Slobber met hoog vetpercentage en laag in suikers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Slobber met hoog vetpercentage en laag in suikers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 17:44

Ik zie door alle merken de bomen niet meer in het bos staan...:)

Mijn shet is vrij schraal. Staat op onbeperkt hooi en is verder helemaal nagekeken door de dierenarts. Is een pittig dametje die gewoon iets extra's nodig is.
Muesli met olie er over blieft ze niet. Bietenpulp ook niet

Nu zoek ik een slobber met een hoog vet percentage en laag in suikers ivm gevoelig voor HB.

Er zijn vast mensen met ervaring hier die me kunnen adviseren

Anoniem

Re: Slobber met hoog vetpercentage en laag in suikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 17:56

Vet kan je evt ook los toevoegen aan een slobber.
Laag in suiker:
Marstall bergwiesern mash
Vitalbix mash
Agrobs grun mash

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 18:11

Door de muesli eet ze het echt niet. Daar deed ik olie door maar proeft ze gelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 18:12

Evt vers lijnzaad?
Of een andere olie?
Door de slobber wil ze het wellicht wat makkelijker?

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 18:35

Mijn oude pony was afgelopen winter erg mager geworden, ik heb haar eerst Pavo Fibre Beet gegeven maar daar werd ze niet erg dikker van. Ik geef haar nu Seniores Priores van Subli en ik zie nu echt super veel verschil! Dit moet je weken, dus is ook een soort slobber. Ik weet alleen niet hoe het met de suikers zit maar dat kun je vast zo vinden.
Let ook op met de kou, doe ze eventueel een dekentje om in de winter want ook dat kost heel veel energie en gaan ze ook vet verbranden..

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 18:45

Voor meer vet kun je ook plantaardige olie toevoegen aan het rantsoen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 18:48

Mijn shet van 33 krijgt om op gewicht te blijven wiesencobs en kraftpaket met Happy Summer Mix van Horsefood. Hij is ooit ook bevangen geweest en ik ben dus ook wat voorzichtig met suikers.
De Wiesencobs zijn gras en kruiden die tot een losse brok zijn gemaakt die je weken moet. De kraftpaket is lucernecobs, maiscobs en wiesencobs, en hetzelfde verhaal moet je ook weken. En de Happy Summer Mix heeft maar 10.1% suiker en zetmeel. Heel laag dus, plus dat het fijn voer is wat makkelijk weg te kauwen is. De mijne heeft een erg slecht gebit.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 20:50

Mijne (shet 33 jaar) vindt 18 plus muesli erg lekker. Maar krijgt daarnaast ook Omega 369 van subli voor vetten en oliën en Fibrebeet. Mijne heeft ppid dus is ook oppassen.

Parisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 20:57

ik heb een hele oude "voerboer" die geplette mais adviseerde, even weken door de slobber, paarden zijn er gek op!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 21:51

Hilli schreef:

Wat voor olie anders?
Plantaardig at ze niet.(zonnebloem)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 21:53

Lijnzaad..

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 21:55

Zonnebloemolie is ook niet zo goed.. Lijnzaadolie moet je hebben :j

En hierboven ook al genoemd, seniores priores

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 08:33

karev schreef:
Hilli schreef:

Wat voor olie anders?
Plantaardig at ze niet.(zonnebloem)

Als ze losse olie door slobber detecteert, kun je misschien een lijnzaadbrokje mee door de slobber weken?
(en zoals anderen ook zeggen: zonnebloemolie is niet de beste olie voor paarden ivm de omega 3-6-9 verhoudingen)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 08:41

Mijn shet krijgt grasbrok bij. Nu ze ouder begint te worden valt ze terug in spieren. En nu ze meer eiwit binnen krijgt ziet ze er beter uit. Het had lager gekund qua suikers en zetmeel maar tot nu toe doet ze het er goed op (ook gevoelig voor hb en ze heeft cushing). En ze krijgt er lijnzaadolie van vitalbix bij

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 09:11

Gewoon wat basisbrok bijgeven? Komt ze vanzelf aan. Er zijn genoeg brokken te vinden die laag zijn in suikers en zetmeel. Ik voerde de shetjes altijd Pavo condition. Kwart beker per dag voor degene die aan moest komen, klein bodempje voor de andere. Verder hooi. Waren prima in conditie.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 09:38

Ik volg even. Pony (1.06, 25-30 jr) krijgt 1 voerschep Wiesen Fasern en 1 volle schep onderhoudsbrok maar komt niet aan. Muesli eet ze ook niet. Hooi met moeite. Wortels wel.

