laat ze alles staan of plukt wat tussen uit.

ellentje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:07

Mijn merrie is ook enorm kieskeurig. De seniores priores eet ze wel met smaak. Ik zou dat proberen als ik jou was.
Mijn merrie krijgt er ook nog brok doorheen. Deze week ik net zo lang mee als dat de seniores staat te weken.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:47

Pavo Website schreef:
Pavo FibreBeet moet nat gevoerd worden. Week het product 15 minuten in warm water of 45 minuten in koud water, in de verhouding 1:3 (Pavo FibreBeet : water)

Dagelijks advies 100gr/100kg lichaamsgewicht
Maximaal 1kg/100kg lichaamsgewicht

Schepinhoud
1 volle Pavo voerschep FibreBeet bevat circa 1,140 kg (droog afgewogen)

Dit staat op de pavo website zelf.

Zippor4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 23:19

ellentje0 schreef:
Mijn merrie is ook enorm kieskeurig. De seniores priores eet ze wel met smaak. Ik zou dat proberen als ik jou was.
Mijn merrie krijgt er ook nog brok doorheen. Deze week ik net zo lang mee als dat de seniores staat te weken.

Is het dan niet beter om Fibrebeet te mixen met slobber dat wel meer smaak en geur bevat? Of beter uit met Seniores Priores? Tot nu toe heb ik het geprobeerd te mixen met brokken maar geen succes.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 23:41

Om het smakelijker te maken...al geraspte wortel of appel geprobeerd? Misschien dat ze moet wennen aan de smaak en dat je over tijdje wel alleen de Fibrebeet kan voeren dat had ik met Speedibeet iig wel.

Zippor4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 01:43

Bedankt jullie hebben mij geholpen! Ik gokte en gaf er nat maar 2 scheppen van net als krachtvoer eventueel. Niet rekend houdend dat het vooral vocht is en aanvulling op ruwvoer. Ik voer nu veel meer ervan. Voor mij was het vooral extra om aan te zetten voor de paarden die wat extra nodig hadden maar eigenlijk had het geen nut wat ik gaf dan. Nu smullen ze lekker van een volle bak daar zullen ze veel meer aan hebben. Ik hou 2 droge scheppen per keer aan per paard. Dat is best een hele hoop, het wordt ongeveer een halve speciekuip vol.

Daarbij doe ik het voer nu tegelijk weken in warm water waardoor het voer ook slobber wordt en er meer geur en smaak aan komt waardoor ze ook niet brokken tussen uit kunnen vissen. Nu wordt het wel smakelijk gegeten. Top!