Voer sinds 2 dagen ook maisvlokken er bij maar dat eet ze droog niet. Dus kan ik ook niet apart bijvoeren.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 09:40

KittyDylan schreef:
Ik volg even. Pony (1.06, 25-30 jr) krijgt 1 voerschep Wiesen Fasern en 1 volle schep onderhoudsbrok maar komt niet aan. Muesli eet ze ook niet. Hooi met moeite. Wortels wel.

Voer sinds 2 dagen ook maisvlokken er bij maar dat eet ze droog niet. Dus kan ik ook niet apart bijvoeren.

Luzernebrok? Ik geef het geweekt aan mijn merrie, als gewone brokken zijn ze voor haar te hard. Ik zet het ruim van te voren klaar (tot ca 20 uur voordat het gevoerd wordt) en dat gaat prima.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 09:41

KittyDylan schreef:

Eet ze brok wel altijd makkelijk? Je kunt naar mais-lijnzaadbrok van horsefood kijken dan bijvoorbeeld? Of maismeel door de slobber mengen? luzernebrok / grasbrok wil bij sommige paarden ook wel helpen met aanzetten. En seniores priores of gewoon pure bietenpulp als ze het willen eten (seniores priores gaat er vaak makkelijker in, maar heeft meer vulstoffen natuurlijk die minder gezond/ zuiver zijn dan pure bietenpulp), of fibre beet. Opties genoeg, maar ze moeten het vooral wíllen eten ook...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 09:50

Fiberbeet gemengd met lijnzaadbrokken ?
Als je die lijnzaadbrokken mee laat weken, kunnen ze het makkelijk eten en ze zijn er echt gek op :9

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 10:08

Even een aanvullling ;) Van de 18 plus muesli kan je trouwens heel gemakkelijk slobber maken! Mijn shet is er echt dol op. Heb ook aan seniores priores gedacht. Maar dat moet wel 4 uur weken. Mijn shet is nu ook op een leeftijd dat ze invalt. Wat ik ook veel heb gevoerd is luzerne / grasbrok van Hartog met lijnzaad olie. Momenteel geef ik Fiberbeet maar hier zit ook bietenpulp in. Als die van jou dat niet lust dan is dat niet aan te raden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 10:14

vet en eiwit zijn zetten wel aan maar niet perse de beste smaakmakers voor kieskeurige paarden. Vezels (uit bietenpulp) net zo. Zet aan maar is niet perse lekker. Suiker vaak wel.
Ik snap dat je voorzichtig wil zijn met suiker maar net een beetje meer suiker kan er voor zorgen dat ze wel iets makkelijker eet. Dan is het een kwestie van zoeken naar de balans.

Een andere smaakmaker kan zout zijn. Een beetje zout mengen door bijvoorbeeld de bietenpulp (of een ander product wat goed bij haar past maar ze niet blieft) kan een poging waard zijn. Is een makkelijke en goedkope truc. Werkt het niet, zit je ook niet meteen met een zak voer te kijken.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:06

Pavo Fibrebeet (pulp met luzerne) en een handje slobber erdoor voor de smaak, en wat olie erbij?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:08

Parisse schreef:
ik heb een hele oude "voerboer" die geplette mais adviseerde, even weken door de slobber, paarden zijn er gek op!

Maar mais heeft een hoog zetmeel/suikergehalte.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-19 19:43

Suzanne F. schreef:
Gewoon wat basisbrok bijgeven? Komt ze vanzelf aan. Er zijn genoeg brokken te vinden die laag zijn in suikers en zetmeel. Ik voerde de shetjes altijd Pavo condition. Kwart beker per dag voor degene die aan moest komen, klein bodempje voor de andere. Verder hooi. Waren prima in conditie.

Ze krijgt al een halve schep muesli. Vind ik meer dan zat. Extra basis brok voor een shet die hb gevoelig is en niet werkt vind ik dat niet nodig.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-19 19:44

Susanne schreef:
Pavo Fibrebeet (pulp met luzerne) en een handje slobber erdoor voor de smaak, en wat olie erbij?

Bietenpulp met schep muesli en olie laat ze staan. Dus denk niet dat dat hem gaat worden.

Ik ga de vitalbix bestellen en de lijnzaad brok er door doen